grootste bloedluisuitbraak ooit

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Chantal » 09 aug 2018 08:56

Pfft. Ik heb al sinds 2007 kippen. In die 11 jaar al een paar keer bloedluis gehad, maar zo als als nu is het nog nooit geweest. Er waren er zoveel dat ze zelfs overal op mijn zaten toen ik de bodembekking verwijderde :-o zelfs na 3 dagen zag ik nog een luis die uit mijn (gelukkig korte) haar kwam :-( tja, ik moet het toch verven, heb ik direct gedaan en dan waren ze wel dood :mrnono:
Nu, eigenlijk lach ik niet, ik huil eerder van ellende dat ik het zover liet komen :-(
Wat heb ik nu gedaan, eerst de bodembeddeking weggenomen.
Dan de wanden en zijkanten van het hok dik ingesmeerd met frituurolie, in de hoop dat bijna al de mijten vast zitten in de laag en stikken.
Ik zal nu na 3 dagen (de kippen slapen buiten, ze zijn wel zo slim) wachten en dan met servetrollen de olie en hopelijk veel dode mijten verwijderen. Dan alles nog eens reinigen met Dasty waar ik wel goede ervaringen mee heb en drogen en weer olie.
Ikzou ook wel eens die speciale aarde willen gebruiken ?

Maar wat ik wil vragen, is welk produkt ik mag gebruiken op de kippen ? De bloedluizen zitten dus overdag nog steeds op de kippen :-o

ach, ik ben ontmoedigd hoor, binnen twee jaar stop ik met werken en ik denk dat ik ook zal stoppen met kippen. Ik maak mij dan zoveel zorgen als er zo iets mee gebeurd, dan denk ik dat ik niet goed mijn dieren verzorg. Ik begrijp het echt niet. Ik heb collega's die soms twee maanden niet kijken naar hun hokken en ze hebben nog nooit bloedluis gehad :-( onze kippen leven natuurlijk tussen de andere vogels en hebben een mini bosje met bomen en struiken. Ik kan ze dus niet beschermen tegen duiven en andere vogels die afkomen met misschien ongedierte. Hoe is het toch mogelijk dat er mensen zijn die nooit van hun leven bloedluis krijgen bij de kippen en andere krijgen het wel ?
Dat de bloedluis op de mens kan komen en ook kan blijven zitten, dat wist ik ook niet, wat een horror :-o

Als ik het hok weer onder handen neem zal ik een plastieken pak gebruiken van mijn broer die een carroseriezaak heeft, zo een pak om in de cabine te gebruiken als je auto's verft :puh2: :puh2: want ik durf gewoon niet meer in dat hok gaan !! Ik denk dat ik ook op zoek ga naar een badmuts om mijn haar te beschermen waah, nee 't is niet om te lachen, echt om te huilen :-(

Dus een tip voor een produkt voor de kip zelf is zeer welkom, mercietjes hoor :-)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor jantien » 09 aug 2018 09:11

Je kunt het best je DA even bellen voor een oplossing want zoiets moet rigoureus worden aangepakt als ze zelfs al op je zitten en overdag ook op de kippen.
Sterkte met de bestrijding :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Fryske » 09 aug 2018 10:32

Je kan de diatomeeenaarde ook op de kippen gebruiken en op hun badderplekken wat strooien. Dan zijn ze, ze wel gauw kwijt. Als het nu bij www.mercatof-groep.nl besteld dan heb je het morgen in huis. Er zijn inmiddels een paar Welkoop winkels die het ook verkopen. Bij ons nog niet.

Wat heb je met de bodembedekking gedaan? Want daar gaat het vaak fout. Als je het in de container hebt gegooid op de composthoop dan lopen ze je tuin in, het kippenhok weer in... daar dus wel even op letten. Als je het in de container hebt gedaan dan kan je aan de boven, binnenkant ook even een laag slaolie smeren. Daar komen ze dan niet meer uit.

En niet doen hoor, stoppen....Met diatomeeenaarde gaat het vast stukken beter worden :duimop:

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Jan Bollen » 09 aug 2018 10:52

Je stopt de kip een half uur in een kartonnen doos en de bloedluizen zijn er van af en zitten in de karton. Ben je zeker dat het bloedluizen zijn op je kippen?

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Chantal » 10 aug 2018 16:27

Ja op de kippen zijn ze rood en in het hok zijn ze piepklein en lichtgrijs/lichtbruin. En wat een drama na 10 keer douchen krijg ik ze niet allemaal van mij af :-( ik zag net weer een piepkleine lichtgrijze op mijn rug. Ik ga nu naar de apotheek luizenshampoo halen en ik heb plots geen zin meer in kippen :-( net druppels gaan halen bij de dierenarts om op de kippen te doen.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Chantal » 10 aug 2018 16:28

Jan Bollen schreef:Je stopt de kip een half uur in een kartonnen doos en de bloedluizen zijn er van af en zitten in de karton. Ben je zeker dat het bloedluizen zijn op je kippen?

Maar ze blijven gewoon overdag op de kippen zitten hoe zouden ze dan afvgaan in een doos ?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Trea » 11 aug 2018 08:39

Weet je zeker dat t bloedluizen zijn. Wat je beschrijft is heel a-typisch.

Bij een uitbraak moet je bv ook plekjes met eitjes vinden. Bloedluizen zitten niet overdag maar s nachts op de kippen. Schijn je snachts met een zaklamp op de kip, dan vluchten de zich volzuigende bloedluizen via de poten naar kieren in het hok.

Tenminste.. Als ze er nu nog zitten na de behandeling met het gif van de DA.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Chantal » 11 aug 2018 09:33

De luizen die op de kippen zitten zijn donkerbruin en het ongedierte in het hok zijn heel licht van kleur. Ze springen niet maar kruipen snel en zijn piepklein.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor jantien » 11 aug 2018 09:39

Is zeker bloedluis.
En Trea, even voor jouw informatie, als je een flinke bloedluisplaag hebt zitten de luizen ook overdag op de kippen, dus niets niet a-typisch!
En verhaal van zaklamp, waar heb je dat nou dan weer vandaan :stoel:
Er moeten inderdaad wel haarden te vinden zijn waar ze opeen gepropt zitten..

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Trea » 11 aug 2018 10:20

Van levende have (is echt geen rare infobron).
Https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... bij-kippen
Dat bloedluizen via de poten op de kippen kruipen heb ik ergens anders vandaan.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten