last van ratten???

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 13 apr 2018 00:03

Trea heeft er al lang last van.
een rat zien lopen in de dag...is veel ratten snachts...
de ratten die in de dag rondlopen,zijn de ratten die snachts niets te zeggen hebben...
resistent worden tegen vergif is flauwekul als ze genoeg vergif binnen krijgen...
of althans het juiste vergif ;)
hier nog geen resistente rat gezien in al die jaren...,want ze leggen allemaal het loodje...
hier 1 van de vele artikelen.
https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/ ... -nederland
het probleem van meer ratten is trouwens begonnen in 2016.
inderdaad...het jaar nadat vergif in Nederland verboden werd voor particulieren...
en Trea...ratten niet bestrijden zorgt ervoor dat natuurlijke rovers van ratten op plaatsen komen waar ze niet hoeven te zijn.
hou ze weg van woonplaatsen,want op een dag moet er toch gewerkt worden met vergif als het de spuigaten uitloopt.
je mag dan wel zelf geen vergif leggen in Nederland,maar als er ergens overlast is,dan word er iemand ingeschakeld om dit probleem op te lossen...en ja...dan gebruikt men vergif...en heel veel vergif,want ze hebben zich steeds meer en meer kunnen vermenigvuldigen door ze niet te bestrijden.
bestrijd ze dus op tijd,want dat scheelt heel veel vergif.
en ja...voorzorgsmaatregelen zoals geen eten laten liggen moet je uiteraard altijd nemen.
maar wat doe je met noten bomen bijvoorbeeld...???
nee...zo simpel is het allemaal niet hoor.
en vergif geven terwijl ze nog ander voedzaam eten kunnen eten heeft natuurlijk geen zin,want dan kunnen ze zich herstellen en in het slechtse geval resistent worden voor kleine hoeveelheden vergif dat ze binnen krijgen...
en natuurlijk evengewicht bestaat niet in woongebieden.
ratten kunnen zich bijvoorbeeld schuil houden in gebouwen waar bijvoorbeeld vossen of roofvogels niet in kunnen.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 13 apr 2018 00:16

Trea schreef:Ik had ook ratten toen ik 2 hoog, midden in Arnhem woonde. In een huis met een gast die het vertikte zijn afwas te doen en voedselresten op te ruimen.

Ratten zitten overal. En overlast krijg je vooral als ze steeds eten aan kunnen.


ratten vinden overal wel iets te eten,maar zoveelste minder er word aangeboden,zoveelste minder snel zullen ze zich inderdaad extra vermeerderen.
ik heb trouwens ook 2 natuurlijke vijanden van ratten,maar ze hebben in al die jaren maar 1 kunnen vangen en dat was de jack russel...
daarnaast nog een leuke kat van de buren die een tijd wel eens een rat had gedood.
die kat zal er niet ziek van geworden zijn,want was nooit aangevreten.
zal een kat normaal gezien ook niet doen als ze op tijd haar eten krijgt... ;)
toen de bunzings hier zaten is er een tijd gestopt geweest met vergif,maar die bunzings zijn gelukkig verdwenen (voorlopig toch)
honden mochten terug in de grote ren en savonds knipperlichtjes hangen.
hopelijk blijven ze weg... net als de ratten :gutgut:
en als er een rat binnenkomt omdat iemand de afwas niet doet of eten laat liggen in huis :crazyeyes:
lijkt mij heel raar,want hier zitten de kasten vol met eten :gulzig:
die ratten zullen wel aangetrokken geweest zijn door een zekere trea :gutgut:

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 13 apr 2018 00:58

en Trea : wat betreft voorzorgsmaatregelen...
je zegt zelf dat je een rat hebt gezien die aan het eten was van overschot van uitgestrooid graan...
waarom spreek jij over voorzorgsmaatregelen als jijzelf graan gaat uitstrooien???
doe dat dan toch niet meer...
en als je uw kippen graag ziet,dan bestrijd je de ratten die er zijn,want meer ratten trekt ook weer andere dieren aan die ook wel eens een kipje lusten of misschien wel al uw kippen...
en ratten zelf zijn zowiezo een mogelijk gevaar voor pluimvee,want ze zijn echte ziekte verspreiders...
het kan jaren goedgaan,maar op een dag...is het van dat.
ik had mijn jack russel trouwens aangekocht om ratten te bestrijden die ik niet zag,maar wel van wist dat ze er zaten.
1tje heeft ze kunnen vangen (in al die 8 jaren),maar de rest moet tegenwoordig het loodje leggen door vergif.
katten kunnen ratten ook goed bestrijden,maar zelden een bruine rat,want die zijn een kaliber groter dan de zwarte rat...
ook spijtig dat katten in Belgie op bepaalde plaatsen ongevraagd gestereliseerd of gecastreerd worden,want dat neemt het jachtinstinct af.
werken met vergif is uiteraard wikken en wegen en moet je op verantwoorde manier gebruiken.
niet zomaar liggen uitstrooien...of in een stuk worst duwen...
zelf doe ik het in een extra afgesloten plaats in een schuur.
en in die schuur zit er trouwens elk jaar wel een merel te broeden...
die heeft dus ook geen last van het vergif ;)
een raad die ik wel wil geven ivm vergif...
gebruik geen vergif met granen tenzij dit voor muizen is en in huis...op zolder bijvoorbeeld...
ik zou mij trouwens de slaap niet kunnen vatten als er ooit een rat in huis zou zitten...zelfs al is dat op 2 hoog :gutgut:
maar nog eens bij deze...: overlast heb ik niet en dat wil ik zo houden.
als er een rat komt...dan mag ze de snoepjes hebben....
ik heb nog tijden gehad dat ik geen vergif legde en had op korte tijd meer dan 1 rat.(denk 1 nest van een vrouwtje)
en waren dan nog zwarte ratten...bah bah bah.
ik dacht toen ook...ze zullen wel vanzelf weggaan,maar dat was dus niet zo....
eerst met klemmen gewerkt en had een rat of 2,maar hadden ze snel door...
vergif gelegd en heb ze dan toch weggekregen :gutgut:
ach ja...als je ratten hebt en je bestrijd ze niet,dan zal dat op een dag toch nodig zijn...
Trea : met je 3 jaar kippen te hebben,zul je na meerdere jaren wel van gedachte veranderen....of geen kippen meer houden...

veel leesgenot,want ben blijkbaar weer doorgegaan :gutgut:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: last van ratten???

Berichtdoor Trea » 13 apr 2018 12:28

Daniel, je moet de zaken niet uit zijn verband rukken.

Ik heb de afgelopen 4 jaar 3 x een rat gezien in de ren bij de kippen. En 1 x aan de andere kant van de tuin. Bij de sloot heb ik ook wel eens een levende gezien en een dode rat gevonden. Ze zitten hier ja. Maar ratten zitten overal. Ook op andere plekken in stad en land. Dat hoort bij natuurlijk evenwicht.

Ik strooi geen granen uit voor de ratten. Wel voor de kippen. Die hebben ze normaal gesproken binnen een uurtje of twee helemaal opgegeten. En nu ik onlangs (na bijna 3 jaar niks te hebben gezien of gemerkt) weer een rat en sporen heb gesignaleerd, hebben we de ren beter voorzien met extra gaas. En zijn we weer extra zorgvuldig met etensresten (appeltjes en kliekjes). Om te voorkomen dat de ratten terug blijven komen.

Deze week heb ik niks meer gezien of gemerkt. Maar ik blijf het natuurlijk extra in de gaten houden.

De 4 katten die hier regelmatig lopen zijn niet effectief om de ratten weg te houden.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor braser » 01 mei 2018 23:09

jantien schreef:Hier nog steeds ratten hoor, maar ja ze zitten hier al zolang ik kippen heb en dat is heeeeel lang.
Laatst wel van meneer Rentokil een aantal vallen gekregen en samen met pindakaas heb ik er toch weer een aantal te pakken.
Ook heb ik zo'n diervriendelijke rattenvanger gekocht, daar zaten er al,snel 2 in.
Daarna helaas niet meer....
Dus nu maar iets minder diervriendelijk en nog met gif waar ik wel heel spaarzaam mee ben, doordat het niet meer te verkrijgen is.
Maar het begint hier in de wijk al een aardig probleem te worden dus wie weet....... ;)


Hier hetzelfde probleem.
Heb vorige week ook weer zo een mooie bruine jongen gevangen met een kooi.
(Los gelaten in de oostvaardersplassen natuurlijk :gna: )
Ook nog wat heerlijke peperdure rode snoepjes neer gelegd. Maar het emmertje is bijna leeg en kan het denk niet meer krijgen zonder licensie. Als iemand nog een adresje heeft dan hoor ik dat graag!

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 01 mei 2018 23:19

hier onlangs toch nog een snoeper gehad.
ben ik ook weeral vanaf.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 21 mei 2018 04:22

ondanks de tijd vant jaar toch weeral bijna 3 weken geen snoeper gehad....
maar zal binnenkort wel weer opflakkering komen als er weer te veel te rapen valt...
vooral de zwarte rat zal iets meer aantrek geven als er weer allerhande vruchten te rapen valt.
snoepjes liggen iig klaar voor zowel de zwarte als bruine rat...
op zich zie ik liever een bruine rat,dan zwarte rat omdat die zwarte ratten zowel hoog als laag lopen.
maar een bruine rat geeft wel kans op doden van allerhande kuikens tot zelfs redelijk grote kippies.

bij deze nog eens een filmpje dat ik al eens geplaatst had,maar het nog eens plaats om dat men mij in de tijd niet geloofde wat een rat (bruine rat kon aanrichten)

https://www.bing.com/videos/search?q=ra ... ORM=VDRVRV

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 09 jun 2018 00:57

al een week of 6 geen snoeper gehad...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: last van ratten???

Berichtdoor Trea » 09 jun 2018 01:13

Ik ook niet. :duimop:

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 09 jun 2018 01:33

jij weet dat niet Trea,want jij hebt geen snoepjes liggen...
denk dat er snachts regelmatig een rattie rondloopt bij u :gulzig: ;)


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten