Kip blijft in de rui

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 493
Lid geworden op: 29 jul 2007 11:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Kip blijft in de rui

Berichtdoor Marian » 17 aug 2014 17:15

Een paar maanden geleden heb ik 3 jonge kippen uit een legbatterij gehaald. Ze hadden geluk, ze zaten er pas een paar dagen en hebben het ellendige traject niet hoeven doorlopen.
Een van hen kwam vrij snel in de rui.(nekrui) . Ze blijft echter in de rui hangen. Ze loopt dus al die tijd met een kale nek. De andere twee hebben wel wat veren verloren maar zijn niet kaal geweest. Tot vorige week liep deze kip aardig mee maar eergisteren vond ik dat het niet goed ging met haar. Ze bleef 's morgens op stok zitten en ik moest haar er af halen en buiten neerzetten. Ook at ze niet of heel weinig.
Omdat ze dun poepte heb ik haar ook ontwormd. Ik zag ze niet meer eten of drinken.
Gistermiddag ben ik begonnen haar ors gegeven en apart gezet. Gisteravond wilde ze niet eten en heb ik haar onder dwang gevoerd. Vandaag weer even in de ren terug gezet. Omdat het begon te regenen weer naar binnen gehaald. Ik heb haar net weer ors gegeven en wat kattenbrokjes die ik met water vermengd heb. Deze eet ze gelukkig, het graan laat ze liggen. Ze is ietswat actiever dan gisteren.
Ik was nu van plan om wat nat kattenvoer te kopen en dat haar te geven??
Is er iets wat haar een boost kan geven? Komt het vaker voor dat een kip niet uit de rui komt?

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Kip blijft in de rui

Berichtdoor Jan Sch » 17 aug 2014 19:05

Kippen uit de legbatterij zijn uitgelegde kippen. Oudere kippen komen als ze op een bepaalde leeftijd zijn moeilijk door de rui. Je kunt wel van alles proberen, maar kippen uit de legbatterij zijn niet gefokt om oud te worden.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Kip blijft in de rui

Berichtdoor sjoeke » 17 aug 2014 20:14

Je mag ze altijd een vitaminekuurtje geven als ze in de rui zijn.je mag haar ook wat kattenblikvoer geven,maar ik zou er toch wat graan doormengen.alleen kattevoer zal niet genoeg zijn.heb je nog andere kippen zitten buiten die 3 van de legbatterij? Persoonlijk zou ik een mestonderzoek laten doen van de zieke kip.

Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 493
Lid geworden op: 29 jul 2007 11:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: Kip blijft in de rui

Berichtdoor Marian » 18 aug 2014 01:28

Jan Sch:
Zoals ik al schreef, het zijn het jonge hennen. Ze zaten pas een paar dagen in de legbatterij. Ik ga er niet van uit dat ze heel oud zullen worden. Maar ze hebben hier een goed leven dus ik ga ervan uit dat ik ze nog wel een tijd heb.

Ik zal proberen met vitamines haar wat op te peppen. Ze moet voordat het koud wordt goed in de veren zitten. De mest ziet er nu al veel beter uit. Ik zal toch laten testen.

Buiten deze kippen heb ik nu alleen een (klein) haantje. Mijn 2 sabelpootjes zijn gepakt door een roofvogel en de laatste Wyandotte is een paar maanden geleden dood gegaan. Zij was waarschijnlijk 9 jaar. Zij was niet ziek. Lag plotseling dood in de ren. Mooie dood voor een bejaarde kip.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip blijft in de rui

Berichtdoor danielb » 18 aug 2014 01:47

als ik zieke kippen heb of kippen die wat zwakker lijken.
dan geef ik ze vetmeel oftewel kuikenmeel. ( is echt krachtvoer hoor )
en een aspirine in het water.
meestal zijn ze binnen de 3 dagen al beter.
zo heb ik zelfs al een hen gered die niet meer kon eten en drinken omdat ze zo verwaarloosd was en die zelfs met haar kop achteruit lag en waar je zo goed als geen vlees meer voelde.
ik heb haar de eerste dagen natuurlijk wel moeten helpen en ik dacht echt dat ze er niet door ging komen,maar heb het toch volgehouden en ze is er echt goed doorgekomen.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Kip blijft in de rui

Berichtdoor sjoeke » 18 aug 2014 16:51

Soms kan het gebeuren als de kippen nieuw en nog wat gestressed zijn ze wat vatbaarder worden voor ziekte.,plus dat die van jou nog eens in de rui gaan ook.het kan zijn dat je haan een vorm van coccidiose bij zich draagt (iedere kip draagt dit bij zich in zekere mate)waar je nieuwelingen niet tegen bestand zijn op het moment.vandaar dat ik een mestonderzoek adviseer.het kan zijn dat het hun allemaal een beetje te veel is geworden.

Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 493
Lid geworden op: 29 jul 2007 11:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: Kip blijft in de rui

Berichtdoor Marian » 27 aug 2014 11:36

Wel zo netjes om een update te plaatsen na tips.

Met de kip gaat het geweldig. Ze zit weer bij de rest en rent weer hard naar mij toe als er wat te eten valt.
Ze is heel actief en doet alles wat een gezonde kip behoort te doen. Ze is nu wel helemaal in de rui. Maar er gebeurt nu tenminste iets. Ze krijgt weer veren terug.

Met de ors heb ik haar gered. Ze lag voor dood op de grond.
De boost voor haar was KVV (kompleet vers vlees) wat een van mijn honden liet staan.?? Dat schrokte ze naar binnen. Heel raar maar het leek alsof ze daarna meteen wat opknapte.
Ik laat nu nog een mestonderzoek doen. Wacht nog even omdat ik haar pas ontwormd heb.

Ik hoop dat ze snel weer een warm verenpakje heeft. Bedankt voor te tips.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip blijft in de rui

Berichtdoor jantien » 27 aug 2014 12:07

Heel netjes (gebeurd niet zoveel helaas..), zowel update als voortgang kip :duimop:

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Kip blijft in de rui

Berichtdoor Martine M » 28 aug 2014 09:01

Marian schreef: De boost voor haar was KVV (kompleet vers vlees) wat een van mijn honden liet staan?? Dat schrokte ze naar binnen. Heel raar maar het leek alsof ze daarna meteen wat opknapte.


Fijn dat het nu zo goed gaat en super dat de KVV blijkbaar hielp, doch zou ik dit niet meer geven daar er gemalen bot in zit (ook kleine stukjes) en ik niet weet hoe een kip dat verteerd.

Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 493
Lid geworden op: 29 jul 2007 11:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: Kip blijft in de rui

Berichtdoor Marian » 11 sep 2014 00:45

Ik heb op de ontlasting gelet na het feestmaal KVV.
De hele kleine stukjes bot komen er net zo weer uit als ze er in gegaan zijn. Net als de steentjes die ze oppikken. Het verwondert mij trouwens dat zij zo'n grote steentjes oppikken.
Als de honden hun vlees niet helemaal opeten (is niet vaak) dan gooi ik het restantje in de ren. Wat een stelletje kannibalen!! Dan breekt de hel los en is het feest :shock:
Je ziet ze ook echt teleurgesteld kijken als ze kippenvoer krijgen :roll:
Ik heb het hier ooit eerder geschreven. Ik zag eens een kip met een muis in haar snavel. De hond en de kat zaten haar achterna. Maar ze gaf hem niet af en rende als een gek door de tuin en heeft hem uiteindelijk opgegeten.

Het heeft trouwens wel even geduurd voordat de kip weer geaccepteerd werd door het haantje. Gelukkig is de kip groter dus er was geen gevaar en ik heb er op gelet dat ze voldoende voedsel kreeg. Het haantje wilde haar echt niet meer in zijn omgeving hebben en liet haar niet toe bij de voerbak en pikte haar.

Ik heb toch wel het idee dat deze kip iets minder gezond is dan de anderen. Zij zat al vanaf het begin iets anders in haar verenpak en legde minder. Ik ben ervan overtuigd dat ze het in de legbatterij niet lang overleefd had.
Door dit alles krijg je een speciale band met zo'n kip. Ze komt ook meteen naar mij toe en ik kan haar gemakkelijk oppakken.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten