Schuim in een oog

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Veek
Berichten: 311
Lid geworden op: 03 nov 2012 18:03
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schuim in een oog

Berichtdoor Veek » 22 mar 2013 07:34

Ikke dierenliefhebber e, ook van oude koeien. En ze vragen altijd eerst de zoekfunctie te gebruiken en da doen we dan e.
Soludox heb ik ook 2 weken gegeven. Ze doet voor de rest normaal buiten dat ze mager is. Maar haar oog is identiek gebleven. Maar misschien zelfde aandoening als jou kipke. En zal zij (en ik) er gewoon mee moete leven.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Schuim in een oog

Berichtdoor MIC » 22 mar 2013 11:58

Veek schreef:En ze vragen altijd eerst de zoekfunctie te gebruiken en da doen we dan e.

Dat is heel wijs dat je de zoekfunctie gebruikt Veek, zo vind je al gemakkelijk het antwoord op je vraag (en leer je heel veel). Als iedereen dat zou doen bij de vraag: "Ik heb bloedluis, wat moet ik doen" dan vonden ze alvast het antwoord zonder de zoveelste topic hierover te openen.
Echter wanneer je het antwoord niet vind is het beter om een nieuwe topic te openen ipv een topic van 2 jaar geleden terug boven te halen. (zie huisregels)

Ik heb jouw topic gelezen, momenteel moest je 3 dagen wachten na de Soludox kuur voor een nieuwe test. Waarom vraag je dan eens niet aan je DA een oogzalf/ oogdruppels voor dat oogje. Het is lastig voor het dier wanneer er te veel schuim voor haar ogen komt, dan zien ze het eten ook niet liggen. Ik vergelijk het bij mijn kip als een patiënt die last zou hebben van hooikoorts, iets maakt dat er bij hun meer secretie is. Misschien zou ik ook beter eens de alternatieve toer op moeten met haar en ogentroost druppels moeten proberen.

Geef ze ook eens vitamines en eiwitten als ze mager is en als je de mest nog niet heb laten chechen, zeker eens doen.
Succes met je kipje.

Gebruikersavatar
Veek
Berichten: 311
Lid geworden op: 03 nov 2012 18:03
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schuim in een oog

Berichtdoor Veek » 22 mar 2013 13:10

Weten we weeral, maar ik herkende de situatie hierin en dacht...hup met die koeien! En aangezien ik er geen antwoord bij vond na de laatste post dacht ik misschien weet ze iets meer. En idd, al een geluk.

De DA zei dat ze waarschijnlijk snot had maar omdat er geen andere symptomen waren (en ook de ander bleven gespaard) dacht ik eens op zoek te gaan naar andere mogelijke problemen. Nu ga ik dit eens overleggen met de DA voor mogelijke verzorging van deze zakheid. Het is ook als het ware het 'witvlies' in het oogputje dat verder rijkt dan het ander oog.

Ik verzorg haar oogje nu met rozenwater. Vitamientjes (oplossing in water van natural) gaf ik net voor de kuur. Echter is die sodulox ook voor in het drinkwater vandaar dat ze nu niks meer heeft gehad.

Ben nu nog appelazijn gaan halen voor haar spijsvertering (viewtopic.php?f=29&t=36896) waar ik denk wel goed aan te doen.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Schuim in een oog

Berichtdoor MIC » 22 mar 2013 17:47

Als je op bbz 1 op de foto link klikt, dat is echt erge snot. Niemand anders kreeg problemen en de kip was na enkele dagen helemaal ok.
Deze kip, bleu de landes, heeft enkel schuim in de ooghoeken maar dat kan zo heftig dat quasi heel haar oog bedekt is. 't Is soms net of er zeep in zit ipv traanvocht, nooit etterig altijd witte schuim/speeksel

Gebruikersavatar
Veek
Berichten: 311
Lid geworden op: 03 nov 2012 18:03
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schuim in een oog

Berichtdoor Veek » 26 mar 2013 20:35

ik ben vandaag langsgeweest se en er is een suspensie-monster naar een labo gestuurd. Vrijdag/Dinsdagavond hoop ik iets meer te weten.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Schuim in een oog

Berichtdoor MIC » 27 mar 2013 02:24

wel ik ben benieuwd.
Ik heb vandaag ook een foto van haar oog genomen, ongeacht het oog ontsmetten en de oogzalf is er ook geen verbetering hier
Afbeelding

Gebruikersavatar
Veek
Berichten: 311
Lid geworden op: 03 nov 2012 18:03
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schuim in een oog

Berichtdoor Veek » 02 apr 2013 20:41

Net gebeld en er zijn ontlastingsbacillen in gevonden. Ze heeft een nieuwe antibioticakuur nodig en een oogzalf welke ik morgen ga halen.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Schuim in een oog

Berichtdoor MIC » 03 apr 2013 02:14

wat apart zeg, benieuwd welke AB en oogzalf ze hiervoor gaan geven.

Gebruikersavatar
Veek
Berichten: 311
Lid geworden op: 03 nov 2012 18:03
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schuim in een oog

Berichtdoor Veek » 03 apr 2013 19:34

Net de uitslag se... Het zijn Escherichia coli - bacillen echter zijn ze resistent voor doxicycline.
Ik heb nu Baytril gekregen (Enrofloxacine) voor een kuur van 14 dagen. En een oogzalf met Chloramphenicol welke ik morge ga halen.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Schuim in een oog

Berichtdoor MIC » 03 apr 2013 21:50

De bekende E coli bacterie dus. Ik weet niet hoe Baytril de darmen van een kip aantast, eventueel kan je hier even aan de fokkers vragen welke probiotica voor kippen aanbevolen is.

Met Chlooremphenicol oogzalf moet je het zorgvuldig doseren en goed in de gaten houden dat ze geen allergische reactie krijgen. (de CAF zalf in NL is hiervoor bekend)

Is ze nog steeds zo mager ?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten