Veerluis?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
paula00
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2018 15:25
Land: Nederland
M/V: V

Veerluis?

Berichtdoor paula00 » 11 jun 2018 18:32

Laatst hebben we het gehele hok in de petroleum gezet ivm ongedierte. Er is een net gespannen boven het hok zodat er geen vogels meer op kunnen zitten, die de beestjes doorgeven. Ook zijn de kippen beestjes vrij het hok ingegaan.

Vandaag zag ik, helaas, opnieuw beestjes. Alleen mijn vraag, wat zijn het? Het lijkt naar mijn idee niet op veerluis. En hoe kan het opnieuw in mijn hok komen?

Link naar foto's;
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... hkYzRhUElB

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Veerluis?

Berichtdoor Fryske » 11 jun 2018 20:01

Lijkt wel op veerluis. Zelf gebruik ik diatomeeenaarde wat werkt tegen bloedmijt en veerluis. Een net helpt zeker niet. Check je kippen eens op de veren rond de cloaca. Daar vind je de trossen eitjes meestal.

paula00
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2018 15:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Veerluis?

Berichtdoor paula00 » 11 jun 2018 22:06

Ik gebruik ook altijd diatomeenaarde, ook lijnen in het hok geschilderd. Hier lopen ze helaas overheen, bloedmijt niet. Heb zojuist een kip gecheckt, zag een kleintje lopen, zo'n wittig puntje van 0,5/1 mm.
Die trossen hebben ze nooit gehad, blijft eigenlijk altijd onder controle. Maar helaas zo nu en dan komen ze weer te voorschijn.

Een aantal randen in het hok van vaseline maken? Zullen ze daar aan blijven plakken?
De blijven kipjes inspuiten met 404 is ook niet goed en worden de luizen ook resistent...

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Veerluis?

Berichtdoor jantien » 11 jun 2018 23:16

Vaak hebben kippen veerluis als de weerstand niet zo goed is.
Weet niet welke voeding je geeft en welke ruimte ze hebben aan hok en ren en eventuele losse scharrelruimte?
Veerluis is perfect te bestrijden met veerluisspray van Beaphar.
Sommige mensen beweren dat je dat niet mag gebruiken maar dat is nonsens.
Ik heb zeer deskundige pluimvee dierenartsen en er zelf ook zeer goede ervaringen mee in de loop,der jaren
Maar probeer de weerstand van de dieren wel wat omhoog te krijgen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Veerluis?

Berichtdoor Trea » 11 jun 2018 23:58

Ik heb nog nooit veerluizen op mijn kippen gezien. En ook nog nooit Beaphar oid gebruikt.

Als ik de zandbak aanvul, schep ik er een paar lepels diatomeenaarde door, omdat veerluizen daar niet van houden. :mrgreen: De kipjes nemen dagelijks een zanddouche. En wat misschien ook helpt is dat hollandse krieltjes een sterk ras is.

paula00
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2018 15:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Veerluis?

Berichtdoor paula00 » 12 jun 2018 09:35

De oudste heeft het vaak het snelst, zij is ongeveer 9. Ze eet wel goed, is mooi op gewicht en ziet er gezond uit. Ook is laatst iedereen ontwormd.

Ik heb 3 krieltjes en een grote orpington. Ze hebben ongeveer 20/ 25 m2 (gegokt), ik zal vanmiddag het precies opmeten. Iets minder dan de helft is gras en de rest zand/ aarde, badderen doen ze elke dag uitgebreid. Elke dag krijgen ze graan, en verder groente en fruit en af en toe de restjes van hier (alleen als dit geschikt is natuurlijk)! Ze krijgen nu tijdelijk Kasper maar verder altijd een biologische legkorrel.

Naar mijn idee hebben ze het prima en zijn het allemaal gezonde kippen. Zal het dan altijd met de weerstand te maken hebben? of simpelweg pech?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten