Windei

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Windei

Berichtdoor danielb » 17 feb 2017 21:32

weet je hoe oud je hennen zijn?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Windei

Berichtdoor José » 18 feb 2017 04:29

Je schrijft over granen, meelwormen en af en toe groenafval. Maar ik lees dus niet 'legkorrel/-meel. Dát moet het hoofdvoer zijn, niet gemengde granen. Die zijn bedoeld als mondjesmaat gegeven extraatje. Stap maar eens radicaal over op alleen legkorrel met daarnaast grit en verder niets. Ze lopen ook geregeld los, dus kunnen dan zelf aanvullend plantjes, gras en insecten scharrelen. Dat is genoeg variatie voor een kip. Ze zullen in het begin de legkorrel misschien niet zo waarderen, maar door ze niets bij te voeren gaan ze het vanzelf eten na een paar dagen.

cindymaes
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 mei 2016 10:50
Land: Belgie
M/V: V

Re: Windei

Berichtdoor cindymaes » 18 feb 2017 11:33

Er zit inderdaad wel legkorrel bij de granen, dat wordt ook netjes nee opgegeten. Maar misschien inderdaad niet door die ene kip. Ik zal ze eens 2 weken op rantsoen zetten :-D
En dan zien we erna wel weer.

Thnx

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Windei

Berichtdoor José » 19 feb 2017 16:28

Ik ben bang dat je me niet begrijpt. Ik bedoel niet gemengd graan waar wat geperste korrel (vaak dubieuze korrel) doorheen zit, ik bedoel uitsluitend legkorrel. Dus alleen de korrels, zonder toegevoegd graan erdoorheen. Eén en dezelfde massa van uitsluitend korrels. Dát is legkorrel. Al die gemengde meuk is leuke verdienste voor de fabrikant, want relatief duur, maar niet optimaal voor de kip. Zo krijgen ze veel te weinig echte legkorrel binnen. Dus mijn advies is: skip alles wat je ze nu voert en haal een zak legkorrel zonder overbodige extra granentroep.

cindymaes
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 mei 2016 10:50
Land: Belgie
M/V: V

Re: Windei

Berichtdoor cindymaes » 12 sep 2017 18:45

Nou, we zijn nu een hele tijd verder, en ik heb nu 2 kippen die windeieren leggen....
Ze krijgen alleen nog maar legkorrel met wat maïs, en verder niets meer. 1x per week komt er eens een goed ei uit. Dwz met schaal, maar wel met ruwe schaal....
Gaan ze ooit nog goed leggen? Nu zijn ze wel in de rui.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Windei

Berichtdoor Trea » 12 sep 2017 23:36

Als de problemen met eiereschalen zo lang duren moet er bijna sprake zijn geweest van een infectie bij de eierstokken/legapparaat. Ik vrees voor je dat dit niet meer beter wordt.

http://www.aviculture-europe.nl/nummers/07N03A06.pdf

cindymaes
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 mei 2016 10:50
Land: Belgie
M/V: V

Re: Windei

Berichtdoor cindymaes » 06 jan 2018 12:06

Nou daar ben ik weer.
Alweer 4 maanden verder......
We hebben begin december besloten de 2 kippen die al zo lang windeieren legden te laten gaan.
Ze kregen steeds meer ongemakken met leggen, en uiteindelijk rende de andere kippen achter ze aan als
Ze moeilijk konden leggen om het ei uit de kloaka te pikken.
Het was gewoon zielig, en dat wilde ik niet voor ze......
Nu een dikken maand verder vind ik ineens weer windeieren in mijn ren.
De overige 3 kippen hebben sinds het verdwijnen van de andere 2 steeds om de dag een goed en normaal ei gelegd. Ik snap er werkelijk iets meer van.

Ze krijgen al sinds september alleen legmeel en grit.
En af en toe wat groenafval.
Verder lopen ze tussen 8 en 17 uur gewoon nog steeds los in onze wei van 1000m2

Het vreemde vind ik dus ook dat ik op dezelfde dag voor beheerst 2 windeieren tegelijk vind.
Echt bizar dit.....

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Windei

Berichtdoor Fryske » 06 jan 2018 15:37

Ben bang dat je toch moet denken IB of Egg Drop Syndrome. Het linkje wat Trea heeft gedeeld geeft daar ook info over.

Heel sneu allemaal!

Gebruikersavatar
bertie
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 nov 2011 14:44
Land: duitsland
M/V: V

Re: Windei

Berichtdoor bertie » 07 jan 2018 23:11

Windeieren kunnen ook ontstaan als je kip het Egg Drop Syndrome heeft.
Je kunt daar helaas weinig aan doen.
Het is een virus dat ze overal kunnen oplopen, door overvliegende ganzen bijvoorbeeld.

Engels:
https://en.wikipedia.org/wiki/Egg_drop_syndrome
Nederlands:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Egg_drop_syndrome

Bij het Egg Drop Virus leggen kippen niet alleen windeieren, de eieren kunnen ook geribbeld zijn, puntjes hebben, niet ovaal zijn, verkleuren, of aan een spitse kant gebroken.
Fotos:
http://j.mp/EggDropSyndrome

Het is normaal dat windeieren zomaar ergens kunnen liggen: de kip voelt door het ontbreken van een harde schaal geen aandrang. Alsof ze een scheetje laat, en geen harde drol produceert, zeg maar.

Wij hebben er een tijd mee te maken gehad, en omdat ik niet wist wat het was dreef het echt tot wanhoop. Kalk toevoegen hielp totaal niet.
We zijn nu een jaar verder. De kippen zijn gezond en zijn net weer begonnen met het leggen van normale eieren.

cindymaes
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 mei 2016 10:50
Land: Belgie
M/V: V

Re: Windei

Berichtdoor cindymaes » 08 jan 2018 07:33

Het zou inderdaad kunnen. Gisteren weer een ei met normale schaal. Maar inderdaad niet zo mooi van vorm als gewoonlijk.
Het rare vind ik alleen dat we er al een jaar mee aan het sukkelen zijn.
Uiteindelijk de 2 kippen die er last van hadden weg gedaan.
En ineens beginnen er 2 andere....
Hoezo zijn deze dan niet eerder geïnfecteerd? En waarom nu met de 2 tegelijk.
Echt heel bizar dit.
Wij hebben inderdaad ook alles al geprobeerd.
Ik ga nu maar afwachten, en hopen dat deze er niet net zoveel last van krijgen als de andere..... :(


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 6 gasten