Kip loopt mank

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Kip loopt mank

Berichtdoor VanHondTotKip » 21 apr 2018 13:18

Sinds 2 weken heb ik super leuke Brahmas. De zijn nu ongeveer 9 a 10 weken oud. Ik ben 2 weken vrij geweest om ze in de gaten te houden, waarvan 1 dag op stap met een vriendin..

Je raadt het al, precies die dag kom ik thuis bij een manke kip. In de ochtend was er nog niks aan de hand. Mijn man heeft niks geks gezien en was het niet opgevallen dat 1 kip niet naar buiten kwam (ziet het verschil tussen de blauwpatrijs en de gewone patrijs niet).

Kipje loopt dus mank. Gebruikt het pootje wel maar zet er weinig tot geen druk op. Ik kan zelf geen breuk of verdikking vinden. DA vertelde me het weekend af te wachten.

Kipje zit er echt zielig bij. Ligt in een hoekje en komt alleen van haar plek om te drinken. Ik vond het zo sneu te zien dat ik haar nu 3x per dag naar het eten en drinken verplaats zodat ze niet hoeft te lopen. Soms gaat ze dan ipv terug het hok in naar de open ren om even van het zonnetje te genieten.

De andere kippen doen niet gemeen tegen haar, tenminste niet overdag.

Wat zouden jullie doen? De DA zegt dus afwachten maar vind het een beetje sneu..

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip loopt mank

Berichtdoor Fryske » 21 apr 2018 13:27

Waarschijnlijk verstapt of zo. Als je er verder geen rare dingen aan ziet zou ik het ook afwachten. Dit soort dingen moet toch door rust genezen. Wel opletten ook dat ze koel kan liggen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip loopt mank

Berichtdoor jantien » 21 apr 2018 13:57

Als ze gewoon eet en drinkt en verder goed alert is zou ik ook even afwachten tot in ieder geval maandag.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip loopt mank

Berichtdoor Isabel » 21 apr 2018 14:44

Ik sluit mij hierbij ook aan. Afwachten tot maandag. Ik heb ook wel eens een hen gehad die zich had verstapt. Met twee weken was ze overal weer als de kippen bij. :-D

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip loopt mank

Berichtdoor VanHondTotKip » 21 apr 2018 15:51

Ze is sinds vandaag juist extreem suf en drinkt ook nauwelijks meer.

Heb de DA nog een keer gebeld. Heb nu Carprofen druppels gekregen. Zou pijnstillend en onstekingsremmend moeten werken. Hopelijk knapt ze er wat van op. Ze lijkt meer dood dan levend vandaag..

Ik hoop dat jullie gelijk hebben en dat ze over 2 weken weer lekker rond racet!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip loopt mank

Berichtdoor jantien » 21 apr 2018 17:45

Dat is niet goed en bijzonder alarmerend!
Zou een mestonderzoek laten doen en wel zsm (morgen)
Sufheid heeft niets meer te maken met mank pootje en neigt meer naar cocciodiose in deze periode.
Zorg dat ze blijft drinken en eten.
Carprofen is een pijnstiller a la ibuprofen bij mensen.

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip loopt mank

Berichtdoor VanHondTotKip » 21 apr 2018 21:08

Ze heeft geen diaree. Dacht dat dat 1 van de eerste tekenen zijn?

Het gaat al een stuk beter met haar. Na de druppels heb ik haar gedwongen wat water te drinken. Een half uur daarna zag ik haar opeens weer tussen haar vriendinnen staan. Nog niet echt scharrelen of bewegen maar haar ogen stonden weer helder en ze begaf zich tussen de rest. Denk dat ze zo suf was door vocht tekort met deze warme dagen en heen en weer lopen deed teveel pijn?

Ben iig blij dat ik vooruitgang zie. Of het nou de druppels waren, het water of toeval, ik ben blij!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip loopt mank

Berichtdoor jantien » 21 apr 2018 21:19

Het hoeft niet altijd gepaard te gaan met diarree.
Hou het heel goed in de gaten...
Eet ze wel of niet?

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip loopt mank

Berichtdoor VanHondTotKip » 21 apr 2018 22:41

Na het water van vandaag at ze wat meelwormen. Ze bleef ook weer bij de rest, dat deed ze de ochtend niet.

De rest ging buiten scharrelen en daar bleef ze in het midden van de groep staan. Ik heb haar wel haar hoofd naar beneden zien doen maar of ze wat gegeten heeft weet ik niet.

Daarna ben ik gaan eten en moest mijn zoontje naar bed. In de tussentijd zijn ze in hun nachthok gaan zitten. Of ze op de terugweg korrel heeft gegeten weet ik niet. Ze ligt wel weer tussen de rest (die ze vanaf dat ik vanmorgen bij haar keek dus vermeed)

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip loopt mank

Berichtdoor VanHondTotKip » 22 apr 2018 14:49

De nacht is ze door gekomen. Ze blijft net als gister avond wel bij de groep. Ik heb haar zien eten al was dit veel minder dan de rest at.

Zo staat ze de hele dag tussen de groep:
Afbeelding


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast