prolaps

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
SnowFlowSnappy
Berichten: 3488
Lid geworden op: 19 jun 2010 15:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lelystad

prolaps

Berichtdoor SnowFlowSnappy » 23 aug 2013 16:30

Ik heb hier een kippetje met een prolaps, ze loopt er meerdere dagen mee(ik had het eerder gewoon niet door :oops: ) er hing een ei aan/uit haar kont en die is verwijderd, ik heb haar in een badje gezet om de stront eraf te halen/haar te laten ontspannen, het is nog steeds niet helemaal schoon, ik heb het geprobeerd terug te duwen, maar er zit nog een ei in en ze duwt het de hele tijd terug, het ei komt er ook niet uit(ik denk dat een uur geleden het eerste ei is weggehaald). Ze zit nu in een mand die dichtzit met voldoende voer en ors(ik dacht, baat het niet, dan schaadt het niet)

Wat kan ik voor haar doen? Ik wacht af of ze zelfstandig het ei eruit krijgt, en ik wil eigenlijk naar de dierenarts maar m'n vader wil dat niet(het is maar een kip van 5 euro :frown: )

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: prolaps

Berichtdoor jantien » 23 aug 2013 16:40

:kopdicht:

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: prolaps

Berichtdoor susiepolletje » 23 aug 2013 16:58

Een prolaps is zeer ernstig en zeker als het al dagen zo is en je krijgt het niet meer schoon.
Lukt het je dan toch om het terug te drukken dan heb je kans op infectie.

Wil je vader geen geld uitgeven voor een dierenarts, laat hem dan er direct een einde aan maken, want met zelf dokteren komt dit echt niet meer goed.

Gebruikersavatar
SnowFlowSnappy
Berichten: 3488
Lid geworden op: 19 jun 2010 15:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lelystad

Re: prolaps

Berichtdoor SnowFlowSnappy » 23 aug 2013 17:07

Ik ga als m'n moeder thuis is met haar naar de dierenarts , en als m'n moeder weigert, ga ik zelf wel, ze heeft inmiddels haar ei gelegt, maar er zit er nóg een(en wie weet hoeveel meer), dus het boeit me niet eens meer, al is het om haar daar te laten inslapen, ik ga niet meer toekijken en afwachten

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: prolaps

Berichtdoor Jan Sch » 23 aug 2013 17:36

Probleem bij een prolaps is dat dit vaak gaat ontsteken, als het dan nog gaat stinken is er weinig meer aan te doen. Lukt het; dan komt een prolaps ook soms nog terug.

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: prolaps

Berichtdoor susiepolletje » 23 aug 2013 17:39

SnowFlowSnappy schreef:Ik ga als m'n moeder thuis is met haar naar de dierenarts , en als m'n moeder weigert, ga ik zelf wel, ze heeft inmiddels haar ei gelegt, maar er zit er nóg een(en wie weet hoeveel meer), dus het boeit me niet eens meer, al is het om haar daar te laten inslapen, ik ga niet meer toekijken en afwachten


:duimop: Succes

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: prolaps

Berichtdoor Fryske » 23 aug 2013 17:44

Succes! Vraag me bij dit soort dingen steeds af wat voor een voorbeeld je aan je kinderen geeft. Ik hoop dat je moeder wel de noodzaak ervan inziet.

Gebruikersavatar
SnowFlowSnappy
Berichten: 3488
Lid geworden op: 19 jun 2010 15:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lelystad

Re: prolaps

Berichtdoor SnowFlowSnappy » 23 aug 2013 17:53

mijn vader bedoelt het allemaal heel goed hoor, en hij geeft ook echt wel om die beestjes, ik denk dat hij gewoon niet zoveel waarde hecht aan die beestjes, en gezien kippen het niet kunnen uitschreeuwen van de pijn :?

Mijn moeder heeft de dierenarts gebeld en die heeft verteld dat we het goed hebben gedaan en dat we haar in een koud badje moeten zetten(tegen de zwelling) en moeten helpen met masseren om het ei eruit te krijgen. Dus het wordt nog een ei er uit krijgen en dan zien wat er gebeurt.

Ik voel me echt heel schuldig dat ik het niet eerder doorhad

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: prolaps

Berichtdoor Martine M » 23 aug 2013 18:03

En denk je dan dat de prolaps dan vanzelf weer verdwijnt? :roll:

Gebruikersavatar
SnowFlowSnappy
Berichten: 3488
Lid geworden op: 19 jun 2010 15:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lelystad

Re: prolaps

Berichtdoor SnowFlowSnappy » 23 aug 2013 18:14

het lijkt me, dat het ei er eerst uit moet voordat we iets kunnen doen, anders perst ze hem er net zo hard weer uit met het ei.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten