Dronken kuikens

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
-Marcus-
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 feb 2010 16:53
Land: Nederland
M/V: M

Dronken kuikens

Berichtdoor -Marcus- » 26 jul 2015 16:15

Ik heb een probleem met mijn kuikens en hoop dat jullie mij hier meer kunnen helpen.

Dit jaar heb ik voor het eerst enkele Moderne Engelse Vechtkrielen uitgebroed met de broedmachine. Eerst ronde 5 kuikens. Na een week of 4-5 begonnen er 3 wankel te lopen alsof ze dronken waren. Achteruit lopen, omvallen, veel fladderen. Gewoon niet stabiel op de benen. Uiteindelijk zijn er 2 gestorven, 1 waggelt nog wat rond. De tweede ronde 10 kuikens. Nu een week of 4-5 oud en weer beginnen er een paar dronken te lopen. Wat is dit?! Het valt me bovendien op dat met name haantjes er last van krijgen. Tot 4-5 weken groeien ze voorbeeldig en zijn het super levendige kuikens.

De kuikens groeien samen op met andere soorten kuikentjes en die hebben allemaal nergens last van. Het betreft puur de MEV kuikens. Ze eten en drinken verder goed. Ik heb wel iets last van bloedluis, maar niet in die mate dat ik denk dat mijn kuikens hier ziek van zijn. Herkent iemand deze symptomen? Is er iets aan te doen?

Graag hoor ik jullie reactie.

Gebruikersavatar
Pfeffer
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 mar 2015 16:53
Land: Nederland
M/V: M

Re: Dronken kuikens

Berichtdoor Pfeffer » 26 jul 2015 16:55

Er zijn twee zaken die in acht genomen moeten worden;

1. Zorg ervoor dat de kuikens niet meer bij de jenever kunnen.
2. Laat de dierenarts even controleren op ooronsteking. Dit kan leiden tot de genoemde symptomen (slechte motoriek, duizeligheid etc)

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Dronken kuikens

Berichtdoor sjoeke » 26 jul 2015 17:28

Het dronken lopen doet mij denken aan vitaminegebrek(vooral b).dit is het eerste dat bij mij opkomt.
Het kan ook zijn dat je een probleem hebt met de broedmachine(te warm of te koud) Dit kan ook leiden tot een slechte ontwikkeling van het kuiken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5599
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dronken kuikens

Berichtdoor tuff cookie » 26 jul 2015 20:04

Achteruitlopen kan te maken hebben met vit E gebrek.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Dronken kuikens

Berichtdoor sjoeke » 26 jul 2015 21:23

Heb je trouwens al eens een mestonderzoek laten doen?dit zou ook wel een coccidiose kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Dronken kuikens

Berichtdoor Jan Sch » 27 jul 2015 19:12

Denk hier aan de voeding. Wat geef je kuikenzaad ? Dan krijg je zoiets. Kuikens moeten opfokmeel hebben. Oftewel kuikenmeel.

-Marcus-
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 feb 2010 16:53
Land: Nederland
M/V: M

Re: Dronken kuikens

Berichtdoor -Marcus- » 29 jul 2015 20:58

Bedankt voor jullie berichten.

Ik voer mijn kuikens opfokmeel en kuikenzaad, circa 50-50. Af en toe wat havermout of wat groen/fruit. Vers water is altijd aanwezig.

Ik heb ze inmiddels multivitamines door het water gedaan, hopelijk helpt dit.

De dronken kuikens zijn tegelijk uitgebroed met enkele andere kuikens. Die hebben nergens last van. Puur en alleen de MEV. Dus of mijn broedmachine iets te verwijten valt weet ik niet. De bevruchting van de MEVs was wel erg laag, misschien dat mijn ouder dieren dan toch niet in topconditie waren?

Ze lopen momenteel samen met nog circa 20 kuikens van verschillende rassen. Als het een ziektekiem zoalsl coccidose was moesten de andere soorten er toch ook last van hebben? Of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5599
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dronken kuikens

Berichtdoor tuff cookie » 30 jul 2015 04:54

Ik zou toch dat kuikenzaad weglaten.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Dronken kuikens

Berichtdoor Jan Sch » 30 jul 2015 12:52

tuff cookie schreef:Ik zou toch dat kuikenzaad weglaten.

Het is normaal dat ze het kuikenzaad opeten; en het kuikenmeel waar voeding in zit laten staan.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten