Truus ziek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
welshwitch
Berichten: 557
Lid geworden op: 17 feb 2006 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Deventer
Contacteer:

Truus ziek

Berichtdoor welshwitch » 11 apr 2008 20:34

Onze leghybride Truus voelt zich niet zo happy, ze wil niet eten, is niet zo actief als anders en heeft dunne groenige poep.
Haar krop is leeg al lijkt het wel alsof er water in zit, geen voer in ieder geval.
Wat mij vooral opviel is dat haar kam slap hangt, hij is wel mooi rood net als de lellen.
Truus is bijna 3 jaar oud.

Ik heb al het een en ander gezocht met de zoekfunctie, maar het kan blijkbaar een heleboel zijn. Klopt het dat ze te oud is voor coccidiose?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen, alvast bedankt.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 11 apr 2008 20:51

Ja coccidiose ligt niet voor de hand op die leeftijd, tenzij ze erg nieuw is bij je. (je moet het zo zien, ze bouwen normaal een levenslange resistentie op, maar als zo'n kip verhuisd en in contact komt met een Type coccidiose waar ze nog nooit mee in contact is geweest, dan kan het wel....in theorie )

Wanneer heeft ze voor het laatst een ei gelegd?

Is ze vermagerd inmiddels?

Evt kun je ontlasting laten onderzoeken op wormen.

Heb je haar al wat gevoerd?

Gebruikersavatar
welshwitch
Berichten: 557
Lid geworden op: 17 feb 2006 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Deventer
Contacteer:

Berichtdoor welshwitch » 11 apr 2008 21:57

Truus is al bij ons sinds ze een paar maand oud is, dus al een aardige tijd.
Haar laatste ei heeft ze net voor Pasen gelegd, ik had haar vanavond in handen (mijn moeder zorgt altijd voor de kippen, dus ik heb ze niet vaak in handen) en kon haar borstbeen goed voelen.

Mn moeder geeft haar wel graan en legkorrel in haar bak, maar ze eet er niet van. Letterlijk voeren hebben we nog niet geprobeerd.
Ontlasting onderzoek heb ik haar al voorgesteld.
Wormen heb ik ook al aan gedacht, als het goed is hebben we daar nog wat voor.

Gebruikersavatar
welshwitch
Berichten: 557
Lid geworden op: 17 feb 2006 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Deventer
Contacteer:

Berichtdoor welshwitch » 11 apr 2008 22:56

Even een updateje.

Heb haar binnengehaald, blijkbaar oefende ik bij het vasthouden een bepaalde druk uit op haar krop want er liep vocht uit haar bek.
Eenmaal op het aanrecht heeft mn moeder wat legkorrel geweld in warm water en toen ik haar een lepeltje voorhield werd daar driftig in gepikt. Hele korrels heeft ze geen zin in, maar kippenpap wil ze wel eten.
Vannacht blijft ze lekker in de grote kattenmand in de bijkeuken, morgen halen we wormenspul en ik voer haar pap tot ze weer "normaal" wil eten.

Hopelijk gaat het goed.

Gebruikersavatar
kippig
Berichten: 358
Lid geworden op: 08 okt 2004 15:39
Land:
M/V: V
Locatie: omgeving Breda

Berichtdoor kippig » 12 apr 2008 06:03

Ik duim voor je dat je er snel achter komt wat ze mankeert en dat ze er weer vlot bovenop komt!
Ik had iets soortgelijks met een kip (een paar weekjes geleden), maar dat liep niet goed af, helaas :(
Ook zo typisch met een krop waar alleen (véél) vocht in zat, maar daar dacht ik toen niet veel van. Nu zie ik op het forum al verschillende kippen met soortgelijke klachten!?

Gebruikersavatar
dlhanonymous
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 nov 2006 10:52
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor dlhanonymous » 12 apr 2008 09:50

Probeer dan wat CeDe (of een ander merk is ook goed) UNIVERSAL SOFTBILL FEED aan te bieden... de meeste kippies zijn hier gek op. Dit is een voer voor (kooi) vogels wat eten geen zaad en heeft een hoop insecten in en ander elementen vergelijkbaar aan de behoefte van een kip.... je kan het kopen in een direnwinkel (vogel sectie) maar bij mij heeft de AVEVE boerenbond het ook tevens de dieren afdeling in Intratuin.

Gebruikersavatar
welshwitch
Berichten: 557
Lid geworden op: 17 feb 2006 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Deventer
Contacteer:

Berichtdoor welshwitch » 12 apr 2008 15:21

dlhanonymous schreef:Probeer dan wat CeDe (of een ander merk is ook goed) UNIVERSAL SOFTBILL FEED aan te bieden... de meeste kippies zijn hier gek op. Dit is een voer voor (kooi) vogels wat eten geen zaad en heeft een hoop insecten in en ander elementen vergelijkbaar aan de behoefte van een kip.... je kan het kopen in een direnwinkel (vogel sectie) maar bij mij heeft de AVEVE boerenbond het ook tevens de dieren afdeling in Intratuin.



Bedankt voor de tip.


Vanmorgen wilde ze de pap ook niet hebben en ik ontdekte een harde bobbel op haar hals. Die zit aan de voorkant net onder de lellen en als ik eraan kom trekt ze haar koppie weg, vindt ze duidelijk niet fijn.
Ik had ook het idee dat ze moeite moet doen om haar voer weg te krijgen.
Eerlijk gezegd vrees ik het ergste voor ons Truusje.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 5 gasten