Haantje heeft gevochten, help!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Rikk-
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 okt 2011 13:59
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Noord-Brabant

Haantje heeft gevochten, help!

Berichtdoor Rikk- » 03 jan 2013 12:59

Hoi, ik hoorde daarnet allemaal gekakel, en toen ik ging kijken zat onze Wyandotte kriel haan in de ren van de buren, in een hoekje met de andere haan erbij, dus ben ik snel de ren in gelopen en onze haan weggehaald. Zijn snavel en kam en wat veren in zijn nek zitten onder het bloed. Hij zit nu in het nachthok in zijn eentje. Hoe moet ik hem nu behandelen? Gr. Rik

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Haantje heeft gevochten, help!

Berichtdoor sjoeke » 03 jan 2013 13:48

als je hem kunt oppakken,zou je het beste het bloed wat verwijderen om te kijken waar het vandaan komt(beetje lauw water en een stukje keukenrol).waarschijnlijk heeft hij een paar pikken in zijn kam gekregen en dat ziet er soms griezeliger uit dan het werkelijk is.een beetje isobetadine erop .als hij niet meer bloed mag hij terug bij de andere.

Rikk-
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 okt 2011 13:59
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Haantje heeft gevochten, help!

Berichtdoor Rikk- » 03 jan 2013 13:52

Oké dankje

Rikk-
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 okt 2011 13:59
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Haantje heeft gevochten, help!

Berichtdoor Rikk- » 03 jan 2013 14:08

Nou, ik had hem eindelijk te pakken gekregen ook al zat hij in het nachthok :? Ik had gekookt water laten afkoelen en dan met keukenpapier zijn kam schoongemaakt, maar hij begon ineens zwaar te spartelen en kwam met zijn nagel langs mijn hand dus liet ik hem los :oops: ik kan het vanavond nog wel proberen als hij op stok zit.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Haantje heeft gevochten, help!

Berichtdoor Frank- » 03 jan 2013 14:10

Sluit me aan bij Sjoeke.
Hou ze wel even goed in de gaten. Als de kippen bloed zien dan willen ze er nog wel eens op gaan pikken, met als gevolgd dat er geen korstje op kan komen en het dus blijft bloeden. Mocht dit gebeuren dan moet je het haantje even apart zetten om hem te laten herstellen.

Rikk-
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 okt 2011 13:59
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Haantje heeft gevochten, help!

Berichtdoor Rikk- » 03 jan 2013 14:14

Oké, als ze hem gaan pikken kan ik hem dan het best in een krat of doos in de garage zetten?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haantje heeft gevochten, help!

Berichtdoor jantien » 03 jan 2013 14:41

Ik zou er verder helemaal niets aan doen, heelt allemaal erg snel.
Ook gewoon bij zijn hennen laten, tenzij je ziet dat ze alleen nog maar aan zijn verwondingens staan te pikken.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Haantje heeft gevochten, help!

Berichtdoor Frank- » 03 jan 2013 14:43

Rikk- schreef:Oké, als ze hem gaan pikken kan ik hem dan het best in een krat of doos in de garage zetten?


Wacht eerst maar even af. Mocht hij wel gepikt worden dan zou ik even een stukje ren afzetten met wat gaas, als je die mogelijkheid hebt.

Edit: Tegelijk met Jantien. ;)

Rikk-
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 okt 2011 13:59
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Haantje heeft gevochten, help!

Berichtdoor Rikk- » 03 jan 2013 14:54

Ok

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Haantje heeft gevochten, help!

Berichtdoor viefpief » 03 jan 2013 15:01

Het ziet er vaak inderdaad veel vreselijker uit dan het eigenlijk is, en het heelt ook sneller dan je je kan voorstellen. Ik trof mijn haantje een keer aan met zijn hele borst en hals onder het bloed, bleek allemaal uit een wond op zijn lel te komen. Het zijn juist die kam en lellen die zo hard bloeden bij het minste of geringste. Maarja, het is in principe ook een soort vlies met vooral bloed erin. Nou had mijn haan toevallig een hele grote winkelhaak in zijn lel die niet stopte met bloeden dus daar ben ik toch maar mee naar de dierenarts geweest om het te laten hechten. Maar zolang de wonden van zichzelf stoppen met bloeden, en zolang de haan zich normaal gedraagt en eet en drinkt, komt het meestal wel goed. Je hebt grote kans dat het met 3 dagen al bijna niet meer opvalt.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten