Verstoten haantje (let op: heel verhaal!)

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Pmer
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verstoten haantje (let op: heel verhaal!)

Berichtdoor Pmer » 11 jul 2018 09:58

Onze lg heeft hem meegenomen naar de dierenarts. Dus we waren er zelf niet bij helaas, want wij waren aan het werk. Ik heb het wel gevraagd natuurlijk, maar kreeg te horen dat hij nog amper vet op z'n lijfje had en z'n spiermassa ook al te weinig was :(
Verder onderzoek had volgens hen geen zin meer..

Kip La La
Moderator
Land: Nederland

Berichtdoor Kip La La » 11 jul 2018 10:37

Sneu :puppydogeyes: maar jullie hebben ervan geleerd en in het vervolg niet blind varen op één advies van een zelfbenoemde deskundige.
Ik was vorige week op een buurtfeestje en daar was iemand die ook kippen had en kwartels.
Een man op leeftijd die als je het mocht geloven alles wel wist.
Mij adviseerde hij de bebroede kwarteleitjes maar even onder de hen vandaan te halen en in een pannetje met water te leggen om te kijken of er wat in zat.
Had ik dat gedaan dan waren ze in het ei verdonken.
Hij heeft wat hybrides, koopt ze met 26 weken, geeft ze uitsluitend legkorrel, beslroeit de boel met diesel tegen bloedluis en slacht ze met ten hoogste twee jaar en als ze ziek worden tussentijds dan gaan ze er ook gewoon aan.
Allemaal prima, niks wat ik daar aan kan doen maar ervaring met kippen doe je dan niet echt op.
Zo dat was even roddelen maar ik vertel je dit om je te waarschuwen voor zogenaamde “expertmannetjes.”

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 11 jul 2018 11:04

Echt wel sneu! Mss. was het toeval....kan ook nog dus niet al te schuldig voelen.

Van de week was er iemand die drie broedeitjes liet uitbroeden tussen, ik denk wel twintig bijgelegde eieren. De foto werd trots geplaatst met het eerste kuiken. Ze waren er duidelijk zo blij mee! Ze zijn alle drie uitgekomen. Toen er aangegeven werd dat dit absoluut beginnersgeluk was kwam de reactie terug of het geluk was of gewoon te danken aan iemand die al zestig (60) jaar kippenervaring. Die had nl uitgelegd dat ze het zo moesten doen. Met zoveel eieren en maar drie bevrucht? Echt dikke mazzel!

Ervaring zegt niet zoveel, het is wat je er mee doet wat de ervaring rijker maakt.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”