knoflookvergiftiging

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
kim79
Berichten: 82
Lid geworden op: 19 sep 2012 20:29
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Drenthe

knoflookvergiftiging

Berichtdoor kim79 » 12 nov 2012 10:28

Dag allemaal,
Ik weet dat er veel geschreven is over het topic "knoflook". Maar ik kan niets terug vinden over knoflookvergiftiging.
Ik ben namelijk bang dat ik dit mijn 4 cochinkrieltjes heb aangedaan.
3 dagen geleden een teen knoflook in het water gedaan maar gisteren viel mij op dat ze aan de diarree waren en dat sommige "flatsjes"bruin van kleur waren. Natuurlijk gelijk hier op het forum opgezocht wat dit kon betekenen. Na gelezen te hebben dat het knoflookvergiftiging is gelijk zojuist schoon water gegeven zonder de knoflook.
De kipjes voelen zich zichtbaar niet zo happy, ze eten wel en komen er ook wel aan als ik naar ze toe kom maar gaan daarna ook weer op een kluitje zitten in een hoekje.

Komt dit nog goed?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: knoflookvergiftiging

Berichtdoor jantien » 12 nov 2012 10:46

Heb je al 3 dagen hetzelfde water staan met die teen knoflook erin of lees ik het nu verkeerd? :bril:
Mocht ik het toch goed lezen lijkt het me niet echt fris en goed voor de dieren en zowieso dat hele knoflookgedoe, waarvoor heb je ze dat nu gegeven?
Maar....het zou ook goed kunnen zijn dat ze heel wat anders onder de leden hebben, zeker gezien ze in elkaar zitten en totaal niet enthousiast zijn.
Begrijp ik goed dat je je kipjes net pas hebt en hoe oud zijn ze?
Bruine flatsjes hebben ze elke dag, dat zijn blindedarmflatsjes, is volkomen normaal.
Maar het in elkaar zitten met z'n drietjes is niet normaal en ik zou dan ook een mestonderzoek laten doen bij een DA.
Mest bij elkaar scheppen van alle drie de kippen (ze zitten allemaal niet lekker zeg je) en laten onderzoeken.
Daar zou best eens iets uit kunnen komen en is vaak dan ook wel weer met gerichte medicatie van de DA te verhelpen.

kim79
Berichten: 82
Lid geworden op: 19 sep 2012 20:29
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Drenthe

Re: knoflookvergiftiging

Berichtdoor kim79 » 12 nov 2012 10:52

Nee dan heb ik het er onhandig neergezet over het water, ik verschoon het elke dag. ik bedoel dat ik de afgelopen 3 dagen elke keer een teen knoflook erin heb gedaan.
De reden waarom ik knoflook heb gegeven is omdat ik overal lees dat het zo goed is voor de dieren en dat het helpt om luis te voorkomen.
Dat van die bruine "flatsjes" weet ik dat dit normaal is, maar dit zag er anders uit.
Ik heb de 4 cohinkrieltjes inderdaad nog niet zo heel erg lang, 1,5 maand nu. Ze zijn van eind juli.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: knoflookvergiftiging

Berichtdoor sjoeke » 12 nov 2012 12:27

het kan zijn dat je inderdaad te veel knoflook hebt gegeven.je mag hier norrit voor geven dat kan geen kwaad.zou iedere kip 1 tablet geven en alleen water voor een dagje.normaal moet je de volgende dag resultaat zien.is dit niet het geval zou ik toch even een mestonderzoek laten doen.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: knoflookvergiftiging

Berichtdoor Lies » 12 nov 2012 14:50

http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl ... f_kat.html

Bij een teveel aan knoflook is de urine donker gekleurd. Urine is het witte gedeelte van de mest.
Als je kippen suf zijn en slecht eten dan kon er wel eens iets anders spelen. Zou in elk geval de mest
laten controleren op darmparasieten.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: knoflookvergiftiging

Berichtdoor Dieter » 12 nov 2012 16:20

Misschien is het aangeraden om al dat gepromoot van knoflook achterwege te laten?
In geen enkel serieus tijdschrift of boek over hoenders wordt geadviseerd om knoflook aan je dieren te geven, maar hier lijk je wel van een andere planeet te komen indien je het niet gebruikt.

Hier wordt de mening van enkelingen , zonder veel kippenervaring nota bene, zodanig vaak herhaald dat velen zich bijna "verplicht" voelen om het hun dieren voor te schotelen.
Als je geen gezonde dieren kunt houden of fokken zonder al die toevoegingen zoek je beter een andere hobby.
Elk dier is het meest gebaat met simpel, ouderwets water!

kim79
Berichten: 82
Lid geworden op: 19 sep 2012 20:29
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Drenthe

Re: knoflookvergiftiging

Berichtdoor kim79 » 12 nov 2012 16:40

Bedankt allen voor jullie reactie.
Ik heb met mijn DA gebeld en zij onderschreef wat Dieter zegt.( deze DA heeft zelf ook kippen dus neem aan dat ze er het meerdere van af weet)
Ze vertelde mij dat het bloedrukverlagend werkt en dat de kippen daarom nu even zo rustig zijn.
Het is dus gewoon afwachten totdat het uit hun systeem is, ze eten en drinken wel dus in eerste instantie geen reden voor alarm.

Gebruikersavatar
cornelius
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 mar 2010 09:06
Land: Belgie
M/V: M

Re: knoflookvergiftiging

Berichtdoor cornelius » 12 nov 2012 16:57

Dieter schreef:Misschien is het aangeraden om al dat gepromoot van knoflook achterwege te laten?
In geen enkel serieus tijdschrift of boek over hoenders wordt geadviseerd om knoflook aan je dieren te geven, maar hier lijk je wel van een andere planeet te komen indien je het niet gebruikt.

Hier wordt de mening van enkelingen , zonder veel kippenervaring nota bene, zodanig vaak herhaald dat velen zich bijna "verplicht" voelen om het hun dieren voor te schotelen.
Als je geen gezonde dieren kunt houden of fokken zonder al die toevoegingen zoek je beter een andere hobby.
Elk dier is het meest gebaat met simpel, ouderwets water!

volledig mee akkoord, dat is verstandige praat

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: knoflookvergiftiging

Berichtdoor jantien » 12 nov 2012 17:05

cornelius schreef:
Dieter schreef:Misschien is het aangeraden om al dat gepromoot van knoflook achterwege te laten?
In geen enkel serieus tijdschrift of boek over hoenders wordt geadviseerd om knoflook aan je dieren te geven, maar hier lijk je wel van een andere planeet te komen indien je het niet gebruikt.

Hier wordt de mening van enkelingen , zonder veel kippenervaring nota bene, zodanig vaak herhaald dat velen zich bijna "verplicht" voelen om het hun dieren voor te schotelen.
Als je geen gezonde dieren kunt houden of fokken zonder al die toevoegingen zoek je beter een andere hobby.
Elk dier is het meest gebaat met simpel, ouderwets water!

volledig mee akkoord, dat is verstandige praat


:duimop: Dat bedoelde ik nu ook met al dat knoflookgedoe ;)

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: knoflookvergiftiging

Berichtdoor Beun » 12 nov 2012 20:47

Knoflookvergiftiging? Wie heeft dat bedacht? Knoflook kan een dier volgens mij eten zoveel het wil. Ik heb er nog nooit van gehoord en al helemaal niet van knoflookvergiftiging omdat er een teen in het water zit. Mijn kippen lusten knoflook en eten een teen op. Geen enkel negatief effect. Iets moet giftig zijn om te vergiftigen. Een teen in het water kan echt geen kwaad. Ga maar snel op zoek naar de echte oorzaak ipv knoflookvergiftiging als oorzaak aan te wijzen en straks iets over het hoofd te zien.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten