Krielkip kan niet meer staan

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
StevenC
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 nov 2018 13:40
Land: Nederlands
M/V: M

Krielkip kan niet meer staan

Berichtdoor StevenC » 13 nov 2018 10:25

Beste Kippenforum,

Op zaterdag 10-11 vond ik mijn Krielkip Diva op haar zij liggen in het Hok. Dit kwam uit het niets.
Ik heb haar recht proberen te zetten , maar ze viel telkens om.

Heb haar meteen apart gezet en naar binnen gehaald. In het begin vermoeden we eventueel legnood.
We hebben haar een warm badje gegeven en lekker bij de verwarming gezet.
Ze at gewoon en drinkt gewoon en oogt redelijk fit uit haar ogen.

Op zondag kon ze alleen nog altijd niet staan, maar sterkt wel beide poten.
De zelfde zondag gaven we haar wederom een badje en hebben we wat olijfolie ingesmeerd bij haar cloaca.
Ze leek te willen leggen , maar toen ik aan haar buikje voelde , voelde ik eigenlijk niet echt een ei zitten.

Aangezien ik nog niet geactiveert was op dit forum , hebben we maandag besloten naar de DA te gaan.
De eerste DA had een afspraak om half 4 , maar we maakten ons zorgen en vroegen ons af of het eerder kon .
De DA zei : breng , maar langs dan kijk ik tussen me operaties door even vlug naar de kip.

Na een uur ongeveer haad te hebben gebracht en achtergelaten kregen we een telefoontje van de DA , dat het hoogstwaarschijnlijk marek was en dat we de kip op konden halen , met de boodschap dat met wat geluk en goede zorg ze het misschien wel kon overleven en anders dood zou gaan.

We waren super vebaasd met deze boodschap en als hobbyisten wisten we niet wat Marek was.
Na wat onderzoek te hebben gedaan waren we nog ergens verbaasd , omdat ze overlevings kans heel klein is en wij ons afvroegen waarom we geen behandel plan mee hebben gekregen en waarom ze eigenlijk heel erg fit oogde.
Ze stampten met beide voeten , ze fladderd beide vleugels en zagen zelf niet compleet in of dit wel Marek was.

We besloten een second opinion te gaan nemen bij een andere veearts.

Om 19:00 zijn we naar een andere DA gegaan en hebben het verhaal uitgelegd.
Hij besloot open te gaan kijken.
Pakten het beestje op en zet hem op de grond.
Onze Kip probeerden erg haar best om op haar pootjes te gaan staan , maar viel om.
Maar ze zetten heel veel kracht in beide poten en fladderden beide vleugels. De DA was niet overtuigd en vond het erg raar geval , maar vermoede wel een vorm van Marek , maar dit is niet hoe hij het kenden en besloot de boeken open te doen.
Hij voelde voor eventuele breuken , maar geen piep van de kip of teken van een breuk , ook geen teken van infecties of dergelijken. Kleur van de kam was ook mooi rood en oogjes uiten fris.
Na was onderzoek is zijn conclusie dat het de vorm van Voorbijgaande verlamming is , ook een vorm van Marek , die eventueel voorbij zou kunnen gaan.
De duitse term: Transient Paralyse (TP) vorübergehende Lähme.
We hebben haar een vitamine spuit laten geven en hebben vitaliteit pilletjes meegekregen en zenuw tabletjes. Deze geven we haar sinds vandaag.

Vanmorgen ei met toost gegeven en ze eet het allemaal lekker op en pikt vrolijk door.
Ze kan helaas nog niet staan , maar we gaan ervoor.
Hebben jullie zo iets ooit meegemaakt.

Ik hou jullie op de hoogte

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Krielkip kan niet meer staan

Berichtdoor Isabel » 14 nov 2018 06:04

Wat naar voor het hennetje. :(
Ik heb het eerder meegemaakt met een krieltje. Dat was van neurologische aard en kreeg ze één keer in de zo veel tijd.

Hoe gaat het nu..?
En als je een filmpje kan plaatsen van haar...

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Krielkip kan niet meer staan

Berichtdoor Jan Bollen » 14 nov 2018 07:48

Ik heb het meegemaakt met een klein Chabo haantje. Hij kreeg het van de stress. Hij had het de eerste keer op nieuwjaarsdag na het vuurwerk. Doordat ik hem rustig bij zijn hennetjes liet scharrelen werd het na enkele dagen weer beter. Naderhand heb ik ontdekt dat hij het weer kreeg als er iets veranderde in zijn leefomgeving.
Een andere haan in de ren naast hem was ook weer stress. Ik heb steeds moeten zorgen dat hij geen ongewone situaties waren. Hij heeft nog 2 jaar geleefd.

StevenC
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 nov 2018 13:40
Land: Nederlands
M/V: M

Re: Krielkip kan niet meer staan

Berichtdoor StevenC » 14 nov 2018 10:01

Dag update:

Het gaat nog altijd niet heel goed met haar.
Ze zit nog altijd in de doos, maar eet gelukkig wel en drinkt ook gewoon. (dit wel onder de noemer dat ik haar voer , maar ze zelf het oppikt en drinkt)
Ze wil zo graag bewegen, dat ik haar wel eens aan de andere kant van de doos vind op haar zij.
Als ik haar op haar pootjes zet , zie je nu wel dat 1 kant specifiek verlamd is. Altans ze valt 1 specifieke kant op.
Kammetje is wel netjes rood nog, maar je ziet wel dat ze droevig is.

Beide reacties hier boven , Jullie hebben dus beide ook een verlamming meegemaakt waar ze bovenop kwamen?
(ziet er zo zielig uit dit)

Qua medicijnen krijgt ze nu het volgende:
Hypericum Perforatum D6 (3x per dag - zenuwherstel medicijnen. Homeopathisch)
EchinaForce (1x per dag in de ochtend - imuumsysteem verhoging)

Hebben jullie nog tips waaraan ik herstel kan bevorderen ?
Zou een een warm badje haar spieren doen ontspannen , is dat fijn voor der of...meer stress?

Wel fijn dat er mensen zijn die dit ooit hebben meegemaakt.

Ik zit nu tevens ook met een Krielkip die super eenzaam buiten zit te wachten op haar vriendintje :(

StevenC
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 nov 2018 13:40
Land: Nederlands
M/V: M

Re: Krielkip kan niet meer staan

Berichtdoor StevenC » 14 nov 2018 10:14

We zitten nu op dag 5 , Hoelang heeft dit ongeveer bij jullie geduurd?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Krielkip kan niet meer staan

Berichtdoor Jan Bollen » 14 nov 2018 13:00

rond 2 weken voordat het helemaal weg was. Ik zou ze gewoon terug bij haar vriendinnetje zetten.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Krielkip kan niet meer staan

Berichtdoor Isabel » 14 nov 2018 13:50

Bij die van mij duurde het ook een week of twee, drie. Heb haar apart gezet met een vriendin van haar.

Je kan extra voeding geven in de vorm van rauw gehakt of "nat" kattenvoer gemengd met kuikenmeel of eivoer. Meelwormen gaan er ook altijd goed in.

StevenC
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 nov 2018 13:40
Land: Nederlands
M/V: M

Re: Krielkip kan niet meer staan

Berichtdoor StevenC » 14 nov 2018 17:21

Ei met toost vinden ze idd heerlijk.
Vandaag heb ik Diva op ziekebezoek gebracht naar het hok .
Ze kregen beide een opleving om elkaar weer te zien , alleen de andere kip (lady) pikten in het begin , maar daarna niet meer , maar zat ze wel elke keer haar hoofd onder Diva te schudden.
misschien met de zin , waarom sta je niet op.

Heb ze nu weer even apart gezet : je ziet dat de gezonde kip haar wel meteen mist,
Ben van plan ze morgen de gehele dag samen in het hok te doen

De grote vraag is nu natuurlijk
A: kan dit kwaad
B: kan de andere kip dan ook niet ziek worden , als ik ze te lang aan elkaar bloot stel?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Krielkip kan niet meer staan

Berichtdoor lnge » 14 nov 2018 17:56

Vitamine B1 schijnt een belangrijke rol te spelen bij verlammingsverschijnselen. Je zou een vitamine Bcomplex kunnen gaan geven.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Krielkip kan niet meer staan

Berichtdoor Kip La La » 14 nov 2018 18:45

Valt ze niet om dan als je haar in het hok zet?
Dieren kunnen zo lomp met zieke dieren omgaan..


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten