Zieke hen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zieke hen

Berichtdoor Fryske » 30 dec 2017 14:40

Is dit genoeg?

http://edepot.wur.nl/278795

Het probleem zit niet in hei feit dat jij het af en toe en niet teveel.....er zijn héél veel mensen die af en toe en niet teveel! Tel die maar eens op.

pveenstra
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 apr 2017 16:09
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Zieke hen

Berichtdoor pveenstra » 30 dec 2017 16:43

@LJH waar ik op duid is dat een beetje antibantibiotica bacteriën niet zullen doden. Maar het is wel een oorzaak van aanpassingen door de bacteriën zodat ze resistent worden. Met als het te kort innemen (dus niet de kuur afmaken). Ook het voorkomen van zeer geringe concentraties AB in rioolwater doen het aantal resistente bacteriën toenemen.
Of het schadelijk is om het in de grond te stoppen kan je op verschillende manieren interpreteren. Qua bodemverontreiniging zal het inderdaad geen kwaad kunnen. De natuur ruimt het wel op. Of het ook op deze manier extra resistentie veroorzaakt weer ik niet.
Blijft natuurlijk de vraag wat je met die eieren moet doen. Bij het compost lijkt mij ook niet verstandig. Misschien bij het restafval?

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zieke hen

Berichtdoor Eljeehaa » 30 dec 2017 16:56

Tja ... laat ik het es zo zeggen. Bij ons ligt een visvijver Wanneer elke Nederlander een baksteen in de visvijver zou gooien, grofweg 17.000.000, dan zou er geen visvijver meer over zijn. Maar op grond van die berekening ga je een kind niet verbieden om een baksteen in e visvijver te gooien, wel?
Soms knappen vislijntjes en zakken er stukjes lood naar de bodem. En toch zijn we niet bang voor loodvergiftiging.

Ik snap je, heus. En met de gegeven voorbeelden wil ik niet doen alsof er niks aan de hand is. In wezen heb je ook gelijk: wat niet in de natuur thuis hoort moeten we er niet in stoppen. En dat geldt ook voor kunstmatige antibiotica.
Maar het is zo typisch Nederland, dit. Een aantal fanatieke milieuorganisaties, volledig gedomineerd door milieufreaks, gaat als een loden last tegengewicht bieden en wat gebeurt? We slaan weer helemaal door naar de andere kant van de balans. Géén van beide balanskanten heeft voor de volle 100 % gelijk, in zo'n geval. En het is wachten tot de weegschaal weer in balans komt, zoals dat hoort bij een balans. Dezelfde discussie als bij veel onderwerpen, zoals de griepprik. Als ik ém niet haal kan het serieus mis met me gaan. Ik denk dat het idd. veel gezonder is om ém niet te halen als je (voldoende) gezond bent. Dan maakt ie je alleen maar zwakker, denk ik.
Feit is dat we - nog - niet precies weten wat de gevolgen zijn. (En ik heb de bijlage nou al drie keer gelezen, héél veel "kunnen" en "principe" en zo, geen duidelijkheid over wat dan ook, zoals ik van een dergelijk bureau verwacht).
Bij de eitjes: het gaat om picogrammen op een groot gebied. De effecten zijn NIET bekend. Wie weet heeft het juist wel een positief effect? (da's nou het jammere van een rapport met "kunnen", het kan dus goed ook anders zijn).
Voorlopig heb ik nog stees het idee dat de antibiotica die ik gebruik afbreekbaar zijn en nauwelijks tot geen invloed hebben op het milieu en daarbij in dit specifieke geval verwaarloosbaar zijn. Het feit dat "als iedereen dat zou doen" is een fictie en geen feit. Dat jullie het niet doen bewijst al dat dat niet aan de orde is. Dus tot het tegendeel een bewezen feit is of een sterke op werkelijke en meetbare feiten gestoelde theorie is, ga ik doe met zoals ik het doe.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zieke hen

Berichtdoor Eljeehaa » 30 dec 2017 17:03

PVeenstra, dank je voor de aanvullende verduidelijking. Je hebt gelijk. Een kuur heet niet voor niets een kuur, die moet je afmaken en anders werkt het zoals het gif van rupsen en vlinders, die het eten van giftige bladeren aan bomen. Het versterkt de resistentie voor het gif. Hmmm .... bij het restafval zal het op den duur ook weer in het milieu terechtkomen. En dan allemaal op dezelfde wijze. Lijkt me een groter risicofactor dan het op verschillende plaatsen in de grond te stoppen.
Maar je hebt me in zoverre overtuigd, dat ik het dan niet meer aan de vogels en andere dieren voer. Voor de zekerheid.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke hen

Berichtdoor Isabel » 30 dec 2017 17:21

Hoe gaat het met de hen? :mrgreen:

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zieke hen

Berichtdoor Eljeehaa » 30 dec 2017 18:32

Je hebt gelijk Isabel. We zijn nu zo met al het andere bezig, dat we vergeten war het uiteindelijk om ging. Kei off-topic eigenlijk. Goed dat iemand het onderwerp heeft onthouden. :duimop:

Timo76
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 mar 2016 19:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zieke hen

Berichtdoor Timo76 » 30 dec 2017 23:21

Ons hennetje gaat elke dag beter :gulzig:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke hen

Berichtdoor Trea » 30 dec 2017 23:26

Fijn dat zieke hen opknapt.

Mag ik nog even of-topic melden dat niemand verplicht is om aan zieke kippen antibiotica geven.

Kippenboeren geven kippen vaak AB uit commerciële overwegingen. M.n. om te voorkomen dat 10.000 kippen inneens het loodje leggen of omdat ze sneller doorgroeien met AB. Voor de volksgezondheid kan AB voor dieren beter verboden worden.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke hen

Berichtdoor Isabel » 31 dec 2017 06:21

Fijn om te horen dat het goed met haar gaat!
Doet de AB zijn werk. :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zieke hen

Berichtdoor Fryske » 31 dec 2017 11:09

Fijn Timo! Heel goed om te horen/lezen :duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten