Kippenpokken

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor danielb » 23 sep 2016 11:57

het was naar het schijnt op tv geweest (belgische tv) maar heb het zelf niet gezien.
ging over de (invasie) van kippen pokken dit jaar.
hier nog een bericht van enkele dagen geleden.

http://www.dgz.be/nieuwsbericht/aantal- ... -neemt-toe

gisteren zelf nog hen apart gezet die ook weer broeds was geweest.
het zijn hier telkens de broedse dieren die het snel/goed te pakken hebben,maar is wel normaal als die lompe kiekens bijna niet eten.
maar ik ben er volgens mij op tijd bij met deze hen.

Kiki1979
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 sep 2016 00:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenpokken

Berichtdoor Kiki1979 » 23 sep 2016 13:33

Vraag is, kunnen ze het overleven als ze het heel straf hebben?
ik wil mijn kip niet onnodig laten lijden, tegelijk wil ik ze natuurlijk alle kansen geven.

Kiki1979
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 sep 2016 00:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenpokken

Berichtdoor Kiki1979 » 23 sep 2016 13:34

En hier was er geen enkel hennetje broeds :o

Gebruikersavatar
TGerulus
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016 11:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor TGerulus » 23 sep 2016 13:38

Heb al mijn dieren ingeënt en toch is er nog 1 met pokken aan 1 kant. Zal het wss voor het inenten al hebben gehad of ze reageert op inenting. Alles andere kippen zijn gezond.

In ieder geval zolang uw kip drinkt en eet is er hoop als ze dat niet meer doet...mja dan zou ik de natuur wat helpen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor danielb » 23 sep 2016 13:47

Kiki1979 schreef:En hier was er geen enkel hennetje broeds :o


ze hoeven niet broeds te zijn om het te krijgen,maar hier bij mij is het zo dat het allemaal broedse hennen geweest zijn waardoor hun weerstand achteruit gaat omdat ze zo weinig eten.
de rest eet natuurlijk goed en krijgen enkel kuikenmeel.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor danielb » 23 sep 2016 13:58

Kiki1979 schreef:Dag iedereen

Ook hier pokken in het park.
Al twee hennetjes kwijt en de haan blijft goed.
Nog één hennetje ziek.
Nu twijfel ik of we ze beter kunnen laten inslapen of niet. Ze is nu al drie weken ziek waarvan de laatste week met ogen dicht. Ze krijgt twee weken ab (tegen sec infecties) en we smeren haar kopje en ogen dagelijks in met oogzalf. Drinken doet ze zelf nog, eten gaat al dwangvoerend. Gisteren heb ik ze gewassen (opgefrist onder de douchekraan) en vandaag zat ze onder de vliegeneitjes.
Denken jullie dat die eitjes een teken zijn van verslechtering? Denken jullie dat een kipje dat zo ziek is er nog door kan komen? Ik weet het even niet meer zeker of ik er nog goed aan doe om ze verder te verzorgen :( maar wil ze natuurlijk ook alle kansen geven.
Wat denken jullie???
Ik zie niet direct hoe ik hier een foto kan bij steken.
Alvast bedankt!


die eitjes duiden volgens mij wel op een verslechtering ja.
waarschijnlijk word de geur al zo hard dat de vliegen erdoor worden aangetrokken.
mijn hen met gele aanslag in haar bek had ook aantrek van vliegen en de geur van de hen zat savonds nog in mijn neus.
het is de eerste keer dat ik last heb van pokken en zeker in die vorm.
ze heeft maar 2 dagen geleefd nadat ik het ontdekt had.
de volgende hen die ik zo aantref help ik zelf wel een handje.
bij de rest is het meer de droge vorm geweest en sommige waren er al heel snel vanaf.
mijn witte vleeskalkoen heeft de plekken wel een week of 2 a 3 gehad,maar is er nu ook vanaf.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor danielb » 23 sep 2016 14:02

de hen die ik gisteren apart heb gezet had een nat oog.
vandaag zit het oog dicht.
het 2de ergste geval dus.
ze zit nu apart en dus ook geen last van de hanen,want dat scheelt ook al veel om te kunnen bekomen.
kan ze rustig volop kuikenmeel eten.(vitamines zijn ook belangrijk voor herstel)
zometeen de rest van de dieren nog eens controleren.

Kiki1979
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 sep 2016 00:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenpokken

Berichtdoor Kiki1979 » 23 sep 2016 14:29

Ze is intussen gestorven. Ingeslapen bij haar haan, tevens de papa. Het was een hennetje van deze zomer :cry:

Nu hebben we geen hennen meer. Had ik het op voorhand geweten, maar ja, je leest dat sommigen er door komen. Het is moeilijk om dan te beslissen vind ik.
Ze had denk ik de droge vorm (de andere twee de natte) want ze stonk niet zo. Ze had wel heel veel pokken. Heel haar kop en nek, de poten de bovenkant van de vleugels en de billen.

Als ik er terug zou nemen wil ik wel absoluut vaccineren want dit is behoorlijk verschrikkelijk om bij je dieren te zien gebeuren. Maar mijn dierenarts zei dat dat niet voor particulieren is.

Hoe doen jullie dat?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor danielb » 23 sep 2016 14:42

ook de hen apart zetten had kunnen helpen.
als de haan steeds de hen lastigviel,dan vraagt dat weer energie voor die hen.
de haan is de sterkste en heeft van niemand last en daarom dat hij minder kans had om het te krijgen of toch niet zo erg.

ik zal het nog eens op een rijtje zetten welke dieren het hier hadden/hebben.
eerst 2 hennen die broeds waren geweest. (dus verzwakt door de broedsheid) maar mooi genezen achteraf.
2 kalkoenen die ook broeds waren geweest,waarvan het bij de witte vleeskalkoen het langst heeft geduurd.(die vleeskalkoenen zijn gemiddeld ook zwakker)
de jonge kalkoenen ook lichtjes aangetast,maar ook snel er vanaf.(jonge kalkoen zijn ook gevoelig voor vanalles en nog wat)
1 jonge haan die een beetje moet opboksen tegen 2 andere hanen,maar heeft maar 2 kleine plekken en die trekt uiteindelijk zijn plan ook wel. (ik hou hem in het oog natuurlijk)
dan een hen die broeds was geweest en het uiteindelijk niet overleeft heeft. (niet op tijd opgemerkt om apart te zetten)
en nu weer een hen die broeds is geweest.
zoveelste zwakker je dieren zijn of geen rust kunnen hebben zullen er sneller last van hebben naar mijn mening en voorlopige ervaring.

Kiki1979
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 sep 2016 00:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenpokken

Berichtdoor Kiki1979 » 23 sep 2016 14:50

De haan was hir zeker geen probleem. Hij is oud, deed (nog) niks met het hennetje en zorgde er alleen voor (lekkere hapjes brengen). Ze was er zelf graag bij.
Ik weet niet wat het probleem hier was, de ziekte was bijzonder agressief, geen opboxen tegen :(
We hadden wel bloedluis.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten