ziekte van Marek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Miriam66
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2010 09:25
Land: Nederland
M/V: V

ziekte van Marek

Berichtdoor Miriam66 » 27 sep 2017 11:42

Wij hebben een kuikeva ong. 16 weken oude die waarschijnlijk Marek heeft. We zijn er gisteren mee naar de DA geweest en hij vermoedde het ook. Hij heeft voor de zekerheid een ontstekingsremmer en vitamine B gegeven. Ze moet hier binnen 2 dagen van opknappen en anders is het dus Marek. Nu zei hij dat Marek niet besmettelijk is maar van moeder op kuiken wordt overgedragen. Nu lees ik overal op internet verschillende verhalen. Is het nu wél of niet besmettelijk?
Waarschijnlijk moeten wij het kuiken in laten slapen ivm Marek. Er lopen nog 3 kuikens rond van dezelfde leeftijd uit hetzelfde nest. En een wat ouder haantje van ong. 20 weken uit een ander nest. Wie heeft meer "ervaring" met Marek?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Jan Bollen » 28 sep 2017 11:16

Waarschijnlijk geen Marek. Als je bij jonge dieren Marek hebt dan zijn binnen enkele dagen bijna alle dieren aangetast. Gewoon afwachten of het verbeterd.

Gebruikersavatar
Miriam66
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2010 09:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Miriam66 » 28 sep 2017 11:36

Jan Bollen schreef:Waarschijnlijk geen Marek. Als je bij jonge dieren Marek hebt dan zijn binnen enkele dagen bijna alle dieren aangetast. Gewoon afwachten of het verbeterd.


Ik hoop echt dat je gelijk hebt. We zagen gisteren iets een verbetering. Ze bleef staan om te eten. Daarvoor ging ze zo half door de pootjes. Op de "ellebogen " zeg maar. Wel erg wankel maar toch. De rest van de kippen is super levendig.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Trea » 28 sep 2017 17:43

Bij levende have staat een hele duidelijke uitleg over marek.

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... -van-marek

Gebruikersavatar
Miriam66
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2010 09:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Miriam66 » 04 okt 2017 16:52

Nou ze loopt hier nog steeds rond. Ze loopt welliswaar mank en zakt steeds door één beentje. Maar ze is levendig en eet goed. Verder niets aan de hand. Wat zou het buiten Marek nog kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Miriam66
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2010 09:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Miriam66 » 13 dec 2017 06:44

Nou. Dat kipje van toen is inmiddels overleden. Daarna werd een volwassen kip ziek uit hetzelfde hok. Een cochin die hier al 4 jaar liep. Eerst beetje met opgetrokken schouders lopen op hoge benen. (Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) Wel levendig. Na verloop van tijd ingezakt hoofd en suffig. Dus ook in laten slapen. Hokken weer uitgestoomd. Nu net weer een sabelpoot met dezelfde verschijnselen. Ontlasting is goed. Ik weet het niet meer. Hopen dat dit het was. Dit alles is gebeurd bij de kippen die los lopen buiten. Nu nog maar 4 helaas. In onze rennen nergens last van. Daar wonen 24 kippen. Wie weet wat dit kan zijn?

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Frankkip » 13 dec 2017 09:38

Laat ontlasting controleren. Daar kunnen ze heel veel informatie uithalen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Trea » 13 dec 2017 16:08

Zijn dit andere kippen / rassen dan in de rennen? Zijn er in de rennen ook kippen van dezelfde leeftijd? Wat is er buiten dat er in de ren niet is?

Gebruikersavatar
Miriam66
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2010 09:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Miriam66 » 13 dec 2017 16:15

Trea schreef:Zijn dit andere kippen / rassen dan in de rennen? Zijn er in de rennen ook kippen van dezelfde leeftijd? Wat is er buiten dat er in de ren niet is?


Het enige verschil is dat we buiten sabelpootkriel hebben. We denken zelf ook dat we een ziekte "binnen" hebben gebracht met die sabelpootjes. Er zijn er al 3 overleden. (Zelf in laten slapen omdat het te zielig werd) maar nu had een vochin het dus ook. Het begint met zo'n gek omhoog staand kropje en een beetje scheef koppie. Het verloop is heel traag. Met vaak ook een opleving. Het lijkt wel op marek maar dan zouden er sneller kippen aan dood gaan toch? En die cochin wad al 4 jaar.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Trea » 13 dec 2017 16:38

Erg naar als de introductie van nieuwe kippen ziekte met zich meebrengt. En dan zit je ook nog met je handen in t haar omdat je het alleen vermoedt. Heb je hierover al contact gehad met de verkoper? Zou ik zeker doen. Misschien weet die iets meer.

Ik neem aan dat de buitenkippen net zo goed als de binnenkippen grit (kiezeltjes) kunnen pikken om het voer te malen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 14 gasten