Wormen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Wormen

Berichtdoor moriarty » 25 mei 2018 15:48

Net aardig geschrokken (en het kipje ongetwijfeld ook), want hoewel we niet alles goed in de gaten kunnen houden op een terrein van 300 m2 (huidige opstelling) zaten we net te kijken bij de kippen toen er een bijzonder naar poepje uitkwam... een stapel wormpjes. Volgens mij zijn het spoelwormen aan alles wat ik hier kan zien en gelijk de DA gebeld. Daar kan ik zometeen medicatie ophalen die we dan aan iedere kip moeten toedienen. Dat gaat nog een uitdaging worden, want ze laten zich niet heel erg vangen met de hitte nu buiten lopen ze al een partij te hijgen, dus mogelijk dat we het morgenochtend pas kunnen toedienen als we ze uit het hok halen. Dat is de eerste behandeling en ik lees overal dat ik het dan over een 2 weken (of 9 dagen) nog een keer moet herhalen ivm de eitjes.

Ik begreep dat het nu wel verstandig is om het hok iedere dag schoon te maken van alle poepjes en ontlasting, ik zal ook in de vrije uitloop kijken wat we aan poepjes vinden wat we nog weg kunnen halen.

Ps. we controleren het veld natuurlijk regelmatig en we kijken ook goed naar de poepjes die we vinden, maar dit heb ik nog niet gezien tot vandaag. Af en toe zijn er rare poepjes tussen, maar dat is dan ook vaak eenmalig. Voel me nu een beetje schuldig of ik te weinig in de gaten heb gehouden.

De redelijk onsmakelijke foto voeg ik toch nog even toe.
Afbeelding

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wormen

Berichtdoor moriarty » 25 mei 2018 16:24

Heb net Iverquantel Drops meegekregen, met de waarschuwing van 1 week geen eieren eten. Dus dat gaan we morgenochtend vroeg toedienen en dan vanaf dan geen eieren. Maar, de eieren van de afgelopen week, mogen we die wel gewoon eten of zit daar ook het risico van spoelwormen in voor ons?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wormen

Berichtdoor Isabel » 25 mei 2018 18:17

Mijn hemel... dan is ook niet een klein beetje worm... :shocked!:
Je moet je vooral niet schuldig voelen. Zoals jezelf al schreef kan je niet alles in de gaten houden en je doet er meteen wat aan. :duimop:

Het klopt inderdaad dat je na twee weken het weer moet herhalen. Ik had te horen gekregen dat je vier weken de eieren niet mag eten. Dus zes weken niet.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wormen

Berichtdoor moriarty » 25 mei 2018 18:30

Ik ga nog even nabellen over de eitjes wel en niet eten... Want dat is nogal een verschil!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wormen

Berichtdoor Isabel » 25 mei 2018 18:37

Vier weken kreeg ik te horen. En aangezien je over twee weken weer geeft... :-D

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wormen

Berichtdoor moriarty » 25 mei 2018 18:49

Jazeker, blij dat je het zegt. Ik hoorde eenmalig geven, over 2 weken mest langs brengen om te kijken voor eitjes. En 1 week geen eieren... Dus morgen na toediening toch de DA nog even bellen :-) beter een keer te veel gevraagd!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wormen

Berichtdoor Isabel » 25 mei 2018 18:55

Kan zijn dat de heren en dames geleerden er nu anders over denken. :mrgreen:

Ik hoor graag wat jouw DA zegt.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wormen

Berichtdoor moriarty » 25 mei 2018 19:18

Hihi, ik hou je op de hoogte!! :-)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wormen

Berichtdoor Fryske » 25 mei 2018 19:57

Ivermectine toch...4 weken geen eitjes! Vanaf moment van geven. Oh, en niet de eieren aan de kippen geven zoals je soms als advies langs ziet komen :gutgut:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wormen

Berichtdoor Roan12 » 25 mei 2018 20:20

Hoe werkt de toediening van dit medicijn?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kippenboerke4 en 8 gasten