Ziekte van Marek?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Haantje1243
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 nov 2016 16:14
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Ziekte van Marek?

Berichtdoor Haantje1243 » 13 mar 2017 10:40

Vanmorgen bij het uitlaten viel mij op dat een hen niet goed meer kon lopen. Ze trekt met haar rechter poot en lijkt daar geen steun op te vinden.
Deze hen is één jaar oud en goed gezond, nou ja, tot vandaag dan.
Ik heb wat rond gezocht op dit forum en ik denk aan de ziekte van Marek. Maar bij deze beschrijving staat steeds dat het gaat om hele jonge dieren.
Zijn er nog andere ziekten met deze verschijnselen?
Is het besmettelijk?
Moet de hen worden afgemaakt, of bestaat er een medicijn voor?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ziekte van Marek?

Berichtdoor Fryske » 13 mar 2017 11:48

Of het Marek is weet je niet. Kan op alle leeftijden voorkomen.

Als ze verder goed gezond is, eet, drinkt dan zou ik het even aankijken.
Kan ook een verstapping zijn geweest.
Wil je duidelijkheid dan wordt het een ritje naar de DA.

Haantje1243
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 nov 2016 16:14
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: Ziekte van Marek?

Berichtdoor Haantje1243 » 13 mar 2017 16:58

Bedankt voor je reactie, Fryske.
We nemen je advies ter harte en kijken het nog even aan. We hebben haar bekeken, maar er was niets vreemd aan de poot te zien en aan het gewricht te voelen. Ze schreeuwde niet van de pijn (ze gaf geen kik). De jongste hennen zijn pas begonnen met leggen. Misschien heeft het daar iets mee te maken. Of ze is niet goed terecht gekomen toen ze van de stok in het hok is gesprongen.

Haantje1243
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 nov 2016 16:14
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: Ziekte van Marek?

Berichtdoor Haantje1243 » 14 mar 2017 17:29

De hen heeft op stok gezeten en zij loopt weer buiten. Ze loopt nog steeds moeilijk en ze loopt alleen.
Maar het gaat beter.

dufke
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 mar 2017 17:10
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ziekte van Marek?

Berichtdoor dufke » 23 apr 2017 09:17

Vraagje,
Kan je marekvaccins alleen maar in grote hoeveelheden kopen?
En kan ik mijn kuikens van vijf weken oud nog altijd inenten ?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ziekte van Marek?

Berichtdoor Fryske » 23 apr 2017 09:30

Je kunt alleen maar in het ei of meteen na de geboorte kuikens enten tegen Marek. Zou gewoon niet doen want dat 'verstop' je de Marek. Alle geënte kippen kunnen niet geënte kippen besmetten. Laatst stond hier een heel epistel over Marek. Lees dat eens Dufke.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ziekte van Marek?

Berichtdoor Fryske » 23 apr 2017 09:31

Hoe gaat het met jou hennetje, Haantje?

Haantje1243
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 nov 2016 16:14
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: Ziekte van Marek?

Berichtdoor Haantje1243 » 23 apr 2017 12:12

Bedankt dat je even informeert, Fryske. Ik was het alweer vergeten . :oops: Het gaat prima met de hen. Het was geen Marek, kan ik nu zeggen. Kennelijk had zij zich bezeerd en het was na een paar dagen over.
Het gaat zelfs zó goed met haar dat ze sinds enkele dagen de trotse moeder is van vijf kuikens. Ze is zo trots en ze is ook een zorgzame moeder. Wat een plezier om naar te kijken! Ze zijn zo schattig. Maar dat is een ander verhaal.

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Ziekte van Marek?

Berichtdoor BoerJennes » 23 apr 2017 17:59

Met Duifje veel geleerd van de Marekse verlamming, in dit geval de klassieke Marek. Een goede test voor de klassieke Marekse verlamming is de reflex van de klauwen. Blijft de grijpreflex uit, dan kan de kip ook niet meer fatsoenlijk op de stok zitten.
Met Haan was dit het eerste teken. We troffen hem 's ochtends aan liggend op zijn zij tussen de wand en de stok. Hij was er vanaf gevallen en kon niet meer overeind komen. Later was er een ander, "grappig", tafereel, Kloek duwde hem van de treevoederbak af en hij viel om, rolde door en kon wederom niet meer opstaan. Dat gebeurde de laatste tijd steeds frequenter en bij de laatste val hebben we de grijpreflex getest die aan één poot helemaal en de andere poot nog maar weinig aanwezig was. Zijn veren rond het poepgat waren vies en klitten met poep aan elkaar. Dit hebben we weggehaald en los geknipt. Hij treedt ook zijn hennetjes niet meer, en als er nog een poging is, dan mislukt deze. Het is jammer zo'n mooie haan langzaam te zien verpieteren. Hij komt gelukkig nog wel z'n slaaphok in. Bij Duifje lukte dat niet meer en dat was voor ons de reden om bij haar het leven te beëindigen.
Kortom, het omvallen en de grijpreflex zijn een goede test voor de klassieke Marekse verlamming.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten