bloedende nek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc

Berichtdoor Joke Brasser op 11 maart 2010 01:52

2 dagen geleden vond ik bij het open doen van het hok een hen die bloedend in een hoekje zat.
Niet alleen bloedde haar kam op 2 plaatsen maar ze was over een stuk van 4 cm ook alle veren van de hals aan de bovenzijde kwijt en een bloedende wond van iets meer dan een halve cm doorsnede.
Het is een oudere hen die zich niet wil laten treden door de jonge hanen (bijna 1 en 2 jaar oud). De oude haan waar ze samen mee is opgegroeid (zij was 5 jaar lang de belangrijkste hen) is ruim 2 maanden geleden overleden.
Het zag er naar uit dat 1 van de jonge hanen meer dan ruw was geweest.
Ik heb haar in huis in een bench gedaan en na een aantal uren was zij weer levendig, de wonden waren ogedroogd en ze wilde duidelijk naar buiten. Heb haar de hele middag in de gaten gehouden. Zij hield zich met een andere oudere hen afzijdig en de 2 jonge hanen kwamen niet in de buurt.
Gisteren ging het ook goed waardoor ik vandaag wat minder oplettend ben geweest. Bij het sluiten van het hok zag ik dat zij opnieuw in haar nek gepakt is en dat er nu 2 grotere bloedende wonden in haar nek zitten op de plek die al kaal was.
Ik heb net zitten lezen over een hen met een wond aan de buik die bloedde. Begrijp dat ik antipikspray op haar kan spuiten maar ik neem aan dat dit niet op de wond mag komen. Ook werd er geschreven over zilverspray en acederm. Mag je dit op een nog open wond doen? Zou er door de spray/zalf niet te veel vuil aan de wonden blijven plakken?
Heb nu tijdelijk een gaasverbandje om haar nek gewikkeld zodat er geen vuil in de wonden komt. Denken jullie dat het beter is dat ik haar een poos afgescheiden houd. Nadeel is dat zij dan haar plaats weer moet veroveren. Zij is gewend los te lopen en in een ren bevalt haar helemaal niet. Wat is wijsheid?
Joke Brasser

Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership

Lokatie: Kring van Dorth
Land: NL
M/V: V

Berichtdoor Zweedse Kip op 11 maart 2010 05:24

Ik zou de wond behandelen( acederm mag op open wonden ) dan verbinden en haar bij de rest laten.
Elke dag de wond controleren, verzorgen en de hen in de gaten houden.
Zweedse Kip

Years of membershipYears of membershipYears of membership

Lokatie: Östervåla
Land: Zweden

Berichtdoor monique op 11 maart 2010 07:40

Kan je idd proberen.
Ik zou na schoonmaken en behandelen van de wond wel even overwegen haar even apart te houden tot de boel opgedroogd is, dan los gaasje ofzo erover. Anders plakt het gaasje eraan vast en bij verwijderen trek je dan de boel weer open. (gaasje nat maken kan dan helpen)
Evt kun je een gat in een sok knippen en die om haar hals doen om de wond te beschermen.
monique

Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership

Lokatie: hoeksche waard
Land: nederland

Berichtdoor Joke Brasser op 11 maart 2010 09:23

Ik ging vannacht even controleren en ze had het gaas dat ik om haar hals had gewikkeld helemaal losgewurmd. Er zat nog maar 1 slag om de nek en die zat opgedroogd in de wond. Geweekt en losgemaakt, ging niet bloeden maar de wond was wel rauw en diep.
Heb haar naar binnen gehaald en weer in de bench gezet. De wonden zijn nu droog, 1 is gesloten, de 2e is echt een gapende wond van bijna 1 cm met wat korst langs de rand. Ik zou denken dat heeft een hechtinkje nodig of draaf ik nu door :gutgut:?
Een los gaasje erover blijft niet zitten want het is bij bovenste gedeelte van de hals, tegen de schedel aan.
Om er een sok overheen te doen moet het wel een heel klein babysokje zijn en dan nog denk ik dat dat niet strak genoeg zit en naar beneden zakt. Gaasje moest ook al tot over haar oorlellen en dat zakje ook steeds terug.
Is na de acederm verbandspray een idee? Probleem is dat de wond dan afgesloten is en ik niet opnieuw de wond kan insmeren.
Ik heb hydrocortiderm creme in huis wat ik laatst heb gekregen van de dierenarts om een wond op een kam te behandelen. Is dat ook goed of is acederm beter?
Joke Brasser

Berichtdoor Pauline op 11 maart 2010 12:40

Zou zoiets niet werken? Het is niet van dat gewone verbandgaas maar van dat plakkende wat een da altijd gebruikt... Bij deze hen was het om de kam te doen maar je zou het verband iets verder door kunnen laten lopen als op de foto. het verband zat eerst net iets te strak dus even geknipt bij de hals en daarna op de goede plek een pleister. Ook de ogen hebben we vrij moeten knippen.(topic)
Afbeelding
Pauline

Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership

Lokatie: Zeeuws-Vlaanderen

Berichtdoor monique op 11 maart 2010 12:58

Joke Brasser schreef:Ik heb hydrocortiderm creme in huis wat ik laatst heb gekregen van de dierenarts om een wond op een kam te behandelen. Is dat ook goed of is acederm beter?

Nee zou ik niet doen hoor, zomaar met cortico's gaan smeren. Acederm, calendula zalf, jodiumzalf etc lijkt mij een veel beter plan.
monique

Lokatie: hoeksche waard

Berichtdoor Joke Brasser op 11 maart 2010 13:01

Ach wat een aandoenlijke foto is dat!
Ik ben net bij de DA geweest, weliswaar zonder hen omdat zij er niet was.
Zij kwam gelijk met mij aan dus toch nog maar even gevraagd wat wjsheid was. Hoefde niet gehecht te worden, groeit vanzelf dicht. Acederm is beter dan hydrocortiderm. Beste is openlaten, geneest het snelst. Wel zo'n rolletje plakverband meegenomen voon het geval het toch nodig is.
De sok loste zij op door er een soort kap van te maken als een havik. Nooit aan gedacht maar dat bedoelde Monique ook vast. Teen bovenop de kop en gaten er in knippen voor ogen, snavel en kam. Ook hier wacht ik nog even mee. Heb antipikspray op haar gespoten. Stinkt wel zeg....benieuwd of er vanavond een kip naast haar op stok wil :roll: Hoop dat de haan door die lucht van haar afblijft. Ik ga er scherp op toezien.
Joke Brasser

Berichtdoor Joke Brasser op 11 maart 2010 13:03

monique schreef:
Joke Brasser schreef:Ik heb hydrocortiderm creme in huis wat ik laatst heb gekregen van de dierenarts om een wond op een kam te behandelen. Is dat ook goed of is acederm beter?

Nee zou ik niet doen hoor, zomaar met cortico's gaan smeren. Acederm, calendula zalf, jodiumzalf etc lijkt mij een veel beter plan.

Onze berichten hebben elkaar gekruist. Je hebt helemaal gelijk wat die creme betreft.
Die acedermspray komt er wel met een enorme kracht uit op dat smalle nekje. Moet je echt met z'n 2en doen.
Joke Brasser

Berichtdoor Zweedse Kip op 11 maart 2010 13:20

Er is ook acederm in een tube, dus is een zalf . Vooral prettiger te gebruiken op wondjes die te dicht bij bijv ogen zitten.
De zalf is wat dikker.
Hier heb ik dat allebei in huis.
Zweedse Kip

Years of membershipYears of membershipYears of membership

Lokatie: Östervåla
Land: Zweden

Berichtdoor troeltje op 11 maart 2010 13:29

kan je geen zwaluwstaartje maken en daarmee die openwonde mee sluiten en die gewoon een paar dagen of een week laten zitten zodat je weet dat het dicht is en dan die zilverspray erop spuiten
is maar een suggestie :roll:
troeltje

Years of membership

Lokatie: lekkerkerk

Volgende

Keer terug naar Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc