3 nieuwe kippen dood

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Suskewie
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2017 17:15
Land: Belgie
M/V: M

Re: 3 nieuwe kippen dood

Berichtdoor Suskewie » 13 aug 2017 18:52

Zou het ook aan bloedluis kunnen liggen ? Al lijkt het me straf want mijn oude kippen mankeren niks .

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: 3 nieuwe kippen dood

Berichtdoor Trea » 13 aug 2017 20:31

Bloedluis klinkt onwaarschijnlijk. Handelaren nemen het soms niet zo nauw met de voorschriften en dierenwelzijn. Dus...Eerder een fipronil vergiftiging als je het mij vraagt.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: 3 nieuwe kippen dood

Berichtdoor danielb » 13 aug 2017 22:35

komen de dieren van dezelfde handelaar???
als de dieren al ziek waren,dan gaan je oude kippen normaal gezien ook ziek worden.....
maar de avond daarvoor waren ze nog gezond en de dag erna lagen ze dood???

Suskewie
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2017 17:15
Land: Belgie
M/V: M

Re: 3 nieuwe kippen dood

Berichtdoor Suskewie » 14 aug 2017 11:25

Kippen komen van 2 verschillende handelaars en mijn oude kippen zijn nog altijd kerngezond eten en drinken goed zien er gezond uit heb wel gemerkt dat ik een bloedluis of ander beestje heb , hoe bestrijd ik dit best , uitsluiten met hoge drukteiniger en dan 1 of ander product of hoe neem ik dit best aan ?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 3 nieuwe kippen dood

Berichtdoor jantien » 14 aug 2017 12:44

Je zult eerst te weten moeten komen om welke beestjes het gaat, anders weet je niet precies hoe je het moet bestrijden. Zitten ze op de kippen zelf of in het hok?
Zoek eens op bloedluis (lees je ook heel veel over bestrijding) en op veerluis?

Reden dat ik vroeg of je ervaren was is dat het voor mensen met weinig ervaring líjkt alsof de kip 's avonds nog gezond is en 's morgens dood ligt.
En dat kan natuurlijk best eens voorkomen bij 1 dier , maar bij 3 wordt dat wel heel merkwaardig.
Meestal hebben de dieren toch iets onder de leden gehad wat niet gezien werd.

Suskewie
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2017 17:15
Land: Belgie
M/V: M

Re: 3 nieuwe kippen dood

Berichtdoor Suskewie » 14 aug 2017 13:24

Prachtige collectie dieren heb je daar leuk . Zal idd eens opzoeken om wat voor ongedierte het gaat , zal alvast ook eens beginnen met een grondige schoonmaak beurt.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 3 nieuwe kippen dood

Berichtdoor jantien » 14 aug 2017 16:12

Suskewie schreef:Prachtige collectie dieren heb je daar leuk . Zal idd eens opzoeken om wat voor ongedierte het gaat , zal alvast ook eens beginnen met een grondige schoonmaak beurt.


Dank je wel :-D
Staan ook wel foto's bij van dieren die al zijn overleden hoor, maar ook die blijven altijd in gedachten.
En eigenlijk is het binnenkort eens tijd om wat nieuwe foto's te maken maar wilde dat eigenlijk pas doen als er nieuwe ganzen bij waren gekomen, maar daar is schijnbaar heel moeilijk om aan te komen helaas :( (gezocht!! 2 handtamme vrouwtjesganzen voor wie dit leest :gutgut: )

Als je gaat schoonmaken, lees eerst even wat over bloedluis, dan kun je ze, als ze al zijn, ook direct herkennen.
Maar kippen gaan niet zo gauw dood van 4 dagen verblijven in een bloedluishok en dan zouden jouw dieren ook wat moeten mankeren. Evenals bij veerluis.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: 3 nieuwe kippen dood

Berichtdoor peertje » 14 aug 2017 16:15

Ik wil niet vervelend zijn, maar als je drie nieuwe kippen dood zijn gegaan en je oude kippen niet, lag het niet aan iets als bloedluis. Die zal aanwezig zijn -waar niet- maar heeft dan waarschijnlijk geen factor gespeeld bij de sterfte...
Wat wel kan is inderdaad de verkoper, die houden dieren vaak aan tot ze verkocht zijn en zonder eten of drinken. Als de nieuwe kippen onder die omstandigheden zijn gehouden, dan kan de stress van verhuizen net teveel zijn geweest... als ze niet ook gewoon ziek waren.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 3 nieuwe kippen dood

Berichtdoor jantien » 14 aug 2017 16:17

Dat eerste zeg ik dus ook....of was het niet voor mij bedoeld :gutgut:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: 3 nieuwe kippen dood

Berichtdoor peertje » 14 aug 2017 18:22

jantien schreef:Dat eerste zeg ik dus ook....of was het niet voor mij bedoeld :gutgut:

nee hoor :puh2:
Ik meende enige richting in de discussie naar invloed van bloedluis te bespeuren, maar da's slechts een sub-topic geworden merk ik...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten