Hen door rui heen helpen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Hen door rui heen helpen

Berichtdoor Skipper » 26 dec 2016 12:14

Hallo,

Ik heb een noord hollandse blauwe hen die nu al meer dan 3 maanden aan het ruien is. Ik hoop enorm dat mensen hier mij kunnen helpen met tips! Het is wel een heel verhaal...

Voorgeschiedenis:
In de zomer kregen we 2 hennen om onze toom uit te breiden. Die hebben we ongezien in het donker bij de rest op stok gezet. Ja stom, maar was via een vriend dus ik ging er van uit dat het goed was. Ik vond ze toen al mager aanvoelen. Maar ik ben geen expert, dus toch maar gedaan. De volgende dag zagen (!) we pas echt hoe miezerig mager ze waren. Lusteloos en bleek ook. Eén van de hennen gooide een blindedarmflats demonstratief voor mijn voeten neer (slimme meid :gutgut: ) en die flats zat zo vol superkleine wormpjes dat de flats bijna door de tuin wegdanste. Echt bizar.

Na lichamelijk en mest onderzoek zijn ze behandeld voor verschillende wormen, lichte coccidiose, luizen en snot. Even later bloedmijten ontdekt in het hok. Waarschijnlijk ook meegelift :frown:

Eén hen was toch te ver heen en is doodgegaan. Met de ander ging het na de behandelingen en met multivitaminen redelijk. Maar ze bleef te zachte mest houden en slecht eten. In het stalboekje pluimvee (on)kruiden gezocht die spijsvertering ondersteunen en die geprobeerd te voeren. Maar die at ze ook niet echt. Ik vond toen op internet Ropa Poultry Complete voor door het drinkwater. Die bevat veel van de kruiden die ook in het stalboekje stonden met daarbij vit A, D, E en B1,6,5 en 12. Sinds de Ropa is de mest mooi, eet ze goed, is ze aangekomen en levendig.

Daarna kwam nog een rondje pokken en de rui. Voor mij de eerste keer dat ik de rui meemaakte. Geen idee dat dat zo heftig kon zijn :? Het pokkenvirus heeft verder geen slachtoffers gemaakt.

Anyway. Toen eindelijk na maanden alles lekker op de rit na een erg gestresste kippenzomer. Die ene hen deed wel wat langer over de rui dan de rest. Maar deed het verder zo goed dat ik besloot te stoppen met de Ropa. Binnen enkele dagen kreeg ze weer slappe mest die ook groen werd. En ze kreeg evenwichtsstoornissen bij het lopen. Ik ben meteen weer begonnen met de Ropa. En binnen een week ging het weer beter. Ik vermoed dan ook dat ze blijvend een beschadigde spijsvertering heeft.

Wat nog niet goed gaat is dat de hen dus al meer dan 3 maanden bezig is met de rui. Ik heb een paar vragen:
1. Wie weet wat ik nog kan doen om de rui te ondersteunen?
2. Heeft iemand aanvullende tips voor wat betreft voeding voor kippen met een mogelijk beschadigde spijsvertering?

Ze krijgt legkorrel met wat gedroogde meelwormen, wat zonnebloempitten en een beetje diatomeenaarde. Af en toe een klein beetje gemende granen om nog wat verder op gewicht te komen. In het drinkwater 5 dagen Ropa (onderhoudsdosering) en 2 dagen appelazijn met knoflook en honing (kant en klaar product). Verder kan ze scharrelen.

We hebben ook deze zomer een tuinhuisje neergezet voor de kips. De serama's zitten al in hun helft. Maar de Noord Hollandse Blauwen nog niet in hun helft. Omdat ik bezorgd ben dat verhuisstress de rui niet helpt. Het tuinhuis is wel ruimer en lichter dan het oude hok. Vinden jullie dat ik er goed aan doe om de rui af te wachten? Of gewoon de NHB-en ook verhuizen?

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk tips!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hen door rui heen helpen

Berichtdoor Trea » 26 dec 2016 21:14

Hallo Skiper,

Allereerst een compliment voor je goede zorgen. Heel veel ervaring met ruiende kippen heb ik niet maar ik weet wel dat ze wel wat extra eiwitten kunnen gebruiken om snel door de rui heen te komen. Voor het groeien van de veren hebben ze eiwit nodig. Vandaar ook dat de meeste kippen stoppen met eieren leggen als ze in de rui gaan.

In kuikenmeel zit al extra eiwit. En je zou deze ene kip bv. ook even apart een geprakt gekookt eitje of wat splitwerwten en linzen kunnen geven voor een extra eiwitboost.
Zonnebloempitten en meelworden zijn natuurlijk ook goed voor extra eiwit.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Hen door rui heen helpen

Berichtdoor Roan12 » 26 dec 2016 23:34

Het liefst dierlijke eiwitten! Dus meelwormen of vlokreeftjes. Kuikenvoer kan ook wel maar daar zit vaak plantaardig eiwit in.

Vitaminen extra geven is ook goed. Hierdoor kunnen stoffen makkelijker omgezet worden zodat ze sneller hun veren aan kunnen maken. Ik weet zo even niet meer welke vitamine specifiek, maar multi-vitamine volstaat.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Hen door rui heen helpen

Berichtdoor Skipper » 27 dec 2016 10:08

Bedankt voor de reacties.
Ik heb vanochtend meer gedroogde meelwormen door het voer gedaan. En heb ze minder verkruimeld. Ik ken een dierenwinkel met levende insecten. Zal daar ook eens langsgaan.
Toen de pokken heersten en de andere kippen ook nog ruiden, kregen ze opfokkorrel. Toen dat op was ben ik weer op legkorrel overgegaan. Maar even weer terug naar kuikenvoer is ook het proberen waard. Zo veel wordt er toch niet gelegd nu.

Ik vraag me nog wel af of het goed is om de noord hollandsen over te doen naar hun nieuwe nachthok. Omdat het qua ruimte en licht een prettiger verblijf is. Of dat het verstandig is om nog even te wachten tot deze dame door de rui is, in verband met stress.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Hen door rui heen helpen

Berichtdoor Roan12 » 27 dec 2016 11:21

Je kunt het kuikenvoer ook naast de legkorrel gewoon geven. Een beetje bijvoeren is niet erg.

Ik zie het probleem van een verhuizing niet. Als alle kippen van hok A naar hok B verhuizen, lijkt me dat geen probleem.
Als ze daar fijner zit; meer ruimte, licht etc., waarom niet? Zou haar alleen maar goed doen!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Hen door rui heen helpen

Berichtdoor José » 27 dec 2016 12:08

Eens met Roan dat verhuizen naar een betere locatie gewoon moet kunnen, rui of niet.
Verder in eerste instantie complimenten voor je zorgen voor de kippen, je spaart kosten noch moeite.

Maar ik vraag me toch af of niet juist dát maakt dat je kippen te afhankelijk worden van supplementen en daardoor juist kwetsbaarder worden. Een gezonde kip kan toe met goed, normaal voer en gewoon vers drinkwater. Hoewel de meeste kippen juist ouder drinkwater liever drinken vanwege de micro-organismen die daarin ontstaan. Ik probeer mee te denken, het is dus geen aanval op jouw goede zorgen! Deze kippen krijgen nu elke dag wel iets door hun drinkwater en nooit eens 'gewoon plat water'. Ik begrijp je bezorgdheid met deze hen. Maar mij lijkt het beter om haar nu toch lanzaam 'af te kicken' van alle supplementen en te kijken hoe het dan gaat. Een gebrek aan weerstand kan een moment zijn, het zou niet structureel moeten zijn. Een normale gezonde kip is gebaat bij een normale leefomstandigheid: scharrelruimte, licht (voor zover dit land in de winter die mogelijkheid geeft, zeker geen kunstlicht), gezonde voeding en water. En dan zouden ze het prima moeten doen. Fabrikanten van supplementen doen je uiteraard graag anders geloven.

Ze is nu van de wormen af,heeft alleen een vertraagde rui. Ik zou zeggen: eiwitrijk extraatje, voldoende kalk en verder gewoon voer. Geprakt, gekookt eitje, met schaal en al geprakt. Daar zit alles in wat ze nodig heeft naast gewoon voer. En dat zou het moeten doen. Succes en ontspan!

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Hen door rui heen helpen

Berichtdoor Skipper » 27 dec 2016 17:57

Verhuizen wordt t dan :gulzig:

Mijn vriend heeft een zwik regenwormen opgegraven, die er goed ingingen :duimop: De dierenwinkel met de levende insecten bestaat helaas niet meer. Morgen staat er gekookt ei op het menu als extraatje.

José, ik snap je punt wat betreft suplementen. De laatste keer dat ik daar mee stopte in haar rui ging ze toch weer erg achteruit. Afbouwen is zeker nog de bedoeling, maar dan als ze niet meer ruit.

Fijn die reacties. Soms is het lastig om even de situatie van een afstandje in te schatten, als je er elke dag tegenaan kijkt. Ik bleef een beetje met de hen in deze hobbel van de rui hangen denk ik. Ben nu weer wat optimistischer. Tnx! Zal ook wel weer goed komen, ook dankzij jullie tips. Ontspannen gaat nu gelukkig al een stuk beter dan in de laatste zomer en herfst haha.

piekje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 dec 2016 16:35
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hen door rui heen helpen

Berichtdoor piekje » 29 dec 2016 19:47

Skipper, Ik denk ook dat je te veel supplementen aan je kippen geeft. Dit is ook niet goed voor de vertering omdat een kippenlichaam hier niet op gebouwd is. Een beetje kan goed zijn maar niet te vaak en zeker niet elke dag. Als jij het gevoel hebt dat de gezondheid van je kip achteruitgaat als je minder supplementen geeft zou ik een andere oplossing zoeken. appelazijn is goed voor de kip maar dit in kleine hoeveelheden en het liefst maar 3x in de week en de andere 4 dagen schoon water. Verdiep je anders in welke groenten en fruit soort gelijke vitamines en mineralen zitten. De kip kan dit beter verwerken en zal het waarschijnlijk nog beter op doen.

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hen door rui heen helpen

Berichtdoor danielb » 30 dec 2016 23:56

gewoon een goed volledig voer geven waar alles al inzit.
extra gemengde granen geven geen boost aan kwakkelkippen.
je moet juist zien dat ze vooral het volledig voer eten en best eigenlijk ALLEEN maar dat volledig voer.
beste voer voor kippen met problemen is kuikenmeel of kuikenkorrel.
op de 2de plaats komt legmeel of legkorrel.
gemengde granen geven een probleemkip echt geen boost,want het bijkomen door enkel granen is een traag proces en dit komt doordat gewone granen eenzijdigere voeding is dan een volwaardig voedsel.
ze komen dus bij doordat ze er meer en meer van moeten eten en er meer en meer van gaan eten om de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen.
gevolg is wel dat ze bijkomen,maar niet op de goede manier.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten