wat werkt er tegen bloedluis

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc

Wat helpt tegen bloedluis?

sprays (werkzame stof meestal Pyrethrinen en piperonlbutoxide )
62
21%
ontsmettingsmiddelen (als halamid, dettol etc)
14
5%
anti mijt middelen als neocidol sebacil etc
4
1%
poeders (denk aan antivlooien en luizenpoeders)
6
2%
home shield, fossil shield, poultry shield
36
12%
Planten (als boerenwormkruid, varens, etc)
2
1%
wegbranden met handbrander
33
11%
roofmijten (dutchy's)
22
8%
kleverige substanties (olieen, zalven etc)
29
10%
huis tuin en keuken middel (knoflook, azijn, cola, sla/lookolie etc)
28
10%
anders, nl
54
19%
 
Totaal aantal stemmen: 290

Gebruikersavatar
Ginnydehuiskip
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2013 11:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Ginnydehuiskip » 25 aug 2013 12:37

Nou de vaseline heeft zijn werk gedaan, ik had het onder en om de zitstok heengesmeerd en inderdaad, bloedluis! ik heb nu het hele hok weer schoongemaakt en goed ingesprayd met anitbloedluisspray. Er zijn er een heleboel doodgegaan, maar er zitten er nog steeds genoeg. Spray is nu op, maar morgen maar weer een nieuwe halen voor het hok. De kippen heb ik ook ingesprayd, maar ze zitten nog steeds op de kippen en teveel is ook niet goed, dus durf ze niet morgen meteen weer in te sprayen. Ook al knoflook in het water gedaan, maar helpt nu misschien niet meer. Ze hebben nog steeds jeuk, misschien knoflookpoeder op de kippen zelf doen? Dat kan toch geen kwaad? Ik ga vandaag het hok maar even flink invetten met vaseline. De arme beestjes hebben geen rust. Ik zat er al aan te denken wc-rolletjes in te smeren met vaseline en dan nog iets van papier of karton erin doen, in de hoop dat ik er dan een heleboel kan vangen en uit het hok kan verwijderen. Alleen de zitstok bewerken ermee heeft geen zin, want mijn kippen zijn geen stokzitters op de 2 wyandottes na, maar die doen de andere kippen na en slapen dus ook gewoon op de planken... Iemand nog anders tips die niet met spray te maken hebben, want ik wil mn kippen niet vergiftigen, maar ze hebben zo'n last en ik wil ze graag behouden. :cry:

Gebruikersavatar
con1954
Berichten: 3686
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:16
Land: nederland
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor con1954 » 25 aug 2013 13:09

@ Ginniedehuiskip.......
Toch...bloedluis. Het kon ook bijna niet missen.
Er is de laatste maanden bij velen een bloedluis explosie ontstaan door de warmte en hoge luchtvochtigheid.
Ook bij mij...voor het eerst sinds 4 jaar.

Maar je bent goed bezig...met de vaseline. Misschien kun je het ook rondom de slaapplaats smeren van de kippen...dat is het belangrijkste...dat ze 's nachts niet bij de kippen kunnen komen.
Gebruik je als spray soms de Finecto+ ? Dat schijnt goed spul te zijn...in ieder geval veilig voor mens en dier.

Ben zelf ook net bezig geweest in het kippenhuisje...wat een smeerboel wordt het met die vaseline...
Weer het een en ander schoongemaakt en nogmaals met de vaseline in de weer geweest.
Nu heb ik overal jeuk.... :idea:
Maar ik geloof dat ik het redelijk onder controle heb.
Je moet er ook niet van uit gaan dat je alles kunt bestrijden...je kunt het alleen onder controle houden.

Hoop dat je kipjes snel weer aansterken door deze aanslag van bloedluis.
Sterkte....

Gebruikersavatar
Ginnydehuiskip
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2013 11:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Ginnydehuiskip » 26 aug 2013 08:16

@con1954, Bedankt, jij ook sterkte dan, want wat is dit een %$%#$bende zeg! :frown: Ik ben inmiddels ook bezig met iedere dag een mengsel van spiritus en allesreiniger in het hok spuiten en kranten als bodembedekking gebruiken (tijdelijk), zag ik als tip van iemand hier op het forum (weet niet meer wie sorry!) staan en dat vindt de familie bloedluis inderdaad ook niet leuk....en ze blijven ook nog eens aan de kranten plakken door alle vaseline en allesreiniger... :twisted: Dus ik kan ze letterlijk weggooien.. De kippen hadden vannacht al meteen meer rust, want ze wilden nu wel weer op hun gebruikelijke plankje slapen, terwijl ze de afgelopen nachten bij het open raampje met z'n zessen zaten op een heel smal plankje waar eigenlijk maar 2 kippen kunnen zitten.

Ik heb de eerste keer dat ik het hok behandelde natural spray gebruikt (600 ml, kost 8,25), is ook voor duiven eigenlijk, maar werkte ook goed in het hok, bij bosjes vielen ze naar beneden. Werkzame stoffen ervan zijn pyrethrum en PBO. Op de kippen zelf heb ik het niet gedaan, omdat ik al 404 op ze had gespoten, maar dat helpt niks. Er staat op de veren op de bus, maar ze zitten tussen de veren en trekken zich er niks van aan, maar volgens mij zei de verkoper van natural spray dat die wel tussen de veren moest, dus misschien die maar tussen de veren sprayen. Ik ga vandaag toch een nieuwe bus halen en dan vraag ik het wel meteen, maar ik wil ook niet teveel met die chemische troep uit die spuitbussen aan de gang op de kippen, ze mogen nu al overdags de hele ochtend of middag niet in hun hok totdat het opgedroogd is en niet meer zo ruikt. En vaseline is mijn beste vriend, dan maar een vette bende in het nachthok, maak ik wel weer schoon. Alle naden randen en knoesten/gaten die ik kan vinden, smeer ik er mee vol.

Gebruikersavatar
con1954
Berichten: 3686
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:16
Land: nederland
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor con1954 » 26 aug 2013 09:47

Denk dat je nu het ergste gehad hebt...en het nu een kwestie is van goed onder controle houden.
Zelf doe ik dat het liefst met zo weinig mogelijk bestrijdingsmiddelen.
Dus vaseline....en eventueel Finecto+.
Dit moet je dus eigenlijk altijd blijven toepassen/gebruiken voor een preventieve werking.

Gebruikersavatar
Ginnydehuiskip
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2013 11:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Ginnydehuiskip » 26 aug 2013 10:06

Ja, ik werk ook liever zo min mogelijk met bestrijdingsmiddelen, maar het was dan ook wel heel erg. Ook nu nog blijven er nog best wel veel bloedluizen in de vaseline kleven, maar het aantal is nu wel telbaar en niet meer een grote rode vlek... :duimop: En die kranten zijn echt handig voor nu, snel een schoon hok en minder verstopplaatsen, want ze liepen bij mij gewoon over de tabaksstelen heen! :crazyeyes:

Gebruikersavatar
Ons buitenleven
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 aug 2013 15:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Ons buitenleven » 26 aug 2013 16:19

bij ons werkt dat valletje ook erg goed. Een stukje panlat met gaatjes erin geboord. Deze met een kleine lijmklem onder de stok hangen. Gegarandeerd dat er bloedluis inkomt en tussen de lat en de stok gaat zitten. Af en toe de lat uitkloppen en branden, zo ook de stok branden. En belangrijk hierbij....geen chemicaliën.

kees1965
Berichten: 1724
Lid geworden op: 11 mei 2012 23:13
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Veenendaal

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor kees1965 » 26 aug 2013 17:33

ik heb 2 weken geleden het hok onder hoge druk schoongespoten en daarna behandeld met finecto+
gisteren weer het ritueel herhaald en daarna stokken,randen e.d. met vaseline ingesmeerd.
Vanochtend dode bloedluizen gevonden maar geen enkele levende, ik ga vanavond het hok nogmaals inspecteren op die k..krengen,maar de finecto+ schijnt z'n werking te hebben gedaan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ginnydehuiskip
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2013 11:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Ginnydehuiskip » 27 aug 2013 10:27

Ik blijf bezig met dat hok, nog steeds blijven er veel bloedluizen aan de vaseline plakken en zie ik ze over de stenen muur lopen. Ik heb nu een handstoomreiniger besteld en hopelijk morgen in huis en mijn moeder gaat finecto+ voor me halen, want dat verkopen ze hier in de buurt niet. Vannacht slapen de kippen in de schuur in een bench die ik nog heb van toen de kat klein was, want de bloedluizen zijn nog niet van de kippen af en dit is geen doen. Bij de meeste kippen worden het er nu wel minder, maar mijn witte zijdehoentje heb ik net gecheckt en haar hele kuif zat onder. Heeft het zin om haar te wassen met babyshampoo om er zo weer een heleboel uit te spoelen? Ze is namelijk ook erg vies van alle zandbaden die ze in de tuinaarde heeft genomen, of kan ik het er beter op laten zitten tegen die krengen?

Ik geef ze trouwens gedroogde brandnetelblaadjes door het voer voor extra ijzer tegen bloedarmoede, ze vinden het lekker dus dat scheelt.

Gebruikersavatar
Ginnydehuiskip
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2013 11:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Ginnydehuiskip » 27 aug 2013 10:34

@kees1965, dus een hogedrukspuit helpt ook? Die hebben we hier ook, een professionele daar zit enorme druk achter. Ik denk dat ik manlief maar eens even ga lastigvallen voor dat ding... :twisted:

Thomas3
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 nov 2011 11:52
Land: Belgie
M/V: M

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Thomas3 » 27 aug 2013 13:19

waarom eens geen olie gebruiken? maisolie, olijfolie,... die dingen...
op de plaatsen waar ik dit uitsmeer (lees dik uitsmeer) zie ik geen bloedluizen meer.
voor daar olie was, zaten er ook grote plekken bloedluis.

controleer ook je hok eens op wat er allemaal overbodig is van latjes waar ze achter kunnen kruipen.
mijn hok is volledig gestript ondertussen ;)
op de plaatsen waar ze toch nog kunnen zitten, ga ik regelmatig met een gasbrandertje en daarna kap ik er wat olie over.

al denk ik dat je ze nooit volledig weg kan krijgen, maar onder controle wel...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten