Heeft iemand raad voor mij ?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Heeft iemand raad voor mij ?

Berichtdoor Trea » 04 okt 2017 23:40

Ha, je maakt mijn dag weer goed Fryske. ;)

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Heeft iemand raad voor mij ?

Berichtdoor peertje » 12 okt 2017 11:15

Naar aanleiding van diverse discussies hier had ik de volgende vraag bij de NVWA neergelegd:
Mag een dierenarts besluiten een middel als Frontline of Stronghold aan te bevelen voor toepassing op kippen?

Vandaag dus hun antwoord…

Beide genoemde preparaten bezitten werkzame bestanddelen welke geen MRL(1) hebben en niet zijn opgenomen in de zogenaamde residue-verordening.
Om die reden mag een dierenarts deze preparaten niet adviseren bij voedselproducerende dieren, in deze pluimvee
.”


Lijkt me duidelijk.

Wat beweegt ons dan tot het wél nemen van een dergelijk besluit?
Zoals ik al in andere topics aangaf verwijst een zoekslag op 'stronghold kip' (en ‘frontline kip’) meest naar kippenforum... en daar is een reden voor.
Zie -helaas- ook mijn eerdere analyse van het gebruik van Frontline (Fipronil) bij kippen… doet u er binnen het forum een zoekslag op en lees alle raadgevingen, waarvan u nu weet dat het niet mag (het eierschandaal)
Aanbevelingen om het middel bij kippen te gebruiken worden HIER gedaan en volgens de NVWA is het gebruik dus NIET toegestaan.

Hoe komt dat? Wat is er aan de hand? Bij besluitvorming spelen zich een aantal processen af. Ik wil er toch twee noemen (naar Herbert Simon, nobelprijs voor de economie):

Beperkte rationaliteit:
De gelimiteerde intelligentie van een mens zorgt ervoor dat niet alle (mogelijke) gevolgen van een handelwijze voorzien kunnen worden, of dat niet alle potentiële alternatieven om te handelen betrokken worden in de beoordeling. (is geen verwijt, van ieder mens is de intelligentie gelimiteerd)
Acceptabele oplossingen:
Zodra een keuzemogelijkheid is gevonden met een acceptabele uitkomst, zal het besluitvormingsproces worden afgebroken. Latere alternatieven zullen niet meer worden beoordeeld en uitgesloten worden van het besluitvormingsproces.

Natuurlijk is er druk om iets doen voor je zieke dier.
Maar -mogelijk als gevolg van groepsdynamiek- is er op het forum ook sprake van oplossingsgericht handelen: iets wat elders werkt -of zelfs: lijkt te werken- wordt aangedragen -en overgenomen- als wat je moet toepassen. Daarmee wordt verdere analyse van het probleem eenvoudigweg overgeslagen. Het werkt en 'dus' is het goed...

Een kip is alleen geen proefkonijn. Het is altijd goed om jezelf dat voor ogen te houden. Ik vraag me af of er in alle gevallen wel een DA aan te pas is gekomen, want: hé, het middel werkt en dus is het goed…

In plaats van iets op te zoeken of na te vragen voeren we een discussie en nemen onze eigen besluiten. En zoals ik eerder zei: een dierenarts die zoiets adviseert gaat zijn/haar boekje dus te buiten.

Aan degenen die Stronghold (of Frontline e.d.) gebruiken of gebruikten: voelt u zich betrapt?
Twee dingen… allereerst kunt u de neiging hebben om te reageren volgens hetzelfde proces als wat leidde tot het eerdere besluit het wél te gebruiken. Kort gezegd: u neemt de route die u vrijwaart en vind mij eigenwijs. Dat proces leidde u eerder ook naar 'de' oplossing.
Het leidt helaas ook naar het klakkeloos kopiëren van elkaars oplossingen.
De tweede: u kijkt naar wat heeft gemaakt dat u een bepaald besluit nam en wijzigt dat. Nee, niet per se met de bekentenis dat u het jarenlang verkeerd hebt gedaan. Al vind ik dat laatste wel ronduit dapper: je gaat een discussie aan, kijkt naar de uitkomsten en doet daar iets mee. U bent ook maar gewoon verkeerd ingelicht.
Het houdt de weg open om van elkaar te leren.

Kippenforum is voor mij behalve een discussieplatform vooral ook een plek is waar we ons blijven afvragen of oplossingen verbeterd kunnen worden. Omdat je een discussie niet voert om gelijk te krijgen, maar om te leren.
Het biedt nieuwkomers dan een betrouwbaar naslagwerk bij alle mogelijke vragen over onze kippen, waarbij je erop kan vertrouwen dat een geboden oplossing ook voldoet aan wat is toegestaan.

(1) Maximale Residu Limiet (MRL): de maximale hoeveelheid van een bestrijdingsmiddel of diergeneesmiddel die in een voedingsmiddel voor mag komen

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Heeft iemand raad voor mij ?

Berichtdoor Trea » 12 okt 2017 22:10

Wow. :shock:
Je betoog doet me denken aan programma dat ik net zag (Haagse lobby) over roken, longkanker e.d. , de rooklobby en anti-rooklobby. Ook over roken zijn nu hele andere inzichten dan pakweg 10-20 jaar geleden.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten