kip gewond

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Thd24
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 okt 2017 18:49
Land: Nederland
M/V: M

kip gewond

Berichtdoor Thd24 » 03 okt 2017 13:44

Van het weekeind een kip meegenomen van mijn ouders die daar verschrikkelijk is toegetakeld door andere hennen.
Ik heb haar hier appart in een rennetje met water, voedsel en een stok om op te slapen. Kan ze met deze temperaturen snachts buiten slapen, uit de wind weliswaar. En hoe lang duurt het ongeveer voordat dit heelt? En voordat ze weer veilig bij de rest van mijn hennetjes kan?

Hier een foto van de schade:
Afbeelding

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: kip gewond

Berichtdoor José » 03 okt 2017 16:33

Kippen kunnen goed tegen kou, als ze is afgeschermd van wind en regen zijn de temperaturen nu het probleem niet. Als je de wond goed schoonspoelt, bijvoorbeeld met Dettol of Biotex groen, en daarna Betadinezalf er op zul je zien dat het snel geneest. Veren terugkrijgen duurt iets langer, ik denk dat je haar het best een week of twee apart kan houden tot de wond weer helemaal genezen is. Het liefst in het zicht van jouw andere hennen zodat ze alvast aan elkaar kunnen wennen. Als je haar te vroeg bijvoegt (met nog een zichtbare wond) is de kans aanwezig dat ook jouw hennen haar daar gaan pikken.

Thd24
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 okt 2017 18:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: kip gewond

Berichtdoor Thd24 » 03 okt 2017 18:31

Hoe spoel ik dat schoon? En doet dat geen zeer bij de hen? Het is een aardig diep gat namelijk...er zit een zwarte korst op...en kan ik gewone betadine of ontsmetting gebruiken die ik voor mijzelf ook gebruik?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: kip gewond

Berichtdoor Trea » 03 okt 2017 18:36

Met spoelen heb ik geen ervaring. Maar ik weet wel dat je een kip, die een nat verenpak heeft gekregen van het wassen, best daarna kan droogfohnen. (Als het fris is buiten).

De betadine en zo is inderdaad dezelfde als voor mensen.

Thd24
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 okt 2017 18:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: kip gewond

Berichtdoor Thd24 » 03 okt 2017 18:51

Heb net met een gaasje en lauw water gedept...dit vind ze niet fijn, heb iets van het gedroogde bloed weg kunnen krijgen maar nog lang niet alles...in het gat kom ik niet (heb het idee dat ik haar schedeltje kan zien) daarna met betadine gedept en iets in het gaatje laten lopen....hoop dat ze snel opknapt....vind het zo'n verschrikkelijk gezicht.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: kip gewond

Berichtdoor José » 03 okt 2017 19:46

Ook diepe wonden genezen bij kippen doorgaans snel. Zolang ze niet steeds opnieuw worden opengereten tenminste. Maar dat zal met deze kip niet gebeuren omdat ze al apart zit. Kan ze haar kop en nek normaal bewegen?
Verder heb je het zo te lezen prima aangepakt. Nu gewoon bijhouden met dagelijks betadine en haar zoveel mogelijk rust geven.

Thd24
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 okt 2017 18:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: kip gewond

Berichtdoor Thd24 » 03 okt 2017 19:55

Ja, heb haar even lekker laten rondscharrelen toen De andere hennetjes binnen waren, ze pikt vrolijk rond, lijkt haar nek gewoon te bewegen. Ze gaat nu ook weer gewoon op stok zitten. Ik zal haar morgen weer een keer een beetje schoner proberen te deppen en die ik er weer wat betadine op. Hoop dat het snel heelt! Bedankt voor de tips

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: kip gewond

Berichtdoor Isabel » 04 okt 2017 20:17

Met betrekking tot de wond heb je al genoeg advies gekregen. Acederm is trouwens ook topspul.

De wond moet goed genezen zijn voordat je ze bij jouw hennen zet. Kunnen van die danes tussen zitten die, als ze eenmaal bloed zien/ ruiken/ proeven... ware monsters worden. :roll:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kip gewond

Berichtdoor peertje » 05 okt 2017 18:19

... ik zou de wond juist niet teveel schoon willen maken... een korst is een natuurlijke manier om een wond af te sluiten tegen infectie.
Maar een wondzalf zoals Isabel aanraadt heeft nog een effect: het verzacht en stimuleert overgroeiing van de wond. Gewoon een paar keer per dag aanbrengen. De dierenarts heeft het wel voor je.
Da's anders dan Betadine oid... als jij de wond schoonmaakt en er weer Betadine op doet... geloof me, dat voelt niet lekker...
En het ziet er misschien voor jou erg uit, maar het is nog een vrij kleine wond... kippen kunnen erg veel hebben...
Komt goed :duimop:

Thd24
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 okt 2017 18:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: kip gewond

Berichtdoor Thd24 » 06 okt 2017 12:55

Top, ik zal hem niet meer schoondeppen. Ze lijkt er ook geen last van te hebben! Hoop dat ze snel weer een normaal koppie heeft


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten