Kip wordt steeds kaler

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Jasper1975
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 okt 2015 15:31
Land: Danmark
M/V: M

Kip wordt steeds kaler

Berichtdoor Jasper1975 » 17 okt 2018 07:57

Een van onze drie kippen was een tijdje broeds, daarna zag ik dat ze een kale plek op haar achterste had. Dat schijnt vaker voor te komen bij broedse kippen, dus ik heb er niet teveel aandacht aan besteed. Dit is nu 2-3 maanden geleden.

De kale plek heeft zich echter steeds verder uitgebreid, op dit moment is ongeveer 1/4 van het totale huidoppervlak kaal, en zelfs de staartpennen zijn nu grotendeels uitgevallen.

Kan dit nog steeds een geval van flinke rui zijn? of is het veerluis, of iets anders? de kip hupt nog vrolijk rond, legt nog steeds eieren, poep ziet er normaal uit, en de kam en ogen zijn ook normaal - maar ik begin me nu wel zorgen te maken over een of andere ziekte of luizen.

Ik heb de andere twee kippen ook bestudeerd natuurlijk, en een van beiden is nu zo ongeveer klaar met de rui die haar verendek was een tijdje ook nogal rommelig - den derde kip heeft een plekje (0.5x2 cm ofzo) op haar hals waar misschien ook wat aan de hand is. Maar dat plekje zit ook precies waar ze af en toe elkaar wat pikken, of zichzelf - twijfel eraan of dit echt iets is.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip wordt steeds kaler

Berichtdoor Isabel » 17 okt 2018 09:21

Kan je foto's plaatsen?

Ik zou haar en de rest, in ieder geval goed nakijken op veerluis en bij aanwezigheid direct behandelen.
Als het toch de rui is... de ene kip heeft er meer en langer last van dan de andere.

Jasper1975
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 okt 2015 15:31
Land: Danmark
M/V: M

Re: Kip wordt steeds kaler

Berichtdoor Jasper1975 » 17 okt 2018 17:42

Hier zijn wat foto's. De zwarte kip heeft het kleinere plekje - dat is nu toch wat groter geworden, en zijn die zwarte puntjes luizen? hmm. De witte heeft de grote kale plek.

Afbeelding of hier de URL: https://postimg.cc/NKPYt4WQ
Afbeelding of URL https://postimg.cc/cr0dB6RG

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip wordt steeds kaler

Berichtdoor Kip La La » 17 okt 2018 17:52

Als je op die fotosite op Deel klikt krijg je links te zien.
Klik op de 2e: Directe link.
En plaats die hier in je post tussen de Img-haakjes.
Dan is de foto hier direct zichtbaar.

Dat ziet er toch wel uit als echt kale plekken en geen rui. :denk:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip wordt steeds kaler

Berichtdoor Isabel » 17 okt 2018 19:12

Het is wel erg plaatselijk... Maar wat het is..?
Heb je ze nog bekeken op luis?

Jasper1975
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 okt 2015 15:31
Land: Danmark
M/V: M

Re: Kip wordt steeds kaler

Berichtdoor Jasper1975 » 17 okt 2018 19:28

Tja, maar het is moeilijk om te weten waar ik precies naar moet kijken. Zou het veerluis kunnen zijn? of andere beestjes? de zwarte kip heeft dus alleen die plek in de hals, de witte rond de cloaca.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip wordt steeds kaler

Berichtdoor Isabel » 17 okt 2018 19:33

Hier heb je in ieder geval een link over veerluis. En anders moet je via de zoekfunctie op het forum wat meer informatie proberen te vinden.

viewtopic.php?f=28&t=23543

Jasper1975
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 okt 2015 15:31
Land: Danmark
M/V: M

Re: Kip wordt steeds kaler

Berichtdoor Jasper1975 » 18 okt 2018 08:03

Vanmorgen even de witte kip verrast met een slaperige fotosessie... hier is een betere foto (sorry je moet even op de URL klikken, ik kreeg het niet anders voor elkaar): https://i.postimg.cc/NjhyFSb3/IMG-2128.jpg.

Als ik het zo zelf bekijk lijkt het erop dat er heel wat nieuwe veren aan het doorkomen zijn, de huid is wat rood maar dat is misschien wel normaal met al die nieuwe veren. En die zwarte puntjes, dat is misschien een druppel opgedroogd bloed of wat zand of poepdeeltjes? of lijkt het toch meer op luizen?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip wordt steeds kaler

Berichtdoor Isabel » 18 okt 2018 08:23

Voor zover ik het kan zien, lijken die zwarte puntjes op plekken waar er eerder veren zaten. En er komen inderdaad nieuwe veren door.

Heb je ze nog wel na kunnen kijken op luizen? Dat zou je sowieso preventief om de zo veel tijd kunnen doen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip wordt steeds kaler

Berichtdoor Kip La La » 18 okt 2018 12:35

De veerzakjes lijken ontstoken.
Ik zie geen netenbolletjes, die zouden duidelijk te zien moeten zijn indien aanwezig en ik zie ook geen beestjes.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten