Afwijkend gedrag/zieke kip?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Jori
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2016 15:54
Land: Nederland
M/V: M

Afwijkend gedrag/zieke kip?

Berichtdoor Jori » 12 mar 2018 08:38

Hallo allemaal. Ik maak me wat zorgen over 1 van mijn kipjes. Heb deze kippen een maand of 10 en herken dit gedrag niet. Ik hoopte op wat ervaring van jullie die gedeeld kan worden?

Situatie:

1 van de drie wyandotte kriel
Leeftijd = 10 maanden.

Vanochtend plotseling begonnen met het uitten van deze gedragingen:

Wild op springen en herrie maken
Pikken in eigen borst en nek streek
Omrollen als ze opspringt en pikt
Haar zelf makkelijk oplaten pakken en nakijken.

Ik heb geen beetjes kunnen waarnemen bij het nakijken van haar veren.
Ze probeert wel lekker mee te scharrelen met de rest maar haar nieuwe ongemak zorgt ervoor dat ze dit nog geen 3 min vol kan houden.

Alvast bedankt voor de reacties en hulp!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Afwijkend gedrag/zieke kip?

Berichtdoor jantien » 12 mar 2018 08:47

Heb je goed tussen de veren gekeken tot op de huid?
Kijk ook goed onder de vleugels en rond de cloaca.
Zou je een filmpje kunnen plaatsen?

Marijke K
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2018 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Afwijkend gedrag/zieke kip?

Berichtdoor Marijke K » 16 mar 2018 07:02

Goedemorgen,

Ik heb een vraag:
Sinds 3 jaar hebben wij +/- 10 wyandotte kriel kippen.
Nu hebben we een kip die sinds 2 weken ineens een soort 'kramp' heeft in 1 van haar pootjes en ze kan er amper nog op staan. De eerste 1,5 week hield ze hem als een samengeknepen vuistje ingetrokken tegen haar lichaam, en nu sinds een paar dagen houdt ze hem juist helemaal gestrekt (maar gebruikt hem zo min mogelijk). Ze lijkt geen pijn te hebben in haar 'heup' en eet/drinkt als ik dit maar dicht genoeg bij haar leg. Maar ze zit/hinkt al 2 weken in het binnenhok, en komt niet naar buiten...

Heeft iemand misschien enig idee wat dit kan zijn???
Heeft iemand uberhaupt trouwens een idee of er antibiotica voor kippen te krijgen is zonder tussenkomst van een dierenarts? Onze dierenarts (voor de hond) behandeld geen kippen, en ik vind de stap naar een vee-arts zo groot...

Jori
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2016 15:54
Land: Nederland
M/V: M

Re: Afwijkend gedrag/zieke kip?

Berichtdoor Jori » 16 mar 2018 07:08

jantien schreef:Heb je goed tussen de veren gekeken tot op de huid?
Kijk ook goed onder de vleugels en rond de cloaca.
Zou je een filmpje kunnen plaatsen?


Bedankt voor de tips. Kan helaas geen filmpje plaatsen. Heb de kip nogmaals volledig nagekeken. Niks kunnen vinden. Inmiddels is de kip er ‘zomaar’ mee opgehouden en doet weer precies wat ze voorheen ook deed. Misschien was ereen beestje in veren wat er inmiddels is uitgevallen?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Afwijkend gedrag/zieke kip?

Berichtdoor Trea » 16 mar 2018 08:47

@jori, hebben je kippen altijd de beschikking over een droge zandbak of zandbadderplek? Schep daar een paar lepels disyomeeenaardr door. Dat helpt heel goed tegen allerlei ongedierte / parasieten.

@marijke, voor zulke vragen is het handiger een eigen topic te openen. Maar als ik je verhaal lees denk ik dat je kip ernstig ziek is. Het is misschien marek maar ik durf dat echt niet met zekerheid te zeggen. Antibiotica (AB) zonder recept is niet verkrijgbaar. Dat is ook zeker geen medicijn dat je te pas en te onpas moet geven. AB helpt alleen bij een bacteriele infectie. Als er iets anders aan de hand is zou je je kip er alleen maar mee verzwakken. Daarnaast is AB geen handige keuze vanwege resistente bacterien. Artsen in ziekenhuizen worden steeds vaker geconfronteerd met de gevolgen van AB-gebruik in de dierenhouderij.

Marijke K
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2018 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Afwijkend gedrag/zieke kip?

Berichtdoor Marijke K » 16 mar 2018 09:26

@trea: Hartelijk dank voor de snelle reactie! Voordat ik verder reageer: hoe open ik een eigen topic?

Marijke K
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2018 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Afwijkend gedrag/zieke kip?

Berichtdoor Marijke K » 16 mar 2018 10:33

Marijke K schreef:@trea: Hartelijk dank voor de snelle reactie! Voordat ik verder reageer: hoe open ik een eigen topic?


AL GELUKT!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten