broeds met (krop)probleem

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Miffa
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 nov 2012 18:09
Land: Nederland
M/V: V

broeds met (krop)probleem

Berichtdoor Miffa » 01 aug 2014 12:51

Hoi allemaal,

Mijn kipje is broeds en zit nu bijna drie weken op het nest. Vorige week maandagavond ben ik erachter gekomen dat haar krop erg vol was. Die voelde toen een beetje aan als een ballon. Volgende ochtend was de krop niet leeg en voelde hard aan. Ze wilde geen voer (legmeel en -korrel) en geen graan; zocht wel zelf naar wormen, pissebedden slakjes ed en had een onstilbare dorst. Ze is ook erg dol op gras en ik denk dat hier wellicht de oorzaak zat. De kippen lopen hier overdag los in de tuin. Haar mest bestond bijna uit alleen helder water. Ze kwam vaak van het nest af; soms wel vijf keer per dag. Ze moet ook honger hebben gehad. Ze is ook afgevallen. Van ongeveer 1700g naar nu 1330g. Geen sterke lucht bij haar snavel.

Ik heb gelezen op dit forum en ben gaan masseren (naar de maag), meerdere malen per dag, steeds na haar wat water te laten drinken. Na drinken werd de massa weer wat zachter en kneedbaar. Ik heb haar van het gras af geprobeerd te houden maar wel laten lopen als ze van het nest af kwam, omdat ik dacht dat beweging goed zou zijn. Ik heb appelazijn door het water gedaan, maar gehoord dat dit juist grasmateriaal conserveert. Olijfolie in het water gedaan, maar dat lost gras ook niet op. Volle yoghurt gegeven (met Harrissons juvenile erin zodat ze wel wat binnenkrijgt) en dat werkt goed. Ook ORS voorgezet omdat ze zoveel vocht verloor.

Langzaam werd de krop leger en kwam er weer mest. Er zijn inmiddels heel veel grasklonten uitgekomen en nu, bijna twee weken verder, is de krop 's ochtends bijna leeg. Maar nog steeds niet helemaal; er zit nog een bolletje in ter grote van een knikker, dat zacht wordt van water. Ik masseer nog steeds. Ze eet weer voer en graan (maar niet heel veel) en krijgt nog steeds yoghurt met juvenile. Haar mest is nog steeds nat, maar heeft nu 'erwtensoep'structuur en er komt nog oud gras mee, maar ze drinkt nog steeds vrij veel. Ze valt nog steeds langzaam af, maar is actief als ze buiten is.

Heel verhaal, maar weet iemand of ik haar nog iets extra's kan geven om haar gewicht op peil te houden? Zou er alsnog een schimmelinfectie oid kunnen zijn in haar krop omdat het zo lang duurt?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: broeds met (krop)probleem

Berichtdoor Swoentje » 01 aug 2014 13:04

Bij mij lopen de kippen ook op gras en eten er heel veel van, maar hier nooit problemen met de krop. Heeft ze gemaaid gras op misschien?

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: broeds met (krop)probleem

Berichtdoor sjoeke » 01 aug 2014 14:42

Als de krop problemen geeft kun je beter ook altijd overwegen dat er iets mis is met haar spijsvertering,wat dan weer aangeeft dat de kip ziek kan zijn.soms is het een syptoom dat dus iets anders speelt.als de kip blijft afvallen kun je toch beter eens een mestonderzoek laten doen.

Gebruikersavatar
Miffa
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 nov 2012 18:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: broeds met (krop)probleem --> is opgelost!

Berichtdoor Miffa » 12 aug 2014 10:21

Bedankt nog voor de reacties. Het kipje maakt het inmiddels weer goed (die op stok). Ze is samen met haar zus mama geworden van drie kuikens:

Afbeelding

De krop leegt zich weer, er komt weer normale ontlasting en ze eet weer goed. Ik heb vorige week een mestonderzoek laten doen. De da had een aantal capillaria eieren gevonden. Daar heb ik alle kippen voor behandeld met levamisole. Komend weekend herhalen; alleen moet ik nog even bedenken hoe ik dat in het water ga doen zonder dat de kuikens ervan drinken... Heeft iemand nog een tip?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten