Vanuit het niets vechtende Wyandottes krieltjes...

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
MarissaD
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2018 18:45
Land: Nederland
M/V: V

Vanuit het niets vechtende Wyandottes krieltjes...

Berichtdoor MarissaD » 18 nov 2018 18:59

Beste allen,

Afgelopen dinsdag kwam ik thuis toen het al donker was. Toen ik in het nachthokje van mijn 4 Wyandotte-krieltjes keek, schrok ik erg: het zat helemaal onder de bloedspetters.
De dames zaten alle vier wel op stok, maar eentje bloedde heel erg uit haar kam. Doordat ze steeds met de poot eraan zat, vlogen de bloedspetters in het rond en zaten de andere kipjes en het hok er helemaal onder.
Ik heb haar gauw gepakt en apart gezet in de schuur, in een provisorisch gemaakt hokje. Haar kammetje hing op half7. Inmiddels zijn we 5 dagen verder, is het bloed weg en is de losgerukte kam afgestorven. De kip eet en drinkt goed, legt eitjes en oogt vrolijk. Ik heb haar op dag 3 weer even teruggezet bij de andere drie, maar ze wordt steeds meteen aangevallen door 1 van de 3 hennen die haar dus waarschijnlijk eerder verwond heeft...
Vervolgens weer apart gezet en nog een paar keer geprobeerd, maar die ene kip blijft aanvallen en inhakken op haar kopje. Ook toen het bloed al weg was! Met de andere 2 hennetjes zijn er geen problemen.

Als tijdelijke oplossing heb ik de kippen nu opgesplitst: twee in het oorspronkelijke hok, en twee andere in een kleiner hok, dat wel een volwaardig hok is met een nachthok en ren enzo.
De grote vraag is nu natuurlijk: hoe komt dit en wat kan ik eraan doen??? Hebben jullie tips?

De hennetjes zijn 1,5 jaar oud en gewoon gezond. Ze hebben altijd samen gezeten. Ze zijn goed door de rui gekomen, ze eten, drinken en leggen goed, hebben een grote ren, een nachthok waarin ze altijd op stok slapen. Ze komen ook regelmatig (paar keer per week) buiten het hok als ik thuis ben en in de tuin bezig ben...

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven hoe ik dit kan voorkomen en hoe ik de kippen hopelijk weer met z'n vieren bij elkaar kan zetten!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Vanuit het niets vechtende Wyandottes krieltjes...

Berichtdoor lnge » 18 nov 2018 20:37

Ik heb dit een keer met 2 zussen gehad, ook wyandottekriel. Ze waren al jaren samen en ook ineens een bloedbad. Poos apart gezet en opnieuw geprobeerd. Meteen weer oorlog. Daarna maar weer apart gedaan. Ik had 2 tomen, dus was dat niet zo moeilijk. Maar het is nooit goed gekomen. Ze vlogen elkaar zelfs in de haren met het gaas ertussen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten