bloedmijt in de bodem

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

bloedmijt in de bodem

Berichtdoor Carine74 » 16 okt 2017 13:45

Na de dood van een kuiken door bloedmijt, hebben we het nachthok behandeld met Dasty en een paar weken later heb ik alles ingesmeerd met olie. De bodembedekking was ververst. Gisteren ging ik weer alles insmeren met olie, merkte ik dat er in de bodembedekking bloedmijt zit. Hoe krijg je het daaruit?? Want ik kan alles wel verschonen, maar er blijven er altijd een paar achter. De hele bodem insmeren met olie?
Er is inmiddels 1 kip van 12 weken oud verzwakt en slaperig en de andere 2 zijn ook aan de magere kant. Nu snap ik waarvan :-(

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: bloedmijt in de bodem

Berichtdoor tuff cookie » 16 okt 2017 16:17

De verzwakte kippen zou je kuikenmeel te eten kunnen geven zodat ze sneller opknappen.
Olie op de bodem lijkt mij niet zo lekker voor de kippen.
Ik gebruik diatomeënaarde, strooi dat overal in het hok. Is niet giftig wel opletten met inademen. Dit is gewoon silicium. De bloedmijt gaat bij aanraking dood, doordat het zijn schildje ontvet.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: bloedmijt in de bodem

Berichtdoor tuff cookie » 16 okt 2017 16:19

Ik zie nu dat de kippen nog kuikens zijn. In dat geval kun je een gekookt ei door het kuikenmeel prakken.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloedmijt in de bod

Berichtdoor Trea » 16 okt 2017 20:46

Slapen de kuikens al op stok? Dan heb je een poosje nauwelijks of zelfs helemaal geen bodembedekking nodig. Pas vanaf januari zullen de hennen waarschijnlijk gaan leggen. Dan heb je strooisel nodig in het legnest. Onder de slaapstokken kun je een bak met laagje zand gemeng met diatomeenaarde maken. Het zand kun je steeds zeven en aanvullen.

Als de kippen nog niet op stok slapen kun je zand met diatom onder het strooisel doen. Maar ik zou ze ook elke avond op stok zetten. Ze zijn nu oud genoeg om dat te leren.

Wanden met olie en een vette dot vaseline waar de stok aan de wand is gemaakt of nog mooier een oliebadje. Zorg wel dat de kuikens vrij zitten van de wanden. Anders kunnen de luizen alsnog op de kippen komen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11748
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: bloedmijt in de bodem

Berichtdoor jantien » 16 okt 2017 20:57

Welk bodemstrooisel gebruik je?
Ik zou zeer zeker de bodem goed insmeren met olie ( je wilde geloof ik geen gif gebruiken?) en na het goed in te laten hebben trekken zaagsel erop.
Als het kan en anders iets bedenken, het beste is om de kuikens uit dat hok te halen tot de bloedluis daar weg is.
Het kan heel snel heel funest zijn voor kuikens!

Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: bloedmijt in de bodem

Berichtdoor Carine74 » 17 okt 2017 16:30

Bedankt voor de reacties! Er zitten ook volwassen kippen bij. Ik heb 3 kuikens thuis uitgebroed en na een 6-tal weken aan mijn vriendin in Belgie gegeven. 1 Daarvan heb ik zondagavond weer 1 mee naar mijn huis genomen, want ze was verzwakt en moe. Diezelfde dag hebben we in het andere nachthok, waar 1 moedereend met haar kuikens slaapt onder een warmtelamp, weer bloedmijt aangetroffen in het strooisel. Nu denk ik dat er in het andere hok, waar de kippen slapen, ook bloedmijt in het zaagsel zit. Want waarom is anders deze kip van 12 weken zo moe en slap.. de andere 2 vind ik ook aan de magere kant. Zij zijn de enigen die niet op stok slapen, dat laten de andere kippen niet toe. Er is geen ander hok waar ze heen kunnen. Ik zal aan mijn vriendin doorgeven dat ze de hele bodem kan insmeren met olie of diatomeenaarde kan bestellen.

Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: bloedmijt in de bodem

Berichtdoor Carine74 » 17 okt 2017 16:53

Toevoeging: de kip (hennetje) van 12 weken oud, is een Zweedse bloemenkip (middelgroot ras?) en weegt nu 1059 gram. Is dit weinig of goed? Ik vind haar zo licht..

Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: bloedmijt in de bodem

Berichtdoor Carine74 » 17 okt 2017 21:33

Ik geef haar elke dag een (geprakt) gekookt ei, kattenbrokken (natvoer en droogvoer), kuiken opfokkorrel en wat graan. Van de kuikenopfokkorrel en graan eet ze nauwelijks. Het ei eet ze helemaal op en de kattenbrokken gaan ook goed naar binnen. Is er nog iets dat specifiek goed helpt tegen bloedarmoede?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloedmijt in de bodem

Berichtdoor Trea » 17 okt 2017 23:05

Gierst, groene groente en kruiden.

En maak een tweede zitstok in het hok die net ietsje lager is dan de zitstok van de bazige types.
Grote kans dat de kuikens daar wel mogen slapen.

Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: bloedmijt in de bodem

Berichtdoor Carine74 » 18 okt 2017 14:55

Bedankt voor de tip. Een tweede zitstok is er al.. er kan geen 3e stok meer bij.
Lusten kippen ook spinazie?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 3 gasten