Kip apathisch en ogen dicht

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Ed4you
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2017 13:19
Land: Nederland
M/V: M

Kip apathisch en ogen dicht

Berichtdoor Ed4you » 19 nov 2017 15:34

Hopelijk kan een van jullie mij helpen:
Vandaag heb ik een van mijn kippen (Wyandotte kriel: 4.5 jaar oud) in de kou en regen bij een van de struiken gevonden in de regen. Ze lag stil en had ogen dicht. Ik heb haar direct bij de verwarming in de schuur gelegd, maar ze eet en drinkt niets en houdt ogen dicht (ik heb haar ontlasting nog niet kunnen controleren daardoor ).
Omdat deze week al een van mijn andere kippen plots was overleden vrees ik dat er bloedluis is of coccidiose, maar ik ben geen kenner. Na een telefonisch consult vandaag (zondag) met de DA was ook haar vrees dat deze kip het niet gaat redden, maar ze was onvoldoende op de hoogte tav kippenziektes en ik moet nu op morgen wachten op een andere DA om iets te kunnen doen voor het hennetje. ik hoop dat jullie tips hebben wat ik nu kan doen behalve hopen dat ze hersteld.

Ed

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip apathisch en ogen dicht

Berichtdoor jantien » 19 nov 2017 18:24

Hallo Ed,
zou inderdaad zo maar coccidiose kunnen zijn.
Wat je nu kunt doen voor haar is haar in huis zetten, warm en droog op minstens huiskamertemperatuur en maar hopen dat ze morgen nog leeft.
Zo ja, morgen met haar als een speer naar de DA die er verstand van heeft en neem wat mest mee als ze dat nog produceert.
Als ze lekker warm is even kijken of ze iets is bijgekomen, nu klinkt het of ze op sterven na dood is.
Wanneer toch iets bijgekomen, biedt haar eten en drinken aan. Je kunt haar ook ORS geven, eventueel,iets in bekje als ze nog een slikreactie heeft. ORS maak je door 250 ml warm water te mengen met ca klontje suiker en half tl zout.

Ed4you
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2017 13:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip apathisch en ogen dicht

Berichtdoor Ed4you » 19 nov 2017 23:22

Bedankt voor jouw snelle reactie Jantien, maar de kip is inderdaad vanavond al overleden (1 dag!) ; ze nam al geen vocht meer op en de warmte heeft helaas niets geholpen. Omdat ze bij ons vrij door de tuin heen mocht lopen heb ik niets van een afwijkende ontlasting kunnen gezien als het om coccidiose zou gaan. In het hok waar de kippen bijeen zitten heb ik geen bloed in ontlasting gezien o.d. ook haar achterste was schoon.
Ik heb gekeken of er bloedluis is, maar geen enkel spoor gevonden (wel voor de zekerheid een bloedluisvangertje gemaakt, om te kijken of daar iets uit komt morgen)

Baal ontzettend en het doet echt pijn om twee van schatten van kippen zo te laten gaan. Laatst vroeg iemand mij naar mijn lievelingsdier...ja en gek genoeg moest ik kippen zeggen. Kan het iedereen adviseren met een stoel tussen die dieren te gaan zitten terwijl ze om je heen scharrelen en met hun poten de grond vrij schrapen op zoek naar diertjes en zaden.

Rest mij niets anders dan mede forumgenoten te waarschuwen en alert te zijn! Als ze ook maar iets te lang bol zitten of weinig bewegen, direct naar de DA of beter Vee-arts! Kippen laten pas laat merken dat er iets aan de hand is en kennelijk ben je er dan al snel te laat bij. Ik kijk elke ochtend en avond of op het eten af komen stuiven danwel netjes op stok zitten en dan nog....potver.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip apathisch en ogen dicht

Berichtdoor Fryske » 20 nov 2017 09:06

Sterkte!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip apathisch en ogen dicht

Berichtdoor jantien » 20 nov 2017 11:16

Balen zeg :roos:

Ik zou wel vandaag, omdat eerder van de week al een dier is overleden, wat mest laten onderzoeken van de overgebleven dieren.
Mocht het coccidiose zijn kan het goed zijn dat de anderen ook besmet zijn geraakt en die hebben dan dringend medicatie nodig.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip apathisch en ogen dicht

Berichtdoor Isabel » 20 nov 2017 13:09

Wat sneu... Sterkte er mee. :roos:

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip apathisch en ogen dicht

Berichtdoor Onzebeestenboel » 20 nov 2017 14:09

Ik zou met de overleden kip naar de dierenarts voor onderzoek om te kijken wat het nou was, eenmaal dat te weten gekomen kun je het voorkomen bij de anderen of rekening meehouden.

Sterkte :bloem:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten