rover in de kippenren

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
leona
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 jun 2015 11:40
Land: nederland
M/V: V

rover in de kippenren

Berichtdoor leona » 21 aug 2018 16:17

Beste mensen,

Ik heb al eens eerder hier 'n bericht geplaatst en ben toen heel vriendelijk geholpen. Toen der tijd (ongeveer 2 jaar geleden) had een vos mijn hele kippen toom uitgemoord deze keer heb ik 'n "sluipmoordenaar". 4 dagen terug heeft 'n rover (marter/vos??) halverwege de ochtend een kip in de ren gegrepen en voor 80% opgepeuzeld, ik vond nog 'n karkasje met wat veren. Ik stond perplex want heb zoiets nog nooit overdag meegemaakt.Vanochtend had ik dus weer hetzelfde probleem! Ik ben om half 10 naar mijn werk gegaan en was tegen 12 uur al weer terug. Ben snel bij de kippen gaan kijken want ik vond 't al verdacht stil, en daar vond ik dus weer hetzelfde...... Achter in mijn kippen ren (+/- 100m2) 'n dood kipje :evil:. Nu vrees ik dus het ergste.....
Wat moet ik nu doen!!?? Ik kan m'n kippen niet op hokken in 't nachthok daar is 't hokje te klein voor (ik heb zo'n 20 kippen, incl. (nog) 10 middelgrote kuikens). Ik zou de hele toom 's ochtends meteen los kunnen laten, dat deed ik vroeger ook, dan lopen ze vrij rond over 't erf. Maar dan gaan ze zwerven, naar de buren, de weg over. Daar zijn mijn buren niet blij mee en 't is ook wat gevaarlijk langs de weg.En daarnaast weet ik ook niet of ze dan wel veilig zijn voor de rover. Mijn kippen zitten normaal gesproken tot tegen etenstijd (avondmaal) in de ren en daarna laat ik ze nog 'n paar uurtjes los.
Ik weet ook niet eens welk dier verantwoordelijk is voor de slachting (vos/marter/kat), maar ik kan toch niet met lede ogen aanzien dat mijn hele toom langzaam wordt uitgemoord.Ik heb nu maar wat muizenvallen (je moet iets...) tegen 't gaas geplaatst op de plek waar ik vermoed dat de dief binnenkomt.
Iemand van jullie misschien enig idee wat te doen. Is er misschien iets om vossen of marters af te schrikken of te verdrijven.

Alle raad is zeer welkom!!

vriendelijk groet, leona

Gebruikersavatar
Pepone
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 mar 2018 19:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.

Re: rover in de kippenren

Berichtdoor Pepone » 21 aug 2018 16:54

Ik weet niet waar je woont, maar in Drenthe (bij mij in de buurt) en nu ook in de polders is de wolf gesignaleerd.
https://www.hoogeveenschecourant.nl/nieuws/hoogeveen/548729/wolf-hapt-31-keer-toe-in-drenthe.html
Zou daar ook rekening mee houden.

Groet, Ron.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: rover in de kippenren

Berichtdoor Jan Bollen » 21 aug 2018 21:19

Is je ren vanboven afgedekt? Dan denk ik eerder aan een roofvogel. Die eet de buit ter plaatse op. Vos of marter dood meestal meer kipjes.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: rover in de kippenren

Berichtdoor Trea » 22 aug 2018 00:39

Een roofvogelnet of kattennet kan de oplossing zijn als een roofvogel dit doet.

Misschien moet je wat aanpassen voor de hoogte en om het net goed te kunnen spannen. Maar zo'n stevig net werkt bij mij (overdag) goed tegen inklimmers en roofvogels.

leona
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 jun 2015 11:40
Land: nederland
M/V: V

Re: rover in de kippenren

Berichtdoor leona » 22 aug 2018 08:56

Er zit een net over mijn ren. Misschien niet overal even grondig maar voor 'n roofvogel lijkt 't me niet te doen hier doorheen te komen(alhoewel, ik weet niet hoeveel moeite 'n roofvogel zal doen voor 'n vers kippetje). Het blijft mij 'n raadsel welk beest mijn kippen dood. Ik begrijp uit info van 't forum dat 'n marter meestal niet op kippen rooft. En 'n vos zie ik niet bijna 2 meter omhoog klauteren tegen kunststof gaas, misschien dat hij toch ergens 'n gaatje heeft gevonden....
Iemand opperde 't idee om schrikdraad om de ren te maken, misschien is dat 'n idee. Iemand van jullie hier ervaring mee?
Bedankt, leona

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: rover in de kippenren

Berichtdoor Jan Bollen » 22 aug 2018 09:44

Een roofvogel is geen duif. Hij ziet als er een opening in het net is en kan er perfect door als zijn lichaam er door kan. Ik heb het al meegemaakt dat een torenvalk in mijn ren zat. Hij zag mij, keek eens goed en floep door het enige gaatje wat in het net zat was hij weg.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: rover in de kippenren

Berichtdoor Fryske » 22 aug 2018 09:55

Marters gaan zeker op kippen af. Heeft hier bij de buren de afgelopen periode al heel wat kippen het leven gekost. Bij de een na laatste lag het gedode kipje tussen twee auto's en de marter zat onder de motorkap. Helaas is buurman overleden. Het laatste kipje hebben we een ander plekje voor gezocht.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: rover in de kippenren

Berichtdoor Trea » 22 aug 2018 10:44

Marters en bunzingen jagen (dacht ik) s nachts of in de schemer. Maar ik neem aan dat ze dan veilig in een goed afgesloten hok of hok/overdekte ren combi zitten.

Een vos kan wel overdag op jacht gaan. En ook over 2 meter als de bovenkant niet naar buiten is gezet. Maar die zal per bezoek veel meer kippen doden als hij de kans krijgt.

Roofvogels jagen overdag en eten hun prooi vaak ter plekke op. Aan de hand van wat ze laten liggen kun je soms zien welk roofdier op bezoek is geweest.

Ik zou het net overal goed dichtmaken. Beter geen tuinnet maar extra stevig net dat je goed kunt spannen.

leona
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 jun 2015 11:40
Land: nederland
M/V: V

Re: rover in de kippenren

Berichtdoor leona » 22 aug 2018 16:07

Bedankt mensen! Ik ben vandaag al druk bezig geweest om 't net over de ren beter en steviger te bevestigen. Ook heb ik nog eens 'n extra rondje om de ren gedaan op zoek naar gaten/gaatjes waar 'n marter of vos doorheen zou kunnen, niks gevonden (helaas).
Een roofvogel is dus ook zeker 'n optie, en die vliegen hier genoeg rond.De muizenvallen heb ik ook nog steeds hangen, en nu is 't afwachten......

wordt vervolgd......

gr leona

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: rover in de kippenren

Berichtdoor Fryske » 22 aug 2018 19:54

Watis nu precies de bedoeling van die muizenvallen?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten