Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor sjoeke » 15 mei 2013 17:25

probeer je kip niet te genezen tot je weet wat ze heeft.laat een mestonderzoek doen,en ga dan verder in overleg met je dierenarts voor de medicijnen die ze nodig heeft.ze kan net zo goed wormen hebben.al die kruiden werken meestal preventief,.dus als ze eenmaal ziek zijn gaat dit niet veel doen.als ze coccidiose heeft zal ze geen mooi leven meer hebben,als ze niet de juiste medicijnen heeft. zit je kip alleen trouwens?

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor Lies » 15 mei 2013 20:13

Ik zou je echt heel dringend mestonderzoek door de da willen aanraden. Dan weet je hopelijk wat er loos is en kun je gericht behandelen. Want nu weet je niet of je de kruiden inzet tegen coccidiose. Het kan ook een andere kwaal zijn en dan zit je niet zo goed met je kruidenkeuze. Een mestonderzoek kost iets van 15 euro normaliter. Informeer van te voren even.
Ik las even via de link (interessant stuk vind ik het :-D ) en wil je dan toch even lijnzaad meegeven. Gebroken lijnzaadjes met water 10 minuten laten koken (of langer) totdat het genoeg slijmstoffen heeft afgescheiden wat je met een zeefje kan filteren zodat de zaadjes achterblijven en je de smurrie overhoudt. Dat 3x daags aan je kip geven ter bescherming en regulering van de darm.

AnnDw
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2013 20:15
Land: Belgie
M/V: V

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor AnnDw » 20 mei 2013 13:40

Even een update...
Sally is aan de beterhand ... Heel langzaam maar ik ben hoopvol. Gisteren heeft ze genoten, rustig weliswaar, van de zon. Ik geef nog steeds kuikenmeel, oregano, beetje thym en blaadje citroenmelisse of munt. Daarbij een 10- tal druppels plantenextraxt echinacea van biover (mengeling van angustifolia en purpurea). De lelletjes en rond de ogen kleuren langzaam terug rood en ze trilt niet meer op haar benen. Stoelgang ziet er 'normaal' uit. Ze eet of drinkt nog niet zelfstandig. De dag dat ze dat terug doet spring ik een gat in de lucht !
Groetjes,
Ann

AnnDw
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2013 20:15
Land: Belgie
M/V: V

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor AnnDw » 23 mei 2013 21:24

Hallo allemaal,
Ik spring bij deze een gat in de lucht. Sally was blijkbaar ook eenzaam of is ze nog broeds en mist ze haar nest ?
Ze stond aan de draad bij de andere kippen en heb er haar even terug bij gelaten. Ze is onmiddellijk beginnen meepikken. Maar Jack was ook blij en heeft haar ook direkt een paar keer bereden. Ik haal ze nog even weg en ga ze nu langzaamaan bij de andere kippen terug laten en zien wat dat geeft. Ze krijgt nog wel zonnehoed en oregano maar ga stoppen met dwangvoederen. Joepie !
Dankje voor jullie adviezen.
Ann


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten