Wat is dit voor beestje?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor Trea » 17 aug 2018 09:44

Zoek het liever wat dichter bij huis Jantien.
Hier in NL en andere landen dichtbij is er juist een groot probleem met insectensterfte.
Ik kan me niet voorstellen dat jou dat helemaal is ontgaan.

Daarom is het nodig om de adviezen van 5 å 10 jaar geleden nog eens tegen de lamp te houden. Wat toen normaal was, is in veel gevallen nu geen goed advies meer. Het is niet voor niets dat er iets is veranderd in de beschikbaarheid van allerlei gifstoffen. En dat steeds meer dierenartsen terughoudend zijn in het meegeven van insectendodend vergif. De natuur heeft t.a.v. chemische bestrijdingsmiddelen veel minder veerkracht dan we dachten.

Als je nog iets meer wil weten over insecten en vergif kan ik je dit artikel aanbevelen.:
https://globalchangeecology.blog/2018/0 ... n-sterven/

sudoma
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2018 16:24
Land: nederland
M/V: M

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor sudoma » 17 aug 2018 12:00

alles is in huis. we gaan beginnen met byemite.
nu het flink heeft geregend gaan die krengen toch naar het hok om te schuilen denk ik zo dus dat zit mee.

en ja ik had ook minder kunnen krijgen. volgende keer doe ik dat ook want je hebt maar een beetje nodig op 10 liter water zag ik. ach ja, als de kippen maar weer blij zijn ben ik ook blij.
dagje uit eten kost me meer.

de kipjes wouden vanacht niet de compostbak in en ik heb een uur buiten gestaan met een zeil om ze droog te houden. gekke dieren. leghorn rende natuurlijk direct weg en is wel helemaal nat geworden en dat nu hij al verkouden is. DA kon daar niet veel aan doen of er moest een bloed/mestonderzoek gedaan worden. advies was om een beetje opfokvoer mee te geven daar zaten wat extra krachtstoffen in of zoiets.

ik houd jullie op de hoogte over de voortgang.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22927
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor Kip La La » 17 aug 2018 12:21

:grinnik:

sudoma
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2018 16:24
Land: nederland
M/V: M

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor sudoma » 19 aug 2018 01:44

zo even een update.

ik had het hele hok ingespoten maar er zijn zoveel mijten dat het hok weer geheel vol zat.

de kippen gaat het goed, ze hebben druppels in de nek gekregen en nu even afwachten hoe dat spul werkt.

over die byemite waar iedereen zo over te spreken is heb ik toch zo mijn bedenkingen over want het schijnt hier niet zo goed te werken. zodra het is opgedroogd trekt het hele kippenhok weer vol met die parasieten.

nu de kippen het nieuwe terrein en de grote ronde compostbakken hebben geaccepteerd, zeuren ze niet meer en met de witte leghorn gaat het een stuk beter. deze heeft afeglopen nacht goed geslapen. lekker warm en niet in de regen, wind en vooral zonder gestoord te worden.
tot mijn verbazing hoest ze ook een HEEEEEL stuk minder en dat is geweldig.

nu heb ik wat meer tijd om hun hoofdverblijf eens goed onder handen te nemen en ervoor te zorgen dat alle mijten verdwijnen.

:deegroller: :slag: :2gunfire:

truste mensen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor Fryske » 19 aug 2018 09:09

Het zal wel niet de reden zijn maar....
ByeMite anders gebruiken dan de bijsluiter vermeld werkt resistentie in de hand.

sudoma
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2018 16:24
Land: nederland
M/V: M

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor sudoma » 19 aug 2018 11:42

het is mij de allereerste keer met byemite dus resistentie zal het niet zijn. of er moet al iemand anders zijn hier in de buurt die het spul vaker heeft gebruikt en dat ze daarna hierheen zijn gewaaid.

ik merk dat het er al een heel stuk minder zijn en alleen nog maar de nieuwe witte dus het werkt wel, alleen niet snel ge noeg voor mij haha.

ik heb zojuist gekeken en de meeste van die witte diertjes bewegen niet meer sinds gisteren dus heeft het nog even tijd nodig denk ik. er zitten nog veel kieren en gaten in het hok dus de mijten kunnen komen en gaan wanneer ze willen.

wordt tijd om te knutselen en een nieuw hok te maken.

vandaag ga ik iig even met de onkruidbrander over de vloer in de ren zodat eventuele eitjes daar wat van het brandhout zijn afgevallen ook kapot gaan. waarschijnlijk ligt in de omgeving het grootste probleem omdat ik met dat brandhout heb liggen slepen.

maar we geven niet op.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor Trea » 19 aug 2018 18:28

Misverstand. Bloedluis of vogelmijt waait niet van de ene plek naar de andere. Vogels die deze mijten bij zich dragen verspreiden de bloedluizen. En omdat de meeste vogels kunnen vliegen, kan de vogelmijt zich in principe snel over een groot gebied verspreiden.

Gelukkig zitten de bloedluizen/mijten vooral s nachts op de vogels. Vandaar dat t de snelheid van de verspreiding nog wel meevalt.

Verder nog een tip om de rest te bestrijden als je liever geen nieuw hok maakt; Met een stoomapparaat volgende week alle kieren nog een keer goed 'pakken' en diect daarna alle kieren insmeren met een papje met diatomeenaarde.

Succes.

sudoma
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2018 16:24
Land: nederland
M/V: M

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor sudoma » 20 aug 2018 10:48

oke duidelijk, is die byemite over een week dan al uitgewerkt? dacht toch dat dat spul langer werkzaam was.

maat goed, niet geschoten is altijd mis. als het volgende week nog heftig is ga ik idd met de stomer aan de gang.

ik doe op het moment 2x per dag even de grond met de gasbrander omdat ik nog genoeg gaspatronen heb. het probleem is daardoor weer een heeeeel stuk minder geworden.

ohja ik ben zaterdag even naar duitsland gegaan en heb daar kuikenvoer/krachtvoer met toegevoegde vitamines gehaald en de witte leghorn zie ik nu met stappen vooruit gaan.
ze heeft gisteren voor het eerst het eten uit mijn handen geaccepteerd. 1ste keer voor dat schuwe dier. :ilove:

ren is nog dicht. diatomeenaarde had ik idd al eeb papje van gemaakt en de naden mee dichtgesmeerd want dat had ik hier ergens gelezen dus ook maar geprobeerd.

ze zijn iig weer helemaal happy.
willen van het terrein af om op het grasveldje te scharrelen en schreeuwen niet meer. als ik aan kom lopen beginnen ze heel zachtjes te piepen als kuikentjes is dat normaal? is dat een groet ofzo? de isa browns springen gewoon op mn rug als ik op mn hurken zit en alles inspecteer. :gulzig:

maar ja het wordt weer een a4tje ik ben te enthousiast haha

op naar een mijt vrije omgeving.
ik hou jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor Fryske » 20 aug 2018 12:39

Na een week nogmaals ByeMite spuiten doe je om de 'gemiste' mijten en de uitgekomen eitjes te doden. Juist door dat niet te doen werk je resistentie in de hand. Alles, maar dan ook echt alles moet kletsnat gespoten worden.

Dit valt na te lezen in de bijsluiter!

sudoma
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2018 16:24
Land: nederland
M/V: M

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor sudoma » 20 aug 2018 13:48

:duimop:

je bedoeld dit:
Afbeelding


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten