avimite

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
kippen lover
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 apr 2014 19:16
Land: Belgie
M/V: M

avimite

Berichtdoor kippen lover » 10 okt 2017 18:08

heeft iemand ervaring met het bestrijden van bloedluizen door middel van Avimite?
ik overweeg zelf om dit aan te schaffen, maar ik betwijfel of dit inderdaad geen kwaad kan voor de kippen en de eieren.
en werkt dit ook goed of zijn er mensen die teleurgesteld zijn in het effect van dit middel

groeten,

jelle

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: avimite

Berichtdoor tuff cookie » 10 okt 2017 19:05

Ik heb het net opgezocht op internet maar er staat niet bij wat de werkzame stof is.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: avimite

Berichtdoor peertje » 10 okt 2017 20:18

De enige stof die erin zit die naar mijn weten een werking zou kunnen hebben is Thujon (inhoudstof van het boerenwormkruid)
Het middel staat te boek als voedingssupplement, niet als bestrijdingsmiddel en boerenwormkruid als 'toevoeging' op het etiket... niet bij de inhoud (of het etiket moet inmiddels gewijzigd zijn).
Het wordt wel als biologisch product aangemerkt en is in de EER (EU+4) conform CE 834/2007 toegelaten.
Ben geen verwijzing tegengekomen naar de mate waarin het werkzaam is, wel dat het de mijten zou stoppen bloed te drinken, waardoor de voortplantingscyclus gehinderd raakt.

... en je eieren zouden er lekkerder van kunnen worden: boerenwormkruid werd vroeger om die reden aan het voer toegevoegd.
Nee, ik heb er (nog) geen ervaring mee en ik vind de uitleg over de precieze werking schimmig. Het moet de producent toch duidelijk zijn welke stof waarvoor verantwoordelijk is. Terwijl andere middelen op die werking uitvoerig worden getoetst.

Een ERG INTERESSANTE LINK, waarin naast avimite ook dega 16 (van fipronil-chickfriend) én ook diatomeeënaarde nader worden besproken, is de volgende:

https://www.foodlog.nl/artikel//dega-16 ... ent-209631

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: avimite

Berichtdoor Fryske » 11 okt 2017 09:36

Er zit karamel en boerenwormkruid in. Of het werkt? Op kippenfb. zijn redelijk wat gebruikers. De resultaten zijn wisselend. Helaas weet je nooit of dat komt door fout gebruik, te ongeduldig? Of gewoon omdat het niet doet wat het zegt. Wat ik wat vreemd vind is het feit dat er geclaimd wordt dat het product al veel langer, naar volle tevredenheid in de kippenindustrie gebruikt wordt. Dit in het licht van het Fipronil schandaal.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: avimite

Berichtdoor peertje » 11 okt 2017 10:37

Nah... wat mij een beetje verbaast is dat mijten zouden stoppen met bloed drinken van de kippen omdat de smaak ze tegen zou gaan staan... ik denk dan: honger maakt rauwe bonen zoet... het zal wellicht een eerste reactie zijn, maar ik vraag me af of die blijvend is.
Helemaal als de producent waarschuwt om vooral niet met een brander aan de gang te gaan als je mijten tevoorschijn zit komen (zou de overgebleven mijten aanzetten tot eitjes leggen? :shock: ), maar...
om dan Dutchies in te zetten...
Zo lust ik er nog wel een paar...

Overigens (zie eerdere link): de producent van diatomeeënaarde heeft ook geen toelatingsnummer (?), terwijl ook met dat middel wordt geadverteerd dat het bloedmijten bestrijd.
Constatering uit de aangehaalde discussie is dat producenten kijken in welk 'hokje' van de regelgeving ze hun product het goedkoopst weg kunnen zetten.

En dus kan je stellen dat op het gebied van controle op de voedsel- en consumentenveiligheid meerdere producten niet verder komen dan een claim van werkzaamheid, maar nul op controle.
Van diatomeeënaarde is bekend dat inademen van het stof schadelijk is en kan leiden tot silicose. Het is een silicapoeder en zou dus een toelatingsnummer moeten hebben? Om vergelijkbare redenen is zandstralen ook -en al tientallen jaren- VERBODEN...

Ik gebruik het ook al een aantal jaren nu, maar ik denk dat de discussie over het gebruik van welk middel waar en wanneer over de hele breedte kan...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: avimite

Berichtdoor Trea » 11 okt 2017 11:42

Met een beetje mazzel lukt t Lavendel nog om een zinnige conclusie te trekken uit alle reacties van de enquete.
Als Avimite prima werkt zou dat er ook uit moeten komen. Maar ondertussen houdt ik het nog steeds op diatom met als extra wat geurmiddelen (tabak en lavendel) in de legnesten.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: avimite

Berichtdoor Fryske » 11 okt 2017 15:15

Kan het even niet nakijken maar in het 'stalboekje' wordt wel op verschillende punten diatom genoemd en geadviseerd. Dit voor zover mij bijstaat. :-D

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: avimite

Berichtdoor José » 13 okt 2017 19:15

Boerenwormkruid wordt al eeuwen gebruikt. Als wormafdrijvend middel, om vlooien en andere kruipers uit de hondenmand te houden, als afweermiddel tegen vliegen en muggen, als smaakmaker in oa pannenkoeken (bij de vroegere boeren dan, niet in de huidige pakjes pannenkoekenmix. Ook bij maag/darmklachten werd het gebruikt. Mits met mate (oude boeren en boerinnen weten precies tot hoe ver ze kunnen gaan) is het een krachtig middel. Dat ook nog eens gratis is als je het herkent en op tijd uit de berm plukt.
Teveel Thujon kan echter oa miskramen/abortussen veroorzaken (werd soms bewust daarvoor ingezet) en véél te veel leidde tot de dood.

Kortom: mits met mate toegepast is het zeer bruikbaar en niet giftig. Voordeel is dat dieren het niet eten. Je kan rustig een paar takken in de hondenmand leggen, de vlooien blijven weg en vallen de hond niet aan, kippen eten het evenmin. Door de sterke geur. Dus ja, ik geloof zeker dat mijten en luizen de kippen zullen mijden als ze met Avimite worden behandeld.

Movieman
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2019 12:51
Land: Belgie
M/V: M

Re: avimite

Berichtdoor Movieman » 24 mei 2019 15:10

Ik gebruik Avimite nu 14 maanden en moet zeggen dat ik tot op heden bespaart ben gebleven van rode bloedluis. Eigenlijk gebruik ik die van zodra ik mijn eerste kippen heb gekocht telkens erbij komen doe ik terug al de stappen zoals men moet beginnen. Een vreemde smaak bij mijn eieren ben ik nog niet tegen gekomen en zou ook niet mogen gezien dit als bio vermeld staat.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: avimite

Berichtdoor SofieB » 29 jun 2021 13:40

Movieman schreef:Ik gebruik Avimite nu 14 maanden en moet zeggen dat ik tot op heden bespaart ben gebleven van rode bloedluis. Eigenlijk gebruik ik die van zodra ik mijn eerste kippen heb gekocht telkens erbij komen doe ik terug al de stappen zoals men moet beginnen. Een vreemde smaak bij mijn eieren ben ik nog niet tegen gekomen en zou ook niet mogen gezien dit als bio vermeld staat.


ik heb dit product ook aangekocht in een grotere fles en gedeeld met wat buren. die lijken me vrij tevreden. ik merk wel dat ik nog bloedluis heb en dat ze de kippen leegzuigen maar ik moet eerlijk zijn, ik heb de behandeling niet echt gevolgd zoals in de handleiding staat. ik moest in het begin langer hebben toegediend en nadien om de zoveel weken. ik heb die intensievere behandeling niet echt gedaan :oops:

Als het product zijn werk doet, zie je in het begin zelfs meer luis maar mogen de luizen niet rood zijn. bij mij dus wel het geval...
Ik gebruik alleszins nog steeds diatoom aarde voor de zekerheid.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten