Zijdehoentje is apathisch, gedesoriënteerd en laat kopje scheef hangen ...help!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Zijdehoentje is apathisch, gedesoriënteerd en laat kopje scheef hangen ...help!

Berichtdoor jantien » 21 mei 2017 00:52

José schreef:
jantien schreef:Het zou me dus niets verbazen mocht het toch coccidiose zijn... daardoor verzwakt waardoor verrluizen waardoor ze nog meer verzwakken...en nu dus nog amper op haar poten kan staan. Ik zou dus zeker nog mesto derzoek laten doen!


Hoe wil je dat doen als de kip geen mest (meer) produceert?


@ TS: Kijk eens bij Klassieke Marek (dus niet de acute!): verlammingsverschijnselen, neurologische afwijkingen, veroorzaakt door virus, treft ook oudere kippen, kop laten hangen, bol zitten, alle symptomen zijn aanwezig.


Als er eten en drinken ingaat komt er mest uit, hoe minimaal ook en in welke kleur dan ook... (ook belangrijk!)
En dat kan je laten onderzoeken.
Kip zat in begin al bol, kan dus ook teken zijn van coccidiose. Ze hebben dan
zeker niet allemaal ook last van bloederige mest of verdere verschijnselen van cocc.
Maar wel de verzwakking, daardoor veerluis en algehele zwakte.
Mocht het klassieke marek zijn, dan zullen ze op een gegeven moment niet meer kunnen slikken, geen water en geen voer. En dat schijnt juist dus nog prima te gaan. Evenals de lust daartoe.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Zijdehoentje is apathisch, gedesoriënteerd en laat kopje scheef hangen ...help!

Berichtdoor jantien » 21 mei 2017 01:01

Ruim een maand geleden heb ik twee kippen verloren aan ongeveer dezelfde symptonen als jij beschrijft.
De een was een zeer oude hen van een jaar of 12 en de andere een brahmahaan van 3 jaar.
Het enige verschil zat hem erin dat deze niet begonnen zijn met bolzitten, alswel met sporen te vertonen van neurologische aard.
Ik heb DA\s met goed verstand van pluimvee en zei hadden het ook over een virus. (overigens wel mestonderzoek gedaan, maar kwam niets uit, zaten dus ook niet bol in het begin anders beginnen er bij mij al gelijk alarmbellen te rinkelen).
Beiden heb ik in moeten laten slapen.
Afgesproken mocht er weer zoiets aan de hand zijn met een kip, zij de kip gaan onderzoeken.
Ben nu in buitenland, maar heb nog geen vreemde berichten (gelukkig!!) gehoord van mij dierenoppas.
Over marek is toen zeker niet gesproken in mijn gevallen..

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Zijdehoentje is apathisch, gedesoriënteerd en laat kopje scheef hangen ...help!

Berichtdoor José » 23 mei 2017 19:19

Hoe gaat het nu met Annabel?

Anna Mama
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2017 01:54
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zijdehoentje is apathisch, gedesoriënteerd en laat kopje scheef hangen ...help!

Berichtdoor Anna Mama » 23 mei 2017 19:50

Helaas ... Annabelle heeft het niet gehaald ... :-(

Na haar revival van zaterdag, is ze zondag heel erg achteruit gegaan. Er zat heel de dag helemaal geen leven meer in, ze kon haar evenwicht niet meer bewaren en haar kopje hing helemaal gedraaid naar beneden. Ze heeft heel de dag in hetzelfde hoekje van de ren gezeten, hangend tegen de draad om rechtop te blijven. Als ze omviel, geraakte ze niet meer recht en bleef ze op haar rug rondfladderen. We hebben haar nog gevoederd en water gegeven, om het haar zo comfortabel mogelijk te maken. Vreemd genoeg at en dronk ze nog met veel zin. Zodra ik maandagochtend de dierenarts kon bereiken, heb ik haar weggebracht en haar laten inslapen. Haar nog langer in leven houden, zou niet juist geweest zijn ... Na haar zoveel dagen intensief te hebben verzorgd, was het toch jammer dat we haar nog moesten afgeven. Ik moest toch even een traantje wegpinken, toen ik bij de dierenarts buitenging.

We zullen wslk nooit weten wat Annabelle gemankeerd heeft. Het was geen Marek. Daarvoor heb ik te veel filmpjes op het internet gezien en ik kan met zekerheid zeggen, dat het daar in de verste verte niet op geleek. Haar mest hebben we niet kunnen laten onderzoeken, want - buiten een waterige afscheiding die compleet verloren ging - heeft ze niets meer geproduceerd de laatste dagen, ondanks het feit dat ze toch nog eten kreeg. Haar neurologische problemen waren op het laatst gewoonweg heel ernstig.

Tja, het was maar een kip ... maar net zoals al onze andere dieren maakte ze deel uit van ons "gezinnetje". Wij zijn van mening dat je alle dieren die je houdt, optimaal moet verzorgen. Nogmaals dank aan iedereen die gereageerd heeft. Het doet deugd te lezen dat er zo veel mensen zijn met een hart voor kippen!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoentje is apathisch, gedesoriënteerd en laat kopje scheef hangen ...help!

Berichtdoor Isabel » 23 mei 2017 19:56

Wat naar om te horen. Veel sterkte.

Overigens... ik pink ook nog steeds een traantje of wat weg als er hier eentje hemelen gaat. Niets mis mee. :-)

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zijdehoentje is apathisch, gedesoriënteerd en laat kopje scheef hangen ...help!

Berichtdoor peertje » 23 mei 2017 20:38

he... triest... :roos:
ook beter voor kip uiteindelijk, maar jammer dat je niet weet wat het was... sterkte!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Zijdehoentje is apathisch, gedesoriënteerd en laat kopje scheef hangen ...help!

Berichtdoor José » 23 mei 2017 23:52

Ik was er al bang voor. Heel spijtig voor jullie, maar uiteindelijk wel beter voor Annabel. Goed van jullie om realistisch te blijven en toen het ophield er ook een einde aan te kunnen maken. Sterkte met het verlies, is nooit leuk. Inderdaad wel heel jammer dat je nooit zal weten wat het is geweest dat haar heeft geveld.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten