Blessure/oogje dicht

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor Onzebeestenboel » 20 nov 2017 18:33

Hoe heb je haar de eerste dagen tijd gegeven ?
Uit deze vraag kan ik weer heel wat ontdekken hoe het komt misschien ;)

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor moriarty » 20 nov 2017 18:38

Onzebeestenboel schreef:Hoe heb je haar de eerste dagen tijd gegeven ?
Uit deze vraag kan ik weer heel wat ontdekken hoe het komt misschien ;)

Sinds de komst van het hennetje heeft ze 1 iets dikker pootje dan de ander. We hebben vaker gezien dat ze een dagje raar liep of wat anders liep. Daar hebben we het tijd gegeven. Nu was het zo dat we woensdag en donderdag ineens zagen dat de tenen niet altijd netjes spreiden bij het neerzetten. Toen ze donderdag ook een paar keer 1 kant op viel zijn we naar de DA gegaan.

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor Onzebeestenboel » 20 nov 2017 19:13

Ik denk dus eerder aan een verlamming, en een dikker pootje, hoe zat ze gehuisvest bij de eigenaren waar ja haar weg hebt ?

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor moriarty » 20 nov 2017 19:20

Onzebeestenboel schreef:Ik denk dus eerder aan een verlamming, en een dikker pootje, hoe zat ze gehuisvest bij de eigenaren waar ja haar weg hebt ?

We hebben de twee nieuwe dames opgehaald in september bij een fokker. Ze zaten daar gewoon in hokken, hij fokt voor tentoonstellingen etc. Maar aangezien er nog grijpreflexen waren en ze kracht zette in het pootje bij de DA zijn we op dat moment niet tot de conclusie verlamming gekomen. Maar we zien nu wel uitval.

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor Onzebeestenboel » 20 nov 2017 19:51

Ja, waarschijnlijk is de fokker waar je haar vandaan haalt de oorzaak, je dierenarts heeft verstand van pluimvee ?

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor moriarty » 20 nov 2017 20:01

Onzebeestenboel schreef:Ja, waarschijnlijk is de fokker waar je haar vandaan haalt de oorzaak, je dierenarts heeft verstand van pluimvee ?

Jazeker! Maar de fokker ook voor zover ik kan nagaan. Maar heb je een specifiek probleem waar je aan denkt?
Want nu lijkt het alsof je een zondebok zoekt, maar ik wil liever voorkomen dat het bij 1 van mijn andere kippen gebeurt.

PS. ik zie nu dat ik het in mijn eerste post had over mank lopen, maar we noch wij noch de DA gingen op dat moment ervanuit dat het mank was. Het ging voor ons richting een blokkade of verlamming van een pees/spier. Vandaar dat de behandeling ook die richting uit was.

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor Onzebeestenboel » 20 nov 2017 22:52

Kijk ik zoek geen zondebok maar als je weet door wie het komt kun je daar weer in verder kijken of het daar ligt. Je zegt dat het slechter gaat, kun je haar bedrag duidelijk beschrijven wat ze doet en hoe ?
En nu ik eraan denk, heeft ze niet wat in haar voetzool zitten of een wondje op die poot waar ze heel erg last van heeft ? ;)

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor moriarty » 20 nov 2017 23:06

Onzebeestenboel schreef:En nu ik eraan denk, heeft ze niet wat in haar voetzool zitten of een wondje op die poot waar ze heel erg last van heeft ? ;)

We hebben haar voetje helemaal onderzocht. Geen beschadiging, wondje of iets wat erin zit.

Vandaag stond ze in het veld, wel naar de toom gelopen (maar dat gaat dat erg voorzichtig en omzichtig omdat ze zo slecht loopt). Maar kont/staart omhoog, kip naar beneden, maar nauwelijks eten. Ze zit helemaal bol. Schuin staan leunend op het andere pootje en slappe vleugel hangt op half 11. Bij de dierenarts hebben we ook naar de vleugel gekeken, maar zagen/voelden geen beschadiging, maar ook geen kracht in de vleugel.

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor Onzebeestenboel » 20 nov 2017 23:22

Binnenzetten enen voer geven, ook al wil ze niet z word alleen maar zwakker als ze nauwlijks eet.
Ze heeft dat nodig, en er is toch iets aan de hand, een dierenarts moet toch wel kunnen zien wat er aan de hand is dan?

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor moriarty » 20 nov 2017 23:32

Ze zit nu ook binnen, met voer en water binnen bereik, twee bakken met vlas waarin ze kan slapen. En ze heeft al gegeten.

En inderdaad zag de DA ook wel dat er iets aan de hand is, maar geen idee wat. Het is geen typisch ziektebeeld wat je ergens bij zou verwachten. Zijn het losstaande effecten? Dat is wel heel toevallig. Maar het zit raar verdeeld, het pootje en oogje aan 1 kant, de vleugel aan de andere kant. Dus neurologisch zou je verwachten aan 1 kant. Uitval kan, maar waarom deze dingen en geen organen? Tumoren zouden voelbaar moeten zijn bij de spieren of pezen van poten en vleugels. Er is veel onduidelijkheid.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 5 gasten