wat werkt er tegen bloedluis

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc

Wat helpt tegen bloedluis?

sprays (werkzame stof meestal Pyrethrinen en piperonlbutoxide )
62
21%
ontsmettingsmiddelen (als halamid, dettol etc)
14
5%
anti mijt middelen als neocidol sebacil etc
4
1%
poeders (denk aan antivlooien en luizenpoeders)
6
2%
home shield, fossil shield, poultry shield
36
12%
Planten (als boerenwormkruid, varens, etc)
2
1%
wegbranden met handbrander
33
11%
roofmijten (dutchy's)
22
8%
kleverige substanties (olieen, zalven etc)
29
10%
huis tuin en keuken middel (knoflook, azijn, cola, sla/lookolie etc)
28
10%
anders, nl
54
19%
 
Totaal aantal stemmen: 290

Gebruikersavatar
allthewayray
Berichten: 283
Lid geworden op: 26 jan 2006 23:29
Land: Nederland
M/V: M

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor allthewayray » 17 aug 2013 23:38

De kippen zelf behandel ik met frontline (vlooienmiddel voor katten). De eieren eet ik dan een paar weken niet. Maar hoe lang mag je dan de eieren niet eten?

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Siberianh » 18 aug 2013 12:12

Jan Sch schreef:
Mark schreef:
jessy schreef:volgende week 25000 roofmijten uitzetten in al de hokken , ben benieuwd :gulzig:

Waar kan je die kopen?

Heb er ervaring mee. Ze werken wel maar te min om een echte plaag te kunnen onderdrukken.
Je kunt ze hier kopen.
http://www.refona.nl/refona/pages/nl/diergroepen/kippen-hoenders.php


Hier heb ik voor zo'n 2 weken terug ook een kleine bloedluis hoeveelheid ontdekt.
Gelijk deze mijten bestelt in van die kokers. en dan er 2 meer op gehangen als nodig moet wezen...
Heb het toen goed in de gaten gehouden of het ging zoals ze beschrijven. Maar er gebeurde werkelijk niks. En de populatie bloedmijt werd alleen maar meer, Ze zaten zelfs dood leuk in de kieren van de kokerhouder.... Nu vond ik de populatie bloedmijt te erg worden en heb vandaag drastisch met de behangstomer er door gegaan en vervolgens nog eens een flink met het vaker genoemde spiritus mengsel rond gespoten. hopelijk krijgen de dames weer nu hun verdiende nacht rust.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Fryske » 18 aug 2013 13:30

3 Dagen geleden, ja hoor..Een stuk of 3 bloedmijten, duidelijk zichtbaar in de mijtenval. En dit terwijl ik net alles weer schoon had gemaakt en de Finecto + had gespoten. Een week of drie terug hadden we het frituurolie verschoond. De oude gezeeft en in de lege fles gedaan. Die stond dus klaar voor gebruik :-) Eergisteren het hokje uitgespoten met een mengsel van spiritus en allesreiniger. Leek me qua geur iets prettiger dan frituurolie :-) s' Avonds de kipjes op stok en gistermorgen zaten er beduidend meer bloedmijten in het controle kartonnetje. Dus gisteren de boel in het frituurolie gezet. Alle hoekjes en kieren, etc. En vanmorgen een schoon kartonnetje. Voorlopig wint het vet dus bij mij!

De voorzorgsmaatregelen bestonden uit, tabakgruis rondom in het nachthok, vaseline op de stokeinden, onder de stok, rondom het toegangsdeurtje en de kippentoegang vanuit de ren. En last but not least regelmatig sprayen met Finecto.

Gebruikersavatar
allthewayray
Berichten: 283
Lid geworden op: 26 jan 2006 23:29
Land: Nederland
M/V: M

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor allthewayray » 18 aug 2013 16:01

Frituurolie? Dus ik kan mijn oude frituurolie gebruiken om te smeren in de naden/kieren van het hok?

En mag je altijd knoflook in het water doen? Gewoon een teentje of moet je het eerst fijn hakken?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Fryske » 20 aug 2013 09:17

Vanaf dat ik met frituurolie heb gesmeerd geen bloedluis meer te bekennen! Dus nu maar regelmatig herhalen!

Knoflook dat weet ik niet, gebruik ik niet, mss. iemand anders die dit kan beantwoorden?

Gebruikersavatar
con1954
Berichten: 3686
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:16
Land: nederland
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor con1954 » 20 aug 2013 11:21

Niet altijd knoflook door het water doen. Maar b.v. 1maal per week....een fijngehakt teentje door het water.
Zelf zet ik er ook altijd nog gewoon water bij zodat de kippen kunnen kiezen.

Gebruikersavatar
allthewayray
Berichten: 283
Lid geworden op: 26 jan 2006 23:29
Land: Nederland
M/V: M

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor allthewayray » 20 aug 2013 22:49

con1954 schreef:Niet altijd knoflook door het water doen. Maar b.v. 1maal per week....een fijngehakt teentje door het water.
Zelf zet ik er ook altijd nog gewoon water bij zodat de kippen kunnen kiezen.


Maar als ze dan altijd het gewone water kiezen, helpt het nog niet!

Gebruikersavatar
Flou Flou
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 mar 2011 02:57
Land: Italia
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Flou Flou » 20 aug 2013 22:55

Dutchy's 1 keer per jaar is voldoende, werkt vooral preventief erg goed, na verhuizing 10.000 van die roofmijten uitgezet in hun paleisje en goede ventilatie en ze hebben het er heerlijk, jeukvrij. Voordien in hun oude hok dat van hout was, ook met Dutchy's nooit 1 bloedluis gehad.

Thomas3
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 nov 2011 11:52
Land: Belgie
M/V: M

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Thomas3 » 21 aug 2013 15:28

we hebben ook veel last van bloedluis gehad, en dan ook bijna elke dag het hok uitbranden en inspuiten enzo,
maar ze bleven maar terug komen.

de verkoper van onze kippen zei dat we eens moesten proberen om het hok wat open te maken,
omdat dit in de zon staat en veel hoekjes en kieren heeft. (bloedluizen zitten graag in de warmte en in het donker)
we hebben daarna de deur er uit gehaald, en een hele zijde,
van binnen elk overbodig latje er uitgehaald en alles eens uitgebrand terug en ingesmeerd met wat maisolie.

gevolg, we hebben nog steeds wel enkele bloedluizen maar veel minder dan vroeger.
het probleem is dat ze bij ons vermoed ik allemaal onder de bodemplaat zitten...

nu zijn we van plan om zo snel mogelijk een nieuw hok te zetten, dat ook meer in de schaduw staan en met zo weinig mogelijk hoekjes en kantjes eraan
of dit iets gaat uithalen??? geen idee...

Gebruikersavatar
Ons buitenleven
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 aug 2013 15:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Ons buitenleven » 22 aug 2013 06:46

Wij. Hebben vorig jaar een plaag gehad. We hadden hier nog geen ervaring mee :?

Onze oplossing: branden, vaseline op de uiteinden van de stokken en we hebben in een panlat allemaal gaatjes geboord en deze met kleine lijmklemmen onder de stok gehangen. Toen dagelijks deze val uitgeklopt op een steen en alle rode zuigertjes verbrand. Zo ook dagelijks de stok nog gebrand (onder het latje) en gesmeerd met vaseline.

Op dit moment nog 1x per week a twee weken dit herhalen. Hiermee houden wij het goed onder controle.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten