grootste bloedluisuitbraak ooit

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Trea » 13 aug 2018 13:10

Fryske schreef:Bijsluiter ByeMite voor de geïnteresseerden.


Dank je Fryske, ik krijg alleen een vette waarschuwing over onveilige link. Zoals je weet ben ik blij met jouw waarschuwingen over gebruik van gif.

Ik begrijp dat kippenhouders die met hun handen (luizen) in het haar zitten, byemite gaan gebruiken. Je doet alles om die krengen uit te roeien als je gek wordt van de luizen. In dat geval raad ik iedereen aan de bijsluiter wel goed te lezen. Bij Byemite moet je het gif juist 2x - met een week ertussen - spuiten. Bij een erge besmetting komen er na 1 behandeling nog veel eitjes uit. En als je maar 1x spuit is het risco op het kweken van resistente luizen waarschijnlijk juist groter.

Om niet elk jaar opnieuw byemite te gebruiken kun je m.i. heel goed direct na de behandeling met byemite diatomeeenaarde en andere preventieve natuurlijke middeltjes gebruiken.

Gelukkig heb ik zelf nooit zo'n erge besmetting gehad. Dat ik dit hier toch even schrijf is omdat ik er veel over heb gelezen en andere kippenhouders graag help om plezier te houden in hun hobby zonder kwistig gebruik te maken van vergif.

Gelijk met Angie.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor lnge » 13 aug 2018 13:13

Moeilijk om hier als mod in te scheidsrechten :?
Er valt veel voor te zeggen om agressieve middelen zoveel mogelijk te ontraden. Het was hier een aantal jaren terug nog heel normaal om zonder dat er een discussie over ontstond een dergelijk middel te adviseren. Nu is het de trend om alleen nog milieuvriendelijke middelen te adviseren. Voorstanders beweren dat die goed werken en een andere groep krijgt toch een onuitroeibare plaag. Ik denk dat als je de wanhoop nabij bent, in staat bent om het meest verschrikkelijke middel te gebruiken en je geloof in de vriendelijke producten voorgoed laat varen.
Het is heel verleidelijk om hier je standpunt te prediken, want iedereen moet het op die manier gaan doen. Maar voor welk middel je ook voor of tegenstander bent, het is zinloos om hierover te gaan drammen. Het resultaat is dat het niet meer gelezen wordt omdat het vermoeiend is om steeds weer dezelfde discussie te moeten lezen.
Er wordt van alles aangeraden, maar je kan niemand dwingen om iets wel of niet te gebruiken.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor lnge » 13 aug 2018 13:21

ook mijn drie lieve raskatjes die binnen leven


Tja en dan kom ik ook weer met 'gif, maar de enige doeltreffende manier om op je huisdier zelf ongedierte te bestrijden is met gif. Met stronghold zijn er goede resultaten bereikt, ook op de kippen zelf.
Alleen kan je lange tijd de eieren niet eten. Maar dat moet toch het minst erge probleem zijn.
Gebruik hier even de zoekfunctie op stronghold.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Fryske » 13 aug 2018 13:45

Maakt niet uit waar de fout ligt! Deze ellende waar je in zit moet opgelost en als ByeMite daar het aangewezen middel voor is dan moet je daar zeker voor gaan!

Daarna maar weer om de rest denken....
En dat gaat vast lukken! Maar nu eerst mijtvrij :duimop:

Stronghold werkt idd ook tegen mijten dus ook bloedmijt.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Fryske » 13 aug 2018 14:03

Het zou in ieder geval al heel erg helpen als er fatsoenlijk gereageerd wordt.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Fryske » 13 aug 2018 14:06

De link geeft een melding omdat het een PDF bestand is en geen https. Je kunt deze veilig openen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Trea » 13 aug 2018 14:43

Hi Fryske, ik had zelf ook al gegoogeld op bijsluiter byemite. Zo vond ik niet alleen een bijsluiter maar ook een stripinstructie in 5 stappen voor kippenboeren. Daarin staat de info over een 2e behandeling na 7 dagen.

https://www.lifarma.com/userdata/file/Byemite.pdf

Dit laat ook goed zien dat een mondkapje en een spuiterij-overal geen overbodige luxe zijn.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Chantal » 13 aug 2018 16:07

Trea schreef:
Fryske schreef:Bijsluiter ByeMite voor de geïnteresseerden.


Dank je Fryske, ik krijg alleen een vette waarschuwing over onveilige link. Zoals je weet ben ik blij met jouw waarschuwingen over gebruik van gif.

Ik begrijp dat kippenhouders die met hun handen (luizen) in het haar zitten, byemite gaan gebruiken. Je doet alles om die krengen uit te roeien als je gek wordt van de luizen. In dat geval raad ik iedereen aan de bijsluiter wel goed te lezen. Bij Byemite moet je het gif juist 2x - met een week ertussen - spuiten. Bij een erge besmetting komen er na 1 behandeling nog veel eitjes uit. En als je maar 1x spuit is het risco op het kweken van resistente luizen waarschijnlijk juist groter.

Om niet elk jaar opnieuw byemite te gebruiken kun je m.i. heel goed direct na de behandeling met byemite diatomeeenaarde en andere preventieve natuurlijke middeltjes gebruiken.

Gelukkig heb ik zelf nooit zo'n erge besmetting gehad. Dat ik dit hier toch even schrijf is omdat ik er veel over heb gelezen en andere kippenhouders graag help om plezier te houden in hun hobby zonder kwistig gebruik te maken van vergif.

Gelijk met Angie.


ik zal zeker goed uitleg vragen aan de dierenarts voor ik het produkt ga gebruiken. Het is nu ook niet zo dat ik laks zal zijn voor de toekomst want ik heb nu wel mijn les geleerd. Preventief zijn, het ganse jaar door preventief, zelfs als je geen luis ziet. En dan bedoel ik bio preventief. Ervoor zorgen dat je muren een beetje ingesmeerd zijn met iets vettigs of misschien decimite. Veel controles doen. Ik wil dit nooit of nooit meer meemaken.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Chantal » 13 aug 2018 16:14

Angie schreef:4. INDICATIES
Behandeling van infestaties door rode vogelmijt (Dermanyssus gallinae) gevoelig voor
organofosfaten, in pluimveebedrijven met poeljen en leghennen, in aanwezigheid van de
dieren.

aangezien ze 5 jaar overleven en binnen die tijd weer uit kunnen komen, wil ik dit al de kop indrukken. Er zit een megakippenstal hier binnen 100 meter.. duiven vliegen af en aan hier.

Moet ik het risico nemen dat ik wederom een explosie aan bloedmijt bij mijn kippen heb straks? En daarbij, ik ga geen discussie aan, daar was dit topic ook niet voor.. als diverse mensen mij vorig jaar hier byemite adviseren met daarbij elk jaar herhaling, doe ik dat, want ik zag kippenhouden na al die jaren plezier ook plots niet meer zitten.. mijn kips aftakelen, 1 dode kip, zelf onder die beestjes dat ik met hoge rubberlaarzen en emmer heet water met dettel hok in moest , steeds die laarzen in de emmer stoppend omdat ik onder die beestjes zat :crazyeyes: ... al die tutmiddeltjes hielpen niet, wat ik ook probeerde... en vanwege de grote oppervlakte zal dit ook niet afdoende zijn vrees.


Duiven... ik vrees dat zij de grootste boosdoeners zijn dat ik al een paar keer bloedluis had in die 11 jaar dat ik kippen hou. Mijn kippen zitten in een erg grote ren met veel struiken, leylanderhagen, fruitbomen. Niet alleen een paradijs voor de kippen maar ook voor de bos- en tortelduiven die hier talrijk aanwezig zijn. Ik probeer ze soms weg te houden door af en toe een andere t-shirt aan de draad te hangen, maar na een week zijn ze al niet meer bang, en komen ze terug. Mijn buurvrouw haar kippen scharrelen pal naast de mijne !! Alleen maar gescheiden van een laag betonnen muurtje en kippengaas. De kippen kunnen zelfs naar elkaar kijken. Maar haar kippen zitten in een lang smal stuk die helemaal overdekt is. Er kan geen enkele duif of kauw bij haar kippen, en ze had nog nooit luizen.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Chantal » 13 aug 2018 16:17

Trea schreef:Hi Fryske, ik had zelf ook al gegoogeld op bijsluiter byemite. Zo vond ik niet alleen een bijsluiter maar ook een stripinstructie in 5 stappen voor kippenboeren. Daarin staat de info over een 2e behandeling na 7 dagen.

https://www.lifarma.com/userdata/file/Byemite.pdf

Dit laat ook goed zien dat een mondkapje en een spuiterij-overal geen overbodige luxe zijn.


oeie, ziet er wel heftig uit natuurlijk pffttt. Als het dan toch zo gevaarlijk is voor de mensen ben ik verwonderd dat ik het zomaar mee zou krijgen bij mijn dierenarts. Zo een masker heb ik nu wel niet. Ik heb wel een pak van mijn broer gekregen, zo eentje dat schilders gebruiken in de spuitcabine voor auto's, maar ik vraag me af of dit dan wel veilig genoeg is. Ik zal toch eerst eens goed uitleg vragen aan de dierenarts voor ik het ga gebruiken. Ben nu wel geschrokken over die foto van die man helemaal ingepakt :-o


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten