Paniek! bloedluis geconstateerd

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Paniek! bloedluis geconstateerd

Berichtdoor lnge » 27 mei 2018 00:31

Als je een bloedluisplaag in je hok hebt zoals deze, krijg je het er nooit meer uit. Niet met gif en ook niet met andere middelen. Er is dan helaas maar één manier: hok platbranden (of aan grofvuil meegeven) en nieuw kopen!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Paniek! bloedluis geconstateerd

Berichtdoor Isabel » 27 mei 2018 05:24

Ik heb inderdaad ook twee hokken moeten weggooien. Die krengen voel ik nog over mijn handen lopen... :frown:

Sinds de dames een stenen schuur als nachthok hebben, heb ik nergens meer een bloedluis gezien. :tanden: :mrnono:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Paniek! bloedluis geconstateerd

Berichtdoor jantien » 27 mei 2018 10:23

Als je zo een plaag hebt zul je in ieder geval straffe middelen moeten gaan gebruiken zoals bv byemite, maar finecto , diatomaarde, tabaksstelen gaan je dan echt niet meer helpen :mrnono:
Je kunt ze daarmee een heel eind wegkrijgen, maar helemaal zal nooit meer gebeuren als je als eens last hebt gehad van bloedluis.
En tja, we hebben hier een paar personen die zeer anti gif zijn maar er de ballen verstand van hebben (eentje dan...)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Paniek! bloedluis geconstateerd

Berichtdoor Trea » 27 mei 2018 13:34

@jantien, Ik ben heus niet de enige.

Het aantal middelen dat geschikt is voor consumptie (eieren - vlees) is zeer beperkt. De dierenwinkels geven vaak gewoon vergif mee dat bv. voor duivenhokken bedoeld is en niet geschikt is voor kippen.

In die industrie kun je 'vet' problemen krijgen als je middeltjes gebruikt die niet zijn toegestaan. Maar bij de kleine kippenhouder wordt daar niet op gelet. T is maar dat je het weet.

Ook vinden de industrie én de overheid het niet belangrijk dat dieren worden blootgesteld aan gif. Ze letten alleen (soms) op consumptie van dierlijke producten omdat de gezondheid van mensen wel belangrijk wordt gevonden. Dat dieren ongezond worden van alle vergif zal ze een worst zijn.

En ja, helaas Daniel, dat vergif zit nu in de grond en komt ook in de beestjes die in de grond leven. De kippen eten dat vervolgens ook weer op. Nu maar hopen dat het vergif snel zijn werking verliest. Er zijn al zo weinig insecten meer over (nog maar 25% van wat normaal was).

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Paniek! bloedluis geconstateerd

Berichtdoor jantien » 27 mei 2018 14:19

Pfffffff gaan we weer..... :roll:

Laten we het hier gewoon over het hebben van een flinke bloedluisplaag en hoe die te bestrijden.
Ik weet uit ervaring dat lapmiddelen niet gaan werken en je met straffe middelen aan de gang moet om het beheersbaar te krijgen en te houden.
Dat was de vraag!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Paniek! bloedluis geconstateerd

Berichtdoor Fryske » 27 mei 2018 17:38

Als het om een grote stal gaat, tuinhuis, dan snap ik dat slaolie en diatomeeenaarde niet gaan werken. Puur omdat het onbegonnen werk is om alles in te smeren. Bij een kippenhok heb ik de persoonlijk ervaring met een giga uitbraak dat slaolie en diatomeeenaarde wel degelijk hun werk doen en zorgen dat de bloedmijt uitgeroeit wordt. Zonder gif. Je hebt er qua tijd mss. net even iets meer werk aan. Maar het werkt wel! Diatomeeenaarde is geen lapmiddel maar een bewezen vorm van bloedmijtbestrijding. De slaolie werkt direct en doeltreffend. Ook dit is een bewezen methode die al jaren gebruikt wordt door oude rotten in het vak!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Paniek! bloedluis geconstateerd

Berichtdoor danielb » 27 mei 2018 20:13

als je bepaalde bestrijdingsmiddelen gebruikt op de manier dat voorgeschreven is,dan is het geen ramp zoals Trea dus steeds WEL aangeeft...
wat betreft gebruik van slaolie zal voor mensen die bijvoorbeeld meedoen aan tentoonstellingen ook niet echt ideaal zijn (afhankelijk hoe en waar men het gebruikt he ;) )
eens dat in de veren terecht komt,dan blijft dat vele weken in de veren hangen ;)
maar ik geloof best dat het effectief werkt zoals Fryske aangeeft.

Gebruikersavatar
PotzeJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2017 22:26
Land: Nederland
M/V: M

Re: Paniek! bloedluis geconstateerd

Berichtdoor PotzeJ » 27 mei 2018 21:49

Ik heb het zelfde gehad 2 jaar terug, heb toen de rugspuit gevuld met diesel, hele hok ingespoten en een week laten luchten. Tot nu toe nog nooit luizen weer gezien.
:duimop:

mauricenl
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2018 12:29
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Ruinen

Re: Paniek! bloedluis geconstateerd

Berichtdoor mauricenl » 27 mei 2018 22:20

Allereerst erg bedankt voor jullie feedback.

Gisteravond bij het sluiten van het hok, toch maar even met de zaklamp naar binnen geschenen,... hennetje en haantje netjes op de stok,..... en ^#%$@#!@$ luizen op de stok! :frown: Vandaag de aan uiteinde van de stok (rondom) dikke klodders kogellagervet gesmeerd. Hoop dat ze dat afremt.

Ik neig heel erg om een nieuw hok je bouwen. Ons huidige hok is een leuk kippenhokje om te zien. Maar vanuit het oogpunt van de bloedluis een walhalla. Allemaal latjes, hoekjes, een schuiflade met houten rails 2mm van de kant en spleten.

Is het aan te raden om het hok echt helemaal hermetisch dicht te hebben?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Paniek! bloedluis geconstateerd

Berichtdoor Trea » 27 mei 2018 23:56

Zelf heb ik een knutsel-frutsel houten hok met latjes en veel kieren en hoekjes. Ca. 3 jaar geleden had ik daar wat bloedluizen in (gelukkig niet veel). Ik heb toen alleen de stok (tak) waar ze onder de schors waren gekropen weggegooid. Toevallig had ik net diatomeeenaarde besteld en daar uitgebreid gebruik van gemaakt.

Sindsdien heb ik alleen nog een enkele bloedluis verdwaalde gezien. Maar nooit meer afgezette eitjes of meer dan 1 luis in een controlerolletje. Het hok leent zich prima voor luizen, maar ik kan daardoor ook lekker veel diatomeeënaarde in de kieren smeren (papje). Daarnaast strooi ik steeds wat diatom-aarde in de zandbak als ik het zand aanvul.

Hermetisch dichtmaken is m.i. niet nodig.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten