Byemite

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Byemite

Berichtdoor Fryske » 19 jul 2018 12:09

Zou het ook andersom kunnen zijn? Ik hoef echt mijn gelijk niet...vind ik helemaal niet belangrijk!

Ik heb een zeer goede pluimvee arts, dus bedankt voor het aanbod.

Een verkort deel gekopieerd uit de geregistreerde bijsluiter.

"Dit product is bestemd om te worden toegepast door dierenartsen, ongediertebestrijdingsfirma’s of geïnformeerde landbouwers, geadviseerd door een dierenarts'

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Byemite

Berichtdoor jantien » 19 jul 2018 12:13

En maar doorgaan..... :roll:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Byemite

Berichtdoor Fryske » 19 jul 2018 12:46

En maar..... :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Byemite

Berichtdoor Raya » 19 jul 2018 17:23

Ik stelde de vraag vooral omdat ik de ochtend na de behandeling nog bloedluizen zag kruipen, op plekken waar ik gespoten had. T zijn wel echt taaie beestjes, jak. :roll:
Maar nu zie ik niets meer gelukkig!

@ RodrigoCosta: we hebben helaas een niet zo luizenproef hok, t was een cadeau van mijn man (bij de geboorte van onze tweeling) en het heeft veel kieren en en spleten wat dus een walhalla is voor die mijten! Weet manlief veel natuurlijk.
Nu ik gemerkt heb dat roofmijten niet altijd de oplossing zijn, ga ik de diatomeeenaarde onder het strooisel wel eens proberen.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Byemite

Berichtdoor RodrigoCosta » 19 jul 2018 23:20

Wij helaas ook vrij veel kieren en spleten, al heb ik hem helemaal witgekalkt en zoveel mogelijk met kit gewerkt. Diatomeeenaarde is vooral preventief en qua onderhoud goed denk ik, niet om een plaag op te lossen maar ideaal nu je er grotendeels van af lijkt te zijn.

Ik kan wel echt iedereen een stoommachine aanraden. Wij hebben er eentje voor 30 euro op marktplaats gevonden. Werkt perfect, stoom kruipt in al die gaten en kieren en het is zo gebeurd. Scheelt honderden euro's aan dure middelen die vaak maar een beetje helpen, zoals finecto+

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Byemite

Berichtdoor Fryske » 20 jul 2018 09:24

Fijn dat je het probleem grotendeels gehackt hebt Raya! Ik snap dat je dan alles wilt doen om er maar vanaf te komen! Hier ook hokken met veel kieren en naden. Gelukkig sinds ik diatom gebruik nergens geen last meer van. Verder doe ik niets. Niks gekit of gewit.....

Het is zo'n fijn gevoel dat de hokken in kunt lopen zonder dat je die rotbeestjes vind. Ook de veerluis is exit sinds het gebruik ervan. Komt nu vast weer goed :duimop:

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Byemite

Berichtdoor Raya » 09 aug 2018 14:03

De diatomeeenaarde houdt de krengen voorlopig goed weg! :duimop:
Kuikens zitten inmiddels mee bij de grote kippen en het gaat gelukkig prima!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Byemite

Berichtdoor Jan Bollen » 09 aug 2018 16:02

Ik heb gemerkt dat met stoomreiniger of brander bij een uitbraak van bloedmijten te veel mijten in de omgeving geblazen worden en die komen gewoon terug. Sla-olie op de beestjes die ik zie en roofmijten om de bloedluizen die in de kieren zitten te vangen.
Ik ben nu ook een test bezig met diatomee-aarde maar ik huiver er van dat mensen preventief iets willen doen tegen dingen wat er niet zijn. Er zijn veel mensen die nooit iets doen tegen bloedluizen en er ook nooit last van hebben.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Byemite

Berichtdoor Trea » 09 aug 2018 16:47

Veel hobbyhouders hebben hun kippen lopen in een weelderige groene omgeving waar ook wilde vogels zitten. Als je dan ook nog een hok hebt met heerlijke verstopplekjes dan kun je er donder op zeggen dat er een keer bloedluizen op bezoek komen en blijven om zich te vermenigvuldigen. Kwestie van tijd als je het mij vraagt.

Preventieve middelen zoals tabakstelen worden altijd al gebruikt om het hok niet aantrekkelijk te maken. Dutchies zijn ook prima maar werken alleen als je die krengen al hebt. En de Dutchies houden de bloedluizen dan onder controle maar gaan nooit alle luizen weghalen. Dus moet je elk voorjaar weer nieuwe Dutchies kopen.

Omdat ze schrijven dat (de juiste) diatomeeënaarde niet schadelijk is voor de kippen en het milieu heb ik 3 jaar geleden bij een eerste kennismaking met bloedluizen dit gebruikt. Het is in ieder geval natuurlijk en geen vergif. En heeft geen invloed op vliegende insecten zoals vlinders, strontvliegen en bijen.

Ik ben er echt blij mee. Ondanks dat er elke dag mussen en koolmeesjes meeëten bij de kippen heb ik nooit meer een groepje eitjes gevonden. Ook nooit kalkpoten, nooit veerluizen. En maar twee keer een enkel beestje (mogelijk bloedluis) gespot.

Waar ik wel bang voor ben dat er ooit een keer een resistente kolonie bloedluizen ontstaat waarvan de maden een sterker velletje hebben (gepantsterd) waardoor het spul niet meer werkt. Met vergif is dat een ontelbare keren gebeurd. Ook byemite schijnt om die reden niet meer zo effectief te zijn als een aantal jaren geleden. Zeker dieren met een korte cyclus zoals bloedluizen kunnen volgens de wetten van Darwin zich snel ontwikkelen en aanpassen naar een soort met betere survivalcapaciteiten.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Byemite

Berichtdoor Fryske » 09 aug 2018 18:34

Ook bij het gebruik van duatom lopen de mijten naar binnen maar lopen zich stuk in de diatom. Dus preventief wil in deze niet zeggen dat je ze niet krijgt maar dat ze geen kans krijgen om zich te manifesteren.

De resistentie is één van de redenen dat ByeMite niet gebruikt mag worden zoals vaak geadviseerd. De strenge regelgeving is omdat Foxim al sinds 2007 verboden is. Het wordt gedoogd onder de regels zoals die er zijn om te voorkomen dat stallen met leghennen komen te overlijden. Puur economisch belang.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten