2 dagen geleden vond ik bij het open doen van het hok een hen die bloedend in een hoekje zat.
Niet alleen bloedde haar kam op 2 plaatsen maar ze was over een stuk van 4 cm ook alle veren van de hals aan de bovenzijde kwijt en een bloedende wond van iets meer dan een halve cm doorsnede.
Het is een oudere hen die zich niet wil laten treden door de jonge hanen (bijna 1 en 2 jaar oud). De oude haan waar ze samen mee is opgegroeid (zij was 5 jaar lang de belangrijkste hen) is ruim 2 maanden geleden overleden.
Het zag er naar uit dat 1 van de jonge hanen meer dan ruw was geweest.
Ik heb haar in huis in een bench gedaan en na een aantal uren was zij weer levendig, de wonden waren ogedroogd en ze wilde duidelijk naar buiten. Heb haar de hele middag in de gaten gehouden. Zij hield zich met een andere oudere hen afzijdig en de 2 jonge hanen kwamen niet in de buurt.
Gisteren ging het ook goed waardoor ik vandaag wat minder oplettend ben geweest. Bij het sluiten van het hok zag ik dat zij opnieuw in haar nek gepakt is en dat er nu 2 grotere bloedende wonden in haar nek zitten op de plek die al kaal was.
Ik heb net zitten lezen over een hen met een wond aan de buik die bloedde. Begrijp dat ik antipikspray op haar kan spuiten maar ik neem aan dat dit niet op de wond mag komen. Ook werd er geschreven over zilverspray en acederm. Mag je dit op een nog open wond doen? Zou er door de spray/zalf niet te veel vuil aan de wonden blijven plakken?
Heb nu tijdelijk een gaasverbandje om haar nek gewikkeld zodat er geen vuil in de wonden komt. Denken jullie dat het beter is dat ik haar een poos afgescheiden houd. Nadeel is dat zij dan haar plaats weer moet veroveren. Zij is gewend los te lopen en in een ren bevalt haar helemaal niet. Wat is wijsheid?
?