EDS of toch niet?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Marijn53
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:55
Land: Nederland
M/V: V

EDS of toch niet?

Berichtdoor Marijn53 » 19 jul 2018 18:03

Na een periode van gigantische eierproductie gingen al mijn kippen een paar maanden geleden opeens windeieren leggen. Daarop gaf ik ze extra grit, vitaminen, legkorrels ipv meel en ik controleerde het hok op bloedluis Niks hielp. De kippen gedragen zich niet ziek; alleen zie ik er af en toe eentje met de bek open (ook toen het nog niet zo warm was als nu). Na een poos van windeieren (ook onder de zitstok!) legden ze ook die niet meer. Ik heb gezocht op internet (waaronder op dit forum) wat verder de oorzaak zou kunnen zijn en EDS kwam daarbij natuurlijk voorbij. Ik besprak het met de dierenarts; zij gaf toe er ook niet erg veel verstand van te hebben maar dacht ook aan EDS. Ik besloot dan maar af te wachten; en hopen dat het overgaat. In hetzelfde nachthok maar wel afgeschermd zijn van het voorjaar 6 kuikens geboren, en die maken het prima. Tegen de tijd dat ik de conclusie trok dat het wel EDS moest zijn, liep de moederkloek met haar kuikens al tussen de rest van de kippen, dus ik heb aangenomen dat zij allen allang ook besmet moesten zijn. Maar nu vond ik de afgelopen week opeens 3x een ei. En ik vermoed dat deze gelegd zijn door de moederkloek. Hoe kan dit?? Konden de andere kippen haar niet meer besmetten tegen de tijd dat ze weer tussen hen rond liep? Of heeft de rest van de toom misschien toch iets anders onder de leden? Ben benieuwd naar jullie reacties!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: EDS of toch niet?

Berichtdoor Jan Bollen » 19 jul 2018 23:39

Wat is EDS?

Marijn53
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: EDS of toch niet?

Berichtdoor Marijn53 » 20 jul 2018 00:25

Egg drop Syndrome

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: EDS of toch niet?

Berichtdoor Jan Bollen » 20 jul 2018 00:34

Ik lees dat na de rui het probleem kan opgelost zijn. Meestal gaat een kloek na het broeden in de rui en kan het daardoor zijn dat ze weer normale eieren legt. Gewoon even wachten tot je kippen door de rui zijn.

https://www.pluimveeweb.nl/partners/avi ... eds-virus/

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: EDS of toch niet?

Berichtdoor Fryske » 20 jul 2018 09:25

Ja, dat kan echt!

Marijn53
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: EDS of toch niet?

Berichtdoor Marijn53 » 20 jul 2018 19:38

Dank voor jullie wel voor de reacties!
@Jan: ik heb niets van rui gezien bij de kloek. Of zie je dat niet altijd?
En @ Fryske: bedoel je dat het echt kan overgaan?

Ik dacht opeens dat het misschien toch iets anders zou kunnen zijn dan EDS, maar ik zal maar gewoon afwachten. Dat vind ik op zich niet erg, ik wil alleen niet dat ik iets anders over het hoofd zou kunnen zien waar ik aktie op zou moeten ondernemen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: EDS of toch niet?

Berichtdoor Fryske » 20 jul 2018 19:49

Het kan echt overgaan. Na de rui of na een periode van broeden. Die staat hier niet bij omdat het over leghennen uit de industrie gaat en die broeden niet :-D

Heb daar laatst iets over gelezen. Zal eens kijken of ik het artikel nog kan vinden.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: EDS of toch niet?

Berichtdoor Jan Bollen » 20 jul 2018 19:55

Soms zie je de rui helemaal niet en merk je ineens dat ze eigenlijk een mooier verenpak hebben dan de andere hennen.

Marijn53
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: EDS of toch niet?

Berichtdoor Marijn53 » 20 jul 2018 22:16

Dank je wel Jan, de kloek is een dubbelgezoomde Barnevelder; ik zal haar morgen eens vergelijken met haar zus maar normaal gesproken kan ik ze niet uit elkaar houden :bril:

Over dat broeden is interessant Fryske. Toen ze begon met broeden legden de andere kippen nog volop. Maar misschien hadden ze het allemaal toen toch al onder de leden!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten