2 kipjes dood binnen 2 weken

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
PluisKuiken
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2018 09:01
Land: Belgie
M/V: V

2 kipjes dood binnen 2 weken

Berichtdoor PluisKuiken » 01 okt 2018 15:15

Ik ben nieuw hier op het forum, maar heb al een 10-tal jaar af en aan kipjes. Afgelopen maand echter een heel nare ervaring gehad.

Deze zomer beslist om opnieuw kippen te houden. Een nieuw hokje, een leuke grote goed beschutte ren, alles mooi afgemaakt en dan de kipjes gaan halen. 2 cochins van een vriendin, 1 zijdehoen van een gekende kweker en van een hobbykweker een sabelpootje en een Hollands krieltje, allen tussen de 14 en 18 weken (ik hou van een mengelmoesje).

Na week 1 begon het hollandse krieltje ineengedoken stilletjes in een hoekje te zitten. Ze at wel, obsessief bijna, maar haar staartje hing naar benenden, haar hoofdje zat ineengedoken, ze schudde vaak met het kopje en ze liep niet meer enthousiast mee met de rest. Bleek een harde krop te hebben, en 's ochtends was dit niet weg. Naar de veearts van wacht gehold en als tip gekregen te masseren en een beetje olie bij te geven. Twee dagen later alweer bij een andere veearts (met meer kennis), ze kon nie meer op haar eigen pootjes rechtstaan. Ze was helaas te zwak voor een operatie, dus de veearts toonde voor hoe haar te masseren en gaf antibiotica en vitaminen mee. Die zelfde avond is ze in mijn handen overleden terwijl ik haar ondersteboven hield om de krop te legen :?

Ik heb dit verteld tegen de hobbyfokker, en kreeg een week later een nieuw kipje uit hetzelfde nest, een zusje van ons Grijsje. Hij zei dat hij dit nog nooit meegemaakt had, dat het puur een ongelukkig gebeuren was. Maar exact een week later werd het nieuwe kipje dus ook ziek. Exact dezelfde symptomen. Deze keer vlugger naar de veearts en haar daar achtergelaten, met het idee dat hij dit beter kon opvolgen en vlugger kon ingrijpen indien dit nodig was. Maar helaas 4 dagen later is dat kippetje ook gestorven. :cry:

Mijn vraag nu aan jullie is: zou dit iets genetisch kunnen zijn? Het sabelpootje van dezelfde fokker is perfect gezond, dus ik denk niet dat het bacterieel is. De andere 3 dames stellen het ook prima, dus ik denk niet dat het iets omgevingsgerelateerd is. Heb ik gewoon echt malchance gehad, of doe ik iets verkeerd? :huil:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 2 kipjes dood binnen 2 weken

Berichtdoor jantien » 01 okt 2018 18:00

Kan een erfelijke kwestie zijn, maar dat komt pas uit sectie.
Is de mest onderzocht van de dieren?

Gebruikersavatar
PluisKuiken
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2018 09:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: 2 kipjes dood binnen 2 weken

Berichtdoor PluisKuiken » 01 okt 2018 19:46

Nee, er is geen mestonderzoek gedaan. Sectie zal ook niet gebeuren. T eerste heb ik begraven en het tweede heb ik daarnet opgehaald bij de veearts. Sectie zou interessant zijn, maar de kweker is geen vragende partij, dus wat ben ik met de kennis, behalve gemoedsrust...

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 2 kipjes dood binnen 2 weken

Berichtdoor jantien » 01 okt 2018 19:54

Jammer dat er niet gelijk mestonderzoek is gedaan, coccidiose, veel voorkomend bij kuikens en jouw verhaal klinkt er wel erg naar.
Dat kan redelijk simpel mits op tijd erbij met goede medicatie worden opgelost.
En nee, niet alle kuikens of andere kippen hoeven dat dan ook te krijgen.
Eigenlijk zou een goede DA gelijk een mestonderzoek hebben gedaan om dat eerst uit te sluiten...

Gebruikersavatar
PluisKuiken
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2018 09:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: 2 kipjes dood binnen 2 weken

Berichtdoor PluisKuiken » 01 okt 2018 20:11

Hmm, heb al kuikens gehad met coccidiose, symptomen waren toch iets anders hoor. Enfin, die gezwollen harde krop heb ik toch nooit eerder gezien. Toen was meer verzwakking en niet willen eten. Deze twee aten obsessief. Denk dan eerder aan kropverlamming of een obstructie, want ze bleven eten maar vermagerden vlug.

Misschien dan toch op zoek naar een andere veearts...

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: 2 kipjes dood binnen 2 weken

Berichtdoor Kip La La » 01 okt 2018 20:21

Mijn ervaring met cocc is dat ze dan wel veel eten ondanks dat ze zo miezerig zijn.
Rot voor je.

Gebruikersavatar
PluisKuiken
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2018 09:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: 2 kipjes dood binnen 2 weken

Berichtdoor PluisKuiken » 01 okt 2018 20:24

Net hier op het forum ook gelezen over andere kipjes met coccidiose die idd een grote eetlust hadden. Is er een risico dat de overige 4 dit nog krijgen? Best ter preventie medicatie halen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 2 kipjes dood binnen 2 weken

Berichtdoor jantien » 02 okt 2018 08:44

Als een kip geen coccidiose heeft heeft het geen zin het dier daarvoor te behandelen, is zelfs erg slecht.
Gewoon je andere dieren goed in de gaten houden en zie je dat ze wat bol en duf gaan zitten, direct een mestmonster laten onderzoeken waarna gericht medicatie gegeven kan worden.

Gebruikersavatar
PluisKuiken
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2018 09:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: 2 kipjes dood binnen 2 weken

Berichtdoor PluisKuiken » 02 okt 2018 10:03

Ok, thanks voor de tip, geen preventieve medicatie dus. Naar vaccinaties toe, zijn er zaken die aan te raden zijn?

Ik zou mijn toom toch echt op 5 willen brengen, dus vanavond een laatste poging voor 1-tje erbij (wss een Wyandotte van bij een gekende kweker ipv hobbykweker). Hopelijk met dit diertje meer succes :|

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 2 kipjes dood binnen 2 weken

Berichtdoor jantien » 02 okt 2018 11:16

Ik heb nu iets van 55 kippen bij elkaar lopen en van opvangkippen weet ik het niet, maar hier wordt niet geént.
Naar mijn mening ook niet nodig.
Goed voer, goede ruimte, schone(niet overdreven!!) en droge hokken en schoon drinkwater is belangrijk.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten