last van ratten???

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Riko
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 sep 2009 21:57
Land: Nederland
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor Riko » 09 mar 2019 14:38

Vorig jaar had ik plotseling een 'zwerfrat' uit het Apeldoorns kanaal bij mijn kippen.
Wat gangen, maar verder niks. Totdat ik onder de motorkap van 2 auto's kwam: daar was aan zacht rubber geknaagd.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor Jan Sch » 09 mar 2019 18:31

danielb schreef:als de gemeente al een groot deel kan verhelpen,dan heb je achteraf mogelijks minder werk om het onder controle te houden.
laten we hopen dat het geen vervelende personen zijn en gaan zeggen dat het aan uw dierenboel ligt....maar gewoon het probleem aanpakken en je eventueel nog extra raad geven.

Mijn ervaring is dat ze komen adviseren; ze weten ook wel dat als je kippen hebt je meer kans op ratten hebt. De kunst is; en dat moet ook het doel zijn om samen naar een oplossing te zoeken. Bij mij hebben ze bij het eerste bezoek 5 vallen (klapvallen) achter gelaten. Heb er zelf een flink aantal bijgekocht; die van de gemeente zijn weer terug, maar heb er zo'n 20 op scherp staan. Maar wat vergif gaf de oplossing.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: last van ratten???

Berichtdoor jantien » 10 mar 2019 23:01

Ben ook benieuwd wat ze hier gaan doen en of ze wat gaan doen.
Ze kunnen natuurlijk geen vallen zetten in het openbaar groen waar allerlei dieren lopen, evenals gif plaatsen.
Ik heb 4 vallen op scherp,staan, 1 doorloopval maar dat werkt werkelijk voor geen meter, rattenbuis met gif en 2 rentokil rattenvangbakken. Van het gif wordt de laatste 2 weken niets meer gegeten, maar had vanmorgen wel weer een jong ratje in de val ( vanaf de slootkant?)
Ik denk dat ze me morgen gaan bellen voor een afspraak en dan eens kijken hoe of wat....
En ja natuurlijk waar kippen, waar ratten.
Maar wij zitten aan sloot van honderden meters langs en iedereen klaagt over ratten in tuinen de laatste jaren.
Sinds eigenlijk geen gif meer verkocht mag worden.
Mag wel, maar in zulke lage hoeveelheden tegen woekerprijzen, dat er weinig mensen nog zin hebben en kunnen om daaraan te beginnen.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 18 mar 2019 02:10

van het nieuwe vergif was 3 dagen gegeten.
blijkbaar toch goed werkend :gutgut:
zijn we weeral vanaf.
heb nog altijd 3 ratten klemmen staan. (je weet nooit of er 1 zich laat vangen :gutgut: )
1 waar het vergif ligt en is nog altijd onaangeroerd gebleven. (klein chocolade ei)
2 ratten klemmen in een oud konijnenhok (kunnen ratten en muizen in)
is aan gepeuzeld geweest (op een paar dagen tijd hoor en zullen dus de muizen wel gedaan hebben)
heb de klemmen wat scherper gezet. (waren nieuwe en heb ik nu dus wat beter afgeregeld)
maar als ik het goed inschat zitten er momenteel alleen maar muizen.

en nog een aantal muizenklemmen waar alleen muizen bijkunnen. (vandaag 2 muizen mee gevangen)
voor de mensen die het nog niet wisten....
kaas kun je een muis mee vangen,maar na een paar dagen is dat gelijk uitgedroogd en niet meer aantrekkelijk.
chocolade en eigenlijk nog liefst plakkerig zoals bijvoorbeeld Rollo werkt stukken beter en blijft zeer lang aantrekkelijk.
ving ik ook wel eens een rat mee toen er een paar jaar geleden meer zaten....
nu heb ik de niet smakelijke kleine choclade eitjes in de klemmen gestoken. (verkeerde zakje gekocht :gutgut: )

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: last van ratten???

Berichtdoor Isabel » 19 mar 2019 14:01

Waar Pasen al niet goed voor is. :mrgreen:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: last van ratten???

Berichtdoor jantien » 19 mar 2019 17:19

Rattenbestrijder van gemeente is geweest en heeft 2 bakken met blok gif in hokken gezet.
Ze moeten ze binnen zetten vanwege de regels en volgens mij kunnen kippen er niet bij.
Ik zelf had al 2 van deze bakken en die staan buiten, is altijd goed gegaan dus moet dat in hok ook kunnen.
Daar wordt niet meer van gegeten.
Maar vanmorgen wel weer nieuw gangetje van rat ontdekt.
Dus nu mbv gemeente verder met bestrijden, man dacht ook goed met me mee.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 28 mar 2019 03:00

de muizen lijken ook slimmer te zijn.....
chocolade van de rattenvallen word beetje van gegeten,maar de muizenvallen worden gemeden....
in 1 rattenval weeral een heel chocolade eitje weg....
denk dat het ei er te los was overgeschoven.
moet een muis gedaan hebben,want als het een rat was,dan had de klem toch moeten afgegaan zijn of een heel slimme rat geweest zijn.... :gutgut:
morgen wat plakkeriger in die bepaalde klem doen denk.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 19 mei 2019 01:04

al een hele tijd geen bezoeker geweest...

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor braser » 19 mei 2019 08:42

Ik doe Nutella chocopasta in de klemmen.
Ik heb er drie.
Alleen ik vang maar niks.
Zijn ook wel een paar keer afgegaan.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: last van ratten???

Berichtdoor lnge » 19 mei 2019 18:07

Ik zag hier al een paar maanden een bruine rat lopen. Gistermiddag weer en ze rende weg richting een oud hok. Ik wist 100% zeker dat ze daar in moest zitten. Toen ik aan de achterkant keek kwam er van onder het hok een jonge rat tevoorschijn die meteen weer terug schoot. Ik heb snel een lat langs de rand gelegd en langs de voorkant ook. Nu konden ze er niet meer uit. Letterlijk als ratten in de val. Mijn man heeft ze naar de andere wereld geholpen.
Niet lollig, maar gif wil ik hier ook niet.
In ieder geval 3 ratten minder, die zich anders ook weer vermenigvuldigen .


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 9 gasten