prolaps

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Indra
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2018 19:38
Land: Nederland
M/V: V

prolaps

Berichtdoor Indra » 17 jun 2018 22:51

Mijn kip heeft een prolaps van zo'n 2 cm. Ik lees overal dat je dat terug moet proberen te duwen (zachtjes masseren, roteren, etc...) Echter zit er een groot, hard stuk op de uitstulping, aan de buitenkant. Het is wit en lijkt op een verkalking. Nou twijfel ik om het terug te duwen omdat ik niet meer kwaad wil doen dan al het geval is. Er lag een kapot ei (compleet) in het hok met bloed er op, dus die is er uit. De kip lijkt nergens last van te hebben en rent als normaal rond en springt overal boven op, ze eet ook normaal. We hebben haar kont gewassen omdat er veel poep in de veren zat en op de prolaps en dat accepteerde ze gewillig. Mijn partner vindt het niet nodig om naar de dierenarts te gaan met de kip en vindt het de beste oplossing om haar te doden. Ik zou graag nog een laatste poging doen... Weet iemand of ik het terug kan proberen te duwen ondanks die verharding? Of kan het iets heel anders zijn misschien?

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: prolaps

Berichtdoor kuiken 2018 » 19 jun 2018 10:13

Ik zou er mee naar de dierenarts gaan, om nou de kip een kopje kleiner te maken vindt ik niet relevant. Als de dieren arts er echt niets van kan maken kan je de kip altijd nog slachten, maar niet geschoten altijd mis :-)

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: prolaps

Berichtdoor Isabel » 19 jun 2018 10:45

Inderdaad: als het dier verder nog goed eet en er verder niets is... Het zou wel erg leeg op de wereld worden, als iedereen met een aambei zou gaan hemelen. ;)

Afspraak maken met een dierenarts met verstand van pluimvee en vragen hoe je dit thuis zelf kan behandelen mocht het nog een keer gebeuren.

Indra
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2018 19:38
Land: Nederland
M/V: V

Re: prolaps

Berichtdoor Indra » 19 jun 2018 13:07

Dank jullie voor je antwoord. De kip is inmiddels overleden, bij het leggen van een nieuw ei gisteren is de prolaps groter geworden en daar is ze (uit zichzelf) aan overleden, helaas... maar tot het eind was ze fris en fruitig aan het rondrennen, gek genoeg. Het is wel een lastige discussie met mijn partner. We hebben veel dieren en met een kip naar de dierenarts gaan is niet echt gebruikelijk hier, alsof kippen niet helemaal meetellen ofzo. Mensen hier in de buurt vinden de kosten te hoog voor de dierenarts in vergelijking tot wat een kip opbrengt. Persoonlijk maakt het me niks uit wat het kost en vind ik dat elk dier hulp verdient (ik zet een spinnetje nog netjes buiten), maar ok, het is dus al te laat...

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: prolaps

Berichtdoor kuiken 2018 » 19 jun 2018 16:14

Spijtig van je kip :( maar nu weet je zeker dat ze niet meer lijd als dat het geval was. Sterkte!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: prolaps

Berichtdoor Isabel » 19 jun 2018 18:45

Jij hebt je best gedaan. Sterkte... :aai:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten