last van ratten???

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor peertje » 27 jun 2017 11:34

Wel leuk om te zien hoe je bij een zoektocht naar iets anders toch weer bij ratten uitkomt ;)

Voor het gemak in de berichtgeving toch de bruine - en zwarte rat op een hoop... goed, het zijn allebei ratten. De uitbraak bij Woensel is zorgelijk, vooral omdat het de zwarte rat betreft en die is lastiger te bestrijden. Een zwarte rat heeft alleen minder te maken met de ziekte van Weil, maar goed: laten we benoemen dat 'ratten' na de mug de meeste ziekten verspreiden.
Eén zin wil ik er uitlichten: de ongediertebestrijder noemt als belangrijkste oorzaak dat er overal eten op straat ligt... welke rat heeft dat gedaan?
Mocht het al in de prullen-voerbak zitten...
Och jee... een rat! Hoe komt dat nou?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: last van ratten???

Berichtdoor Trea » 27 jun 2017 11:56

Vlak teken niet uit. Teken zijn de meest gevaarlijke dieren in Nederland (voor de mens).

Ratten na plaag weer snel weg:
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3394351 ... ts-voorbij

Aanpak zwarte rattenprobleem in Woensel:
http://woensel-noord.nl/wp-content/uplo ... -Noord.pdf

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor peertje » 27 jun 2017 16:58

duidelijk... rapportage was nogal opgeblazen... 'overlast' is niet hetzelfde als 'plaag'...

hylke
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 feb 2017 14:39
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Friesland

Re: last van ratten???

Berichtdoor hylke » 30 jun 2017 00:29

Hallo Danielb,

Ik heb inmiddels wel gehoord dat jij ervaring hebt met ratten. Het zit zo: wij wonen op een boerderij en hebben wel vaker ratten. Dan plaatsen we een val en vaak trapt de rat er wel in. Ook hebben we een hond die graag een rat achternajaagt en doodmaakt, en drie katten die soms ook een rat vangen.

Wat is er gebeurd?
Een van onze kippenhokken is al oud, het stond al toen ik nog niet eens geboren was, voor drie bruine legkippen. Nu heb ik er mijn hollandse krielen in zitten, die twee kuikens hadden. De rat had aan de kant van de muur een holletje in het hout gevonden dat ik nog niet eens opgemerkt had en heeft een van mijn kuikens gegrepen en doodgemaakt. Ik dacht eerst dat hij was ontsnapt omdat ik hem niet kon vinden, maar geen kier was breed genoeg, dus na even zoeken vond ik hem half leeggegeten onder de legbak, die op een laagje strooisel staat.

Maatregelen?
Nadien hebben we de val, die er al stond omdat we de rat al wel gespot hadden wederom neergezet, maar helaas zonder succes. Eerst probeerden we leverworst, toen kaas en na zijn aanslag in het kippenhok een beetje kippengraan. Het dier loopt echter nog op vrije voeten en ik wil graag vragen om advies om hem zo snel mogelijk te vangen, voor hij mijn andere kuiken ook nog doodmaakt. Hij kan er via het gangetje echter niet meer in, maar de ratten hier bedenken van alles. Een heeft zich ooit zelfs door de staldeur heen geknaagd.

Hoe vang ik hem zo spoedig mogelijk?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 30 jun 2017 00:52

tja....
ervaring met ratten ......
ligt eraan hoe je het bekijkt he ;)
je spreekt over een boerderij en daar is het bekend dat er wel iets meer aantrek of last kan zijn van ratten afhankelijk of er ook grote aantallen voeders worden opgeslagen.
en als je katten en hond regelmatig een rat vangen,dan zitten er inderdaad veel.
hier hebben de honden al sinds vele jaren geen rat meer gevangen :gutgut:

ratten hebben inderdaad veel tijd snachts en als ze ergens binnen willen,dan knagen ze er zich wel doorheen. (als ze willen,dan gaan ze door ijzer)
en zoveelste meer ratten zoveelste meer kans dat je hebt dat het kan gebeuren.
(zullen sommige mensen nog wel eens achterkomen)
ratten zijn zeer slimme dieren en vallen werken maar tijdelijk of veel jonge dieren worden er wel mee gepakt,maar een slimme rat pak je niet met een val.
die laat zich ook niet verrassen door een hond en hoogstwaarschijnlijk ook niet door een kat.
kuikens worden hier bij mij altijd beschermd tot minimum 6 weken achter gaas waar geen rat al te snel door kan en een hok op poten omdat het iets minder aantrekkelijk is voor ratten.

maar de vraag is ook.....
wat voor ratten zijn het???
als je bruine ratten hebt zitten,dan durven die ook wel eens iets groter pakken dan een kuiken.
zelf gebruik ik vergif en blijf het preventief gebruiken zodat ik geen plaag krijg.
als je het toch met een klem wil proberen,dan kun je ook eens Rollo proberen.
ken je dat snoepgoed???
lekker plakkerig en aantrekkelijk,maar als ze de val ontwijken,dan maakt het ni veel uit wa je er in legt.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 30 jun 2017 00:55

zijn dat die kuikens van 2 maanden oud???

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 30 jun 2017 01:24

ik denk dat er binnen een aantal jaren een echte plaag gaat ontstaan in Nederland.
er mag daar naar het schijnt geen vergif meer gebruikt worden door particulieren of klopt die informatie niet???
uiteraard is samenwerken en geen voeding aanbieden het eerste begin,maar dan nog kunnen ratten een overrompelde plaag worden.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 05 jul 2017 04:01

dit filmpje ook tegen gekomen.
https://www.youtube.com/watch?v=MqJUwR5h4Ec
gaan dus ook voor de kop. (zijn ze dikwijls al half verlamd)

hylke
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 feb 2017 14:39
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Friesland

Re: last van ratten???

Berichtdoor hylke » 05 jul 2017 11:35

Hallo DanielB, de kuikens waren inderdaad 2 maanden oud en de rat was maar iets groter dan ze. We hebben hem inmiddels gevangen, nou ja, onze hond. Bedankt voor de info en je hulp!

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor braser » 09 jul 2017 00:27

Ik zet mijn rattenval vlak voor de opening van het hol.
Strooi er een beetje gemengt graan in en omheen...niet te veel.
En dat werkt goed.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten