Wie herkent deze beestjes?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Wie herkent deze beestjes?

Berichtdoor braser » 17 okt 2017 23:24

Het hele hok van binnen en buiten lekker dik in de Zonnebloem olie schilderen!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wie herkent deze beestjes?

Berichtdoor Trea » 17 okt 2017 23:45

Je moet nu geen roofmijten in gaan zetten. Die gaan dood als het kouder wordt.
Ook biokill is geen aanrader wat mij betreft:
http://www.essef.be/images/documenten/003437_vf1_N.pdf

Schoonmaken met stoom is prima. Wel een paar keer herhalen als je de uitkomende bloedluizen daarmee weg wil krijgen. Vergeet ook de zitstok niet en zorg dat de kippen niet met hun staartveren tegen de achterwand komen.

Gebruik liefst aanvullend diatomeeënaaarde of slaolie op de wanden anders komen de bloedluizen in het voorjaar weer terug. Beide middeltjes zijn kip- en milieuvriendelijk en veel kippenhouders hier hebben daar goede ervaringen mee.

Ook een dot vaseline of frituurvet kun je op de lastigste plekken smeren. Of je kan bv. een papje maken van diatom gemengd met water en dit in alle kieren smeren. Als het papje opdroogt zit er een effectief schuurmiddeltje in de vertopplekjes. Strooi ook wat diatom onder het strooisel in de legnesten en meng het ook door de zandbak waar ze zich poetsen.

Diatomeeënaarde kun je bestellen bij bio-ton of de baroen. En is in enkele dierenzaken ook zo te koop.
(soort olie maakt niet uit zolang het maar een eetbare soort is, gelijk met Braser)

careltje
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 mei 2014 14:09
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Lier

Re: Wie herkent deze beestjes?

Berichtdoor careltje » 18 okt 2017 12:11

biokil werkt direct zo dat de meeste luizen dood zijn wand het lijkt hier toch wel een hevige plaag
daarna kan je de diatomeënaarde wand dit werkt lijkt mij toch meer preventief en je wil er toch zo snel mogelijk van af in het belang van je kippen
heb mijn zitstokken op vier poten gezet welke in potjes staan met sla olie zo dat de luizen niet tot bij de kippen kunnen mochten ze ooit terug komen wat niet het geval is sinds ik biokil gebruikt heb
wel zien dat de kippen de zijwanden niet kunnen raaken

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wie herkent deze beestjes?

Berichtdoor jantien » 18 okt 2017 13:07

Isabel schreef:Ze zien er trouwens wel anders uit, dan dat ik ze ken... :denk:


Ben ik met je eens Isabel :ja:
Maar misschien komt het doordat het zo vergroot is?
Maar ik zou ook zo niet zeggen dat dit bloedluis is .

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wie herkent deze beestjes?

Berichtdoor Onzebeestenboel » 18 okt 2017 13:50

Jantien, ja de foto's zijn begroot daarom dacht ik het eerst ook.

misterX
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:57
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wie herkent deze beestjes?

Berichtdoor misterX » 18 okt 2017 15:00

Als het geen bloedluis is wat denken jullie dan wel wat het is?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wie herkent deze beestjes?

Berichtdoor Trea » 18 okt 2017 19:09

Voor mij ziet het er uit als uit de eitjes gekropen bloedluisjes die zich nog allemaal niet volgezogen hebben met kippenbloed. Maar het is slecht te zien en het zou idd ook iets anders kunnen zijn. Maar dan heb ik geen idee wat?

En ik wil niet beweren dat biokill niet werkt om luizen dood te maken. Maar het doodt veel meer dan dat. Ook nuttige insecten gaan er dood aan en voor de kippen is het ook licht giftig. Niet dat ze er direct dood aan gaan. Maar toch. En als je de eieren eet zul je ook een kleine hoeveelheid van die rommel binnenkrijgen. Vergelijk het maar met fipronil in de eieren nadat de stallen zijn behandeld met zo'n giftig goedje. Daarom is Biokill voor mij en voor mijn kippen geen optie.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wie herkent deze beestjes?

Berichtdoor jantien » 18 okt 2017 22:42

Onzebeestenboel schreef:Jantien, ja de foto's zijn begroot daarom dacht ik het eerst ook.


Zou goed kunnen hoor, ik twijfel erg.
Misschien een foto van verder af en we zeggen, ja natuurlijk , dat is bloedluis!!
En anders zou ik ook niet weten wat het wel zou kunnen zijn....

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wie herkent deze beestjes?

Berichtdoor José » 20 okt 2017 16:31

Dit zijn zeker bloedmijten. Ik heb ze vorig jaar bij mijn eerste invasie onder de microscoop gelegd, zowel de volgezogen als de 'lege' exemplaren. Twijfel daardoor absoluut niet. En kijk maar goed op de derde foto, daar zie je duidelijk de 8 pootjes bij sommigen. Waarvan je de voorste bij de kop treft.

misterX
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:57
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wie herkent deze beestjes?

Berichtdoor misterX » 20 okt 2017 18:38

Gister het hok 2x behandeld met stoomreiniger en de verfstripper, ochtend en middag. Deze morgen waren er nog maar we paar maar het zijn inderdaad echt wel bloedluizen. Volgens de welkoop hier in het dorp is het momenteel een plaag.

Vandaag weer het hok met de stoomreiniger behandeld en enkel naden gekit vervolgens ingespoten met beaphar 404 spray. Door de voeding mix ik de finecto + poeder.

Wat ik verder nog kan doen geen idee.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten