Bloedluisbakje maar toch bloedluis op stok

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
mries
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 aug 2017 20:01
Land: Nederland
M/V: M

Bloedluisbakje maar toch bloedluis op stok

Berichtdoor mries » 15 jul 2018 07:53

Helaas heb ik bloedluis geconstateerd in het hok dus direct actie ondernomen door alles schoon te maken en in te spuiten met finecto + . Tevens heb ik bloedluisbakjes onder de zitstok geplaatst en gevuld met olie. Toch zag ik net bloedluis op de stok kruipen. Komen deze dan toch door de bakjes of komen ze van de kip af?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Bloedluisbakje maar toch bloedluis op stok

Berichtdoor Fryske » 15 jul 2018 08:16

Als je bloedmijtbakjes onder de zitstok plaatst is het erg belangrijk dat de stok zo gemonteerd is dat de kippen de wand niet kunnen aanraken. Heb je daar wel rekening mee gehouden? Anders kruipen de mijten via de wand alsnog op de kippen.

mries
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 aug 2017 20:01
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bloedluisbakje maar toch bloedluis op stok

Berichtdoor mries » 15 jul 2018 08:55

Ik heb aan het uiteinde van de stok latjes geplaatst zodat ze een aantal cm van de wand afblijven.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Bloedluisbakje maar toch bloedluis op stok

Berichtdoor jantien » 15 jul 2018 10:11

Als hok niet zo groot is en kippen gaan naar binnen en lopen tegen wanden aan kunnen ze ook al bloedluis meenemen stok op...

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Bloedluisbakje maar toch bloedluis op stok

Berichtdoor dragon » 15 jul 2018 16:04

Inderdaad, ook bloedluisbadjes zijn niet 100% bloedluisproof. Ook vervuiling, zoals een veertje of een strootje kan voor een brug zorgen.

Ik til bij de wekelijkse schoonmaakbeurt altijd even de stokken van de badjes af en daar zit zo nu en dan wat bloedluis verstopt.

Ik haal 2 a 3 keer per jaar alles helemaal uit elkaar en maak de badjes helemaal schoon met een sopje, en spoel de gaten in de zitstokken even door met water, zeep en olie en laat het goed drogen in de zon. Daarna zet ik het weer in elkaar met verse olie en giet ook altijd wat van boven af door de zitstok waar het gaatje zit.
Tussendoor giet ik een paar keer per maand wat extra olie via de zitstok in de badjes zodat alles lekker vettig en vol blijft. Een fles slaolie met een klein gaatje in de dop om te 'spuiten' staat standaard bij mijn kippenspullen.
ik veeg de zitstok daarna wel even af, anders plakken mijn kippen zo. :gutgut:
Ik heb zo al jaren geen last van bloedluis gehad, en het is een werkje van niets...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten