wat werkt er tegen bloedluis

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc

Wat helpt tegen bloedluis?

sprays (werkzame stof meestal Pyrethrinen en piperonlbutoxide )
62
21%
ontsmettingsmiddelen (als halamid, dettol etc)
14
5%
anti mijt middelen als neocidol sebacil etc
4
1%
poeders (denk aan antivlooien en luizenpoeders)
6
2%
home shield, fossil shield, poultry shield
36
12%
Planten (als boerenwormkruid, varens, etc)
2
1%
wegbranden met handbrander
33
11%
roofmijten (dutchy's)
22
8%
kleverige substanties (olieen, zalven etc)
29
10%
huis tuin en keuken middel (knoflook, azijn, cola, sla/lookolie etc)
28
10%
anders, nl
54
19%
 
Totaal aantal stemmen: 290

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor braser » 08 feb 2019 11:31

Lekker insmeren met zonnebloemolie :duimop:

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor kiekenboerinneke » 12 feb 2019 23:15

Ik verf met bootverf. Lekker stinken :mrgreen:

Kayleigh1330
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2019 15:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: voorkomen

Berichtdoor Kayleigh1330 » 15 aug 2019 18:16

Australorp schreef:Verven van je hok en je hok niet overbevolken voorkomt een bloedluisplaag. En zoals altijd, voorkomen is beter dan genezen. ikzelf heb nog nooit te maken gehad met bloedluis. Bovendien is U3 niet meer verkrijgbaar in Nederland, dat zal niet zijn omdat het zo gezond is voor mens en dier.


Hoe voorkom je het ? Ik lees zo veel verschillende dingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie !

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Elroy » 16 aug 2019 16:39

Diatomeeënaarde is fantastisch spul ipv allerlei stinkende en plakkende spuiterijen. Puur natuurlijk en perfect in gleufjes te borstelen (ook nat op te brengen) en een mechanische werking. De luis overleeft het niet. Ik heb een zak (25kg) gekocht en daar doe je jaren mee. Na een korte plaag nooit meer last gehad. Wel met mate neerleggen / opbrengen omdat het voor de ogen / luchtwegen van de kip irritatie kan veroorzaken als er teveel ligt en gaat stuiven.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor SofieB » 16 jun 2020 13:45

Wat ik al geprobeerd heb:
- diatomeeën aarde strooien: heb ik een periode gedaan maar of dat echt hielp? Ik strooide deze wel bovenop de bodembedekker (vlaslemen in mijn geval). Misschien moet ik het strooien voor ik bodembedekker aanbreng.
- tabakstelen strooien: nooit echt gemerkt dat dit helpt
- Biokill: neem wij altijd een klein verstuivertje van mee op reis. Geen enkel insect passeert over de plaats waar je deze hebt aangebracht (vlak aan een deur bvb) en deze heeft een ERG lange nawerking. Toch heb ik na een halve week gemerkt dat er bloedluizen op plaatsen zaten waar deze is aangebracht. Teleurstellend... Ik heb nu eens biokill meegebracht voor duiven om te proberen.

Aanpassingen hok:
- stokken ingekort, op steunprofielen bevestigd met bloedluisbakjes(olie) en voorzien van een houten plaat op uiteinde (zodat kippen geen contact maken met zijwanden van het hok). Oliebadjes werken goed aan het slagveld errond en erin te zien. Maar ze raken toch op 1 of andere manier tot op de houten plaat dus eerst volgende werkje is meer afstand creëren tussen wand en plaat.
- alles binnenin afgekit en geschilderd. Door zon en temperatuur barst de kit wel...

Wat ik momenteel nog doe:
- verbranden van bloedluizen met een gasbrandertje op de gekende plaatsen.
- Dasty ontvetter (heeft me vorig jaar op korte tijd van een serieuze plaag af geholpen mits inspuiten hok overal waar ze samen zitten of langs moeten richting de zitstokken én kippen ja ze zaten ook overdag op de kippen, zo erg was het)).
- Als ik het niet vergeet:
o vaseline waar zitstok en houten plaat tegen mekaar komen
o een teentje look in de drinkemmer

Waar ik nieuwsgierig naar ben: dutchy’s. al vrees ik dat ze misschien gewoon ook gaan verzuipen in de oliebadjes want aan het slagveld rond de badjes te zien helpen die wel...

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor SofieB » 16 jun 2020 14:11

Afbeelding


Maar wat met zijdehoentjes... die zijn helemaal een vogel voor de kat gezien ze niet op een zitstok willen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 jun 2020 14:19

Diatomeeenaarde in het strooisel heeft weinig zin. Tenzij een handje in de legnesten, maar in het hok is dat weggegooid geld en nog eens ongezond voor de luchtwegen (van kippen ook).
Je moet het in de hoeken aanbrengen, ook de hoeken van de wanden. Idd voor je het strooisel aanbrengt. En dat mag dan royaal zijn.
Zeker als je afkit en die lost, moet je die royaal bepoederen. En dan op de zitstok, inwrijven en aan de bevestigingspunten.
Als de kippen ergens de wand zouden raken, die wand ook bepoederen. Dat kan met een borsteltje, er zijn ook mensen die het oplossen in water en dan sprayen maar daar heb ik zelf minder goede ervaringen mee. En het poeder moet droog zijn om te werken.
In de hoeken gooi ik het zelf er met de losse hand tegenaan. Stuift dan in het rond waardoor de wanden ook wat gehad hebben.
Vergeet trouwens hoeken en evt kieren tussen wand en het dak ook niet. Ik laat het zelf zoveel mogelijk hangen en liggen. Dus probeer bij het schoonmaken zo weinig mogelijk weg te halen. Dan is het qua onderhoud gewoon af en toe wat bijstrooien. Ben zo al jaren bloedluisvrij.
De legnesten zijn verwijderbare wijnkistjes en die maak ik eens per jaar echt wel grondig schoon met een sopje en die bepoeder ik zoals je een bakblik met bloem bepoedert voor het nieuwe nestmateriaal erin gaat. Daar ligt ook een laagje aarde onderaan, en dan een handje diatomeeenaarde door het strooisel in de legnest.

Je kippen kan je trouwens ook bepoederen, als ze op de kippen zelf zitten. Wel niet in ogen, neus of bek hé.
En wat door het badzand is ook een goed idee.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 jun 2020 14:25

SofieB schreef:Afbeelding


Maar wat met zijdehoentjes... die zijn helemaal een vogel voor de kat gezien ze niet op een zitstok willen.


Zo moet je die oliebadjes ook niet aanwenden. Je moet eens opzoeken hoe je ze moet installeren. Ze moeten rond de bout die je stok ophangt en je stok mag de wand dan niet raken.
Als je hier op al die omcirkelde stukken en de plaats waar de stok de wand raakt, ruim diatomeeenaarde aanbrengt ga je al een eind verder zijn. Maar bij een erge plaag zet je beter eerst gif in en dan onderhouden met diatomee.

Als de zijdehoenders op een plankje slapen de hoeken dan dat plakje ook goed bewerken. En als dat niet voldoende het plankje ook van de wand afhalen, zoals een brede platte zitstok maar hetzelfde principe.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor SofieB » 16 jun 2020 15:11

Pearlsofpassion schreef:
SofieB schreef:Afbeelding


Maar wat met zijdehoentjes... die zijn helemaal een vogel voor de kat gezien ze niet op een zitstok willen.


Zo moet je die oliebadjes ook niet aanwenden. Je moet eens opzoeken hoe je ze moet installeren. Ze moeten rond de bout die je stok ophangt en je stok mag de wand dan niet raken.
Als je hier op al die omcirkelde stukken en de plaats waar de stok de wand raakt, ruim diatomeeenaarde aanbrengt ga je al een eind verder zijn. Maar bij een erge plaag zet je beter eerst gif in en dan onderhouden met diatomee.

Als de zijdehoenders op een plankje slapen de hoeken dan dat plakje ook goed bewerken. En als dat niet voldoende het plankje ook van de wand afhalen, zoals een brede platte zitstok maar hetzelfde principe.



De zitstokken raken de wanden niet hoor. mischien lijkt het in de foto wel zo. vlak voor die houden plaat (die het einde is van de zitstok) zit een bout die door de stok, het oliebadje en vervolgens het steunprofiel gaat. Er is dus in theorie geen weg zonder de oliebadjes door te zwemmen.

met echt gif heb ik nog nooit gewerkt. Bedoel je op voorschrift of vrij te verkrijgen?
de dasty deed wonderen vorig jaar. al vinden ze de kippen het niet plezant dat je ze ermee in spuit :gutgut:

De gebarsten kit opvullen tot nog toe niet gedaan eigenlijk. heb nog een halve emmer diatomeeën aarde dus straks ook eens werk van maken. goeie tip :duimop:

de zitplank is een super idee! Ik heb opgroeiende kuikens (zijdehoen kriel) die in een apart hok gaan :duimop:

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor SofieB » 16 jun 2020 16:15

dus dutchy's zullen evengoed sterven van diatomeeën aarde, olie of eender welk ander middel je gebruikt?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten