kip lijkt kou te hebben

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Kikie
Berichten: 743
Lid geworden op: 18 apr 2010 08:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Limburg

kip lijkt kou te hebben

Berichtdoor Kikie » 10 jan 2016 09:27

Onze Lola is vrij laat in vergelijking met de anderen, eind november, in de rui gegaan: haar nek was op een dag helemaal kaal. Ik heb vitamines bijgegeven, de pluimen kwamen terug. Daarna merkte ik op dat ze wat diarree had, na een meststaal zag de dierenarts dat ze coccidiose had. Ik vermoed een combinatie van verzwakt tgv de rui en stress omdat we de week ervoor nieuwe ramen en deuren hebben laten plaatsen, waardoor er veel lawaai en vreemd volk was. Na baycox een week later opnieuw meststaal en kip mee naar dierenarts genomen: volgens dierenarts is ze ok, haar mest was in orde: geen coccidiose noch wormen. Maar Lola blijft stil, net alsof ze kou heeft. Haar kam is sinds de rui ook bleker, lang niet meer zo rood als voorheen.
Ze zit nu in een bench, onder de warmtelamp: kuikenmeel, vitamines, probiotica lijken niet echt te helpen. Ze zit al van dinsdag in de bench, gisteren dacht ik: ik ga haar eens proberen terug zetten bij de rest, maar je ziet dat ze koude wind maar niks vindt, als ze kan gaat ze zelf de tuinberging in en voor de bench staan. Lijkt wel of ze daar graag zit.
Wat zou ik doen? ZE is al twee keer bij dierenarts geweest, heeft al twee keer meststaal controle gehad, de dierenarts kan niks vinden: haar pluimen blinken mooi, maar ze is maar stil en blijft zo koulijk staan?
Wat kan ik nog doen? Ik word stilaan radeloos met mijn kipjes :cry:

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: kip lijkt kou te hebben

Berichtdoor sjoeke » 10 jan 2016 16:45

Het lijkt mij dat je kipje toch verzwakt is van de coccidiose.Ze zal de warmte opzoeken om energie te sparen.Persoonlijk zou ik haar onder de lamp of toch op een warmere plek zetten tot ze zelf terug begint rond te wandelen.Ik zou dit niet overhaasten in ieder geval.

Gebruikersavatar
Kikie
Berichten: 743
Lid geworden op: 18 apr 2010 08:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Limburg

Re: kip lijkt kou te hebben

Berichtdoor Kikie » 10 jan 2016 17:41

Ok, bedankt voor het advies.
Ze zit in de tuinberging, waar het goed geisoleerd is, in een hondenbench onder de lamp. Ik laat de andere kipjes af en toe bij haar zodat ze zich niet te eenzaam gaat voelen.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: kip lijkt kou te hebben

Berichtdoor Jan Sch » 10 jan 2016 21:38

Kikie schreef:Ok, bedankt voor het advies.
Ze zit in de tuinberging, waar het goed geisoleerd is, in een hondenbench onder de lamp. Ik laat de andere kipjes af en toe bij haar zodat ze zich niet te eenzaam gaat voelen.

Kippen kunnen normaal prima tegen de kou, je moet ervoor zorgen dat ze uit de tocht zit. Denk dat die vitamines e,d, niet goed zijn geweest. Denk ook dat er wat anders aan de hand is. Is niet goed.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: kip lijkt kou te hebben

Berichtdoor Swoentje » 11 jan 2016 09:23

Als ze al bijna een week onder de warmtelamp zit in een bench zal ze het zeker niet waarderen als je haar nu terugzet bij de rest en het koud hebben.
Ik vraag me een ding af: een bench is niet zo groot. Hoe heb je de lamp hangen? Kan ze ook een koeler plekje opzoeken als ze dat wil? Of zit ze vol in de warmte?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: kip lijkt kou te hebben

Berichtdoor Fryske » 11 jan 2016 10:43

Zowiezo afharden. Lijkt mij ook niet echt prettig om van onder de warmtelamp weg buiten gezet te worden. Als een hen door de rui is, hoeft ze niet meteen een vuurrode kam te hebben. Als ik je stukje zo lees is het eerste wat in mij opkomt; ben je niet een beetje een -te- ongerust kippenmoedertje. Begrijp me goed, ik snap waar het weg komt, maar toch....

Ik geef al die 'rommel' niet! Af en toe wat meelwormen en elke dag groente, appel en hun legkorrel. En appelazijn door het drinkwater. Daar houdt het mee op!

Ik wil hiemee niet zeggen dat er niets aan de hand is want ik maak de hen niet mee, maar mss. is er niks...behalve je ongerustheid?!

Gebruikersavatar
Kikie
Berichten: 743
Lid geworden op: 18 apr 2010 08:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Limburg

Re: kip lijkt kou te hebben

Berichtdoor Kikie » 11 jan 2016 22:48

of ik te ongerust ben, ik weet het ook niet.
Ze is gewoon stiller dan anders, vandaar. En ik ben al twee keer met haar naar de dierenarts geweest, die zegt; niks meer aan de hand geef maar wat vitamines bij.
Ik ben nu ook gestopt met de vitamines, het lijkt ook niet te helpen. Wel geef ik iedere dag een beetje groenten, stukje heel kleine walnoot (heb ik eens in een artikel gelezen van een bekende fokker van orpingtons)
Die bench is meer dan een 1 m lang en 60 cm breed, ze kan onder de lamp uit als ze wilt. Ik kan wel eens proberen om de lamp uit te doen morgen en haar gewoon in de tuinberging te laten rondlopen. De andere kipjes kunnen dan bij haar, want ik kan die deur wel even open zetten. Had ik vorige week ook gedaan: de anderen waren ineens weer buiten en zij ging voor het deurtje van de bench staan zo van: alé, ik wil terug.

Ze heeft ook altijd op de stok geslapen, nu deed ze dat niet meer en ging ze onder zitten. Ik heb ook al eens gedacht of ze niet wat broeds is, het andere zwarte orpingtonkrieltje is ook weer broeds sinds meer dan een week. Ze maakt verder haar pluimen zuiver, haar pluimen blinken ook erg mooi, haar oogjes fonkelen.

Mijn kippen zitten niet in de tocht, ze hebben een goed hok, ze hebben enkele plekjes waar ze kunnen schuilen en mijn ganse tuin ter beschikking.

Gebruikersavatar
Kikie
Berichten: 743
Lid geworden op: 18 apr 2010 08:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Limburg

Re: kip lijkt kou te hebben

Berichtdoor Kikie » 12 jan 2016 10:05

ik vrees dat er meer aan de hand is, ze reageert amper nog, lijkt apathish. Ik ga de dierenarts bellen voor euthanasie, juist al geprobeerd maar constant bezet; kan ze ineens zien dat er wel degelijk iets mis is.

Gebruikersavatar
Kikie
Berichten: 743
Lid geworden op: 18 apr 2010 08:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Limburg

Re: kip lijkt kou te hebben

Berichtdoor Kikie » 12 jan 2016 13:25

Ik had een afspraak voor half 4, maar dat is al niet meer nodig: Lola is juist gestorven. In september heb ik 3 jaar kippen en dit is al de 4de wat sterft... echt, ik heb er geen geluk mee.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23083
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: kip lijkt kou te hebben

Berichtdoor Kip La La » 12 jan 2016 13:42

Jeetje wat naar Kikie. :|


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten